‘Hergebruik EV-batterijen 30 procent gedaald’

Recycling • In 2022 kreeg 77 procent van de afgedankte aandrijfbatterijen een tweede leven tegenover 47 procent in 2021.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: ARN)

Er zijn vorig jaar 30 procent minder aandrijfbatterijen van elektrische auto’s hergebruikt dan in 2021. Volgens recyclingbedrijf ARN kreeg vorig jaar 23 procent van de in totaal 112.617 kilo ingezamelde batterijen een tweede leven. In 2021 lag dit percentage op 53 procent.

ARN noemt als oorzaak vooral het feit dat lithium-ion autobatterijen vaker worden gerepareerd door alleen de slecht functionerende modules te vervangen. Deze modules zijn minder geschikt voor hergebruik.

ARN meldt verder dat de hoeveelheid ingezamelde batterijen nog altijd laag is in verhouding tot het totale aantal batterijen in het Nederlandse wagenpark. ‘De batterijen gaan blijkbaar langer mee dan verwacht’, aldus het bedrijf.

Het percentage gerecyclede batterijen is wel gestegen. In 2022 is 77 procent van de afgedankte aandrijfbatterijen gerecycled tegenover 47 procent in 2021.

Autoproducenten en -importeurs zijn verplicht om ‘end-of-life’-batterijen terug te nemen. In Nederland heeft een groot aantal auto-importeurs die opdracht neergelegd bij ARN (Auto Recycling Nederland). Ook wordt er een recyclingbijdrage betaald. Afgelopen jaar is 69 procent van de ingenomen batterijen (waaronder ook startaccu’s) gerecycled.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Hergebruik EV-batterijen 30 procent gedaald’ | Automotive Online

‘Hergebruik EV-batterijen 30 procent gedaald’

Recycling • In 2022 kreeg 77 procent van de afgedankte aandrijfbatterijen een tweede leven tegenover 47 procent in 2021.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: ARN)

Er zijn vorig jaar 30 procent minder aandrijfbatterijen van elektrische auto’s hergebruikt dan in 2021. Volgens recyclingbedrijf ARN kreeg vorig jaar 23 procent van de in totaal 112.617 kilo ingezamelde batterijen een tweede leven. In 2021 lag dit percentage op 53 procent.

ARN noemt als oorzaak vooral het feit dat lithium-ion autobatterijen vaker worden gerepareerd door alleen de slecht functionerende modules te vervangen. Deze modules zijn minder geschikt voor hergebruik.

ARN meldt verder dat de hoeveelheid ingezamelde batterijen nog altijd laag is in verhouding tot het totale aantal batterijen in het Nederlandse wagenpark. ‘De batterijen gaan blijkbaar langer mee dan verwacht’, aldus het bedrijf.

Het percentage gerecyclede batterijen is wel gestegen. In 2022 is 77 procent van de afgedankte aandrijfbatterijen gerecycled tegenover 47 procent in 2021.

Autoproducenten en -importeurs zijn verplicht om ‘end-of-life’-batterijen terug te nemen. In Nederland heeft een groot aantal auto-importeurs die opdracht neergelegd bij ARN (Auto Recycling Nederland). Ook wordt er een recyclingbijdrage betaald. Afgelopen jaar is 69 procent van de ingenomen batterijen (waaronder ook startaccu’s) gerecycled.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.