ARN: afgedankte auto’s goed voor meer hergebruik

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Foto: ARN

Nederland behaalt ruimschoots de wettelijke verplichting om 95 procent van het gewicht van een afgedankte auto ‘nuttig’ te gebruiken, zo meldt Auto Recycling Nederland (uitvoeringsinstantie voor de recycling van autowrakken) in het duurzaamheidsverslag van 2017.

Er zijn vorig jaar 196 duizend autowrakken verwerkt (in 2016 waren dat er 185 duizend). Relatief nieuw voor de recyclingsector is de verwerking van autobatterijen. Voor de inzameling, logistiek en verwerking van afgedankte batterijen werkt ARN samen met Stibat (Stichting Batterijen). In totaal zijn vorig jaar 126 (2016: 223) aandrijfaccu’s ingezameld, waarvan het merendeel naar een verwerkingsbedrijf ging. Pas ver na 2020 verwacht ARN een piek in de reycling van elektrische auto’s, als de eerste exemplaren worden afgedankt.

Er zijn 300 partners bij ARN aangesloten: 226 autodemontagebedrijven, 6 inzamelbedrijven, 12 verwerkingsbedrijven, 41 tussenhandelaren en 13 shredderbedrijven en de PST-fabriek, de post-shredder technologie fabriek die nog de laatste herbruikbare materialen eruit haalt.  

De recycling wordt gefinancierd door de recylclingbijdrage die wordt betaald bij de aankoop van een nieuwe auto. Deze bijdrage gaat de komende jaren stapsgewijs terug van 40 euro nu naar 35 euro per auto in 2020. In 2016 liepen de gemoederen nog hoog op over de demontagebijdrage: ARN was van plan deze bijdrage te schrappen, maar kwam snel terug op dit besluit. 

De ARN is in 1995 opgericht door Bovag, RAI Vereniging, Stiba en Focwa. De organisatie heeft sinds vorig jaar een nieuwe directeur, Ingrid Niessing, en verhuisde in 2017 ook van Amsterdam naar Breukelen. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

ARN: afgedankte auto’s goed voor meer hergebruik | Automotive Online

ARN: afgedankte auto’s goed voor meer hergebruik

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Foto: ARN

Nederland behaalt ruimschoots de wettelijke verplichting om 95 procent van het gewicht van een afgedankte auto ‘nuttig’ te gebruiken, zo meldt Auto Recycling Nederland (uitvoeringsinstantie voor de recycling van autowrakken) in het duurzaamheidsverslag van 2017.

Er zijn vorig jaar 196 duizend autowrakken verwerkt (in 2016 waren dat er 185 duizend). Relatief nieuw voor de recyclingsector is de verwerking van autobatterijen. Voor de inzameling, logistiek en verwerking van afgedankte batterijen werkt ARN samen met Stibat (Stichting Batterijen). In totaal zijn vorig jaar 126 (2016: 223) aandrijfaccu’s ingezameld, waarvan het merendeel naar een verwerkingsbedrijf ging. Pas ver na 2020 verwacht ARN een piek in de reycling van elektrische auto’s, als de eerste exemplaren worden afgedankt.

Er zijn 300 partners bij ARN aangesloten: 226 autodemontagebedrijven, 6 inzamelbedrijven, 12 verwerkingsbedrijven, 41 tussenhandelaren en 13 shredderbedrijven en de PST-fabriek, de post-shredder technologie fabriek die nog de laatste herbruikbare materialen eruit haalt.  

De recycling wordt gefinancierd door de recylclingbijdrage die wordt betaald bij de aankoop van een nieuwe auto. Deze bijdrage gaat de komende jaren stapsgewijs terug van 40 euro nu naar 35 euro per auto in 2020. In 2016 liepen de gemoederen nog hoog op over de demontagebijdrage: ARN was van plan deze bijdrage te schrappen, maar kwam snel terug op dit besluit. 

De ARN is in 1995 opgericht door Bovag, RAI Vereniging, Stiba en Focwa. De organisatie heeft sinds vorig jaar een nieuwe directeur, Ingrid Niessing, en verhuisde in 2017 ook van Amsterdam naar Breukelen. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.