Restwaardejournaal | Druk op restwaarde neemt toe in ‘uitdagend’ jaar

Restwaardejournaal • In de eerste aflevering van het Restwaardejournaal van 2023 zijn Carlo Hensgens en Hendrik Liewes te gast.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers

Zowel Hensgens als Liewes hebben hun bedrijf in de afgelopen jaren omgebouwd van dealer tot universeel. Samen met presentator Bart Kuijpers en deskundige Gerard ten Buuren nemen ze eerst de belangrijkste ontwikkelingen in de occasionmarkt door en daarna gaan ze dieper in op de eigen bedrijfsvoering.

Voor de break worden de marktomstandigheden besproken. Onder meer de volgende onderwerpen worden besproken.
01:05 De bijzonderheden in het eerste kwartaal: wisselende geluiden en druk op de restwaarden van heel jong gebruikte auto’s door toenmenend aanbod. “Het wordt een uitdagend jaar”.
04:10 Er is na de prijsverlaging bij Tesla veel te doen over de restwaarden van EV’s. De vraag naar gebruikte EV’s is gedaald en handelsbiedingen schieten omlaag. Kopers schakelen zelfs weer terug van een EV naar een benzine-auto.
11:50 De productie komt op gang, we zien de eerste agentuurmodellen. “Opvallend dat als de beschikbaarheid beter wordt, de prijs gelijk onder druk staat.”
14:30 De occasionverkoop is iets lager in het eerste kwartaal. De particulier blijft iets voorzichtiger. “Dit neigt weer naar normaal”.
17:00 Is er een probleem met de Model 3, die vanaf later dit jaar in grote aantallen terug komt uit de lease.

In het tweede deel meer aandacht voor de bedrijfsvoering en strategie van Hensgens en Liewes.
22:00 Hensgens en Liewes zijn van dealer universeel geworden. Ooit was dat reden tot zorg. “Deze bedrijven staan dicht bij de klant, dan heb je bestaansrecht.”
25:00 Hensgens startte zijn eigen occasionlabel. Liewes sloot zich aan bij occasionlabel CarSelexy. “Sluit goed aan bij wat wij als dealer gewend waren.”
29:00 De grote occasionsshows zijn terug. “Helaas zijn ze weer terug.”
34:00 Hoeveel stadagen is optimaal? “Dertig is wel heel weinig.”
38:10 De shakeout onder kleine autobedrijven zet door. “Er zijn nu veel randvoorwaarden waardoor die kleine universeel niet kan overleven”.
40:00 Welke plannen hebben beide bedrijven nog voor 2023? “Er moet hard gewerkt worden; het komt ons niet aanwaaien”.

Bekijk de aflevering hieronder.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Restwaardejournaal | Druk op restwaarde neemt toe in ‘uitdagend’ jaar | Automotive Online

Restwaardejournaal | Druk op restwaarde neemt toe in ‘uitdagend’ jaar

Restwaardejournaal • In de eerste aflevering van het Restwaardejournaal van 2023 zijn Carlo Hensgens en Hendrik Liewes te gast.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers

Zowel Hensgens als Liewes hebben hun bedrijf in de afgelopen jaren omgebouwd van dealer tot universeel. Samen met presentator Bart Kuijpers en deskundige Gerard ten Buuren nemen ze eerst de belangrijkste ontwikkelingen in de occasionmarkt door en daarna gaan ze dieper in op de eigen bedrijfsvoering.

Voor de break worden de marktomstandigheden besproken. Onder meer de volgende onderwerpen worden besproken.
01:05 De bijzonderheden in het eerste kwartaal: wisselende geluiden en druk op de restwaarden van heel jong gebruikte auto’s door toenmenend aanbod. “Het wordt een uitdagend jaar”.
04:10 Er is na de prijsverlaging bij Tesla veel te doen over de restwaarden van EV’s. De vraag naar gebruikte EV’s is gedaald en handelsbiedingen schieten omlaag. Kopers schakelen zelfs weer terug van een EV naar een benzine-auto.
11:50 De productie komt op gang, we zien de eerste agentuurmodellen. “Opvallend dat als de beschikbaarheid beter wordt, de prijs gelijk onder druk staat.”
14:30 De occasionverkoop is iets lager in het eerste kwartaal. De particulier blijft iets voorzichtiger. “Dit neigt weer naar normaal”.
17:00 Is er een probleem met de Model 3, die vanaf later dit jaar in grote aantallen terug komt uit de lease.

In het tweede deel meer aandacht voor de bedrijfsvoering en strategie van Hensgens en Liewes.
22:00 Hensgens en Liewes zijn van dealer universeel geworden. Ooit was dat reden tot zorg. “Deze bedrijven staan dicht bij de klant, dan heb je bestaansrecht.”
25:00 Hensgens startte zijn eigen occasionlabel. Liewes sloot zich aan bij occasionlabel CarSelexy. “Sluit goed aan bij wat wij als dealer gewend waren.”
29:00 De grote occasionsshows zijn terug. “Helaas zijn ze weer terug.”
34:00 Hoeveel stadagen is optimaal? “Dertig is wel heel weinig.”
38:10 De shakeout onder kleine autobedrijven zet door. “Er zijn nu veel randvoorwaarden waardoor die kleine universeel niet kan overleven”.
40:00 Welke plannen hebben beide bedrijven nog voor 2023? “Er moet hard gewerkt worden; het komt ons niet aanwaaien”.

Bekijk de aflevering hieronder.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.