Nationaal Occasion Onderzoek: Stuur op stadagen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Tijdens het AM Remarketing Event, dat gisteren plaatsvond en werd georganiseerd door Automobiel Management en Automotive, is de tiende editie van het Nationaal Occasion Onderzoek gepresenteerd. Het onderzoek is nu te bestellen

Michel Corveleijn van VWE, dat het onderzoek uitvoerde, presenteerde op het event de belangrijkste bevindingen. Opvallend: het aantal occasiontransacties is met 9,2 procent gedaald in de periode januari tot en met mei 2022 vergeleken met 2021.

Corveleijn denkt dat vooral de onzekerheid bij kopers, denk aan de situatie in Oekraïne en de hoge inflatie, hier een rol spelen. Jong gebruikte occasions doen het echter erg goed, constateert Corveleijn, en hebben de minste stadagen. “Mensen zijn op zoek naar auto’s tussen de één en vijf jaar oud. SUV’s blijven populair alsmede het kleine- en middensegment.”

Is er nog voldoende aanbod? Want ook in het buitenland lopen de voorraden terug. “Duitsland is nog steeds de belangrijkste leverancier en neemt 60 procent van de import voor zijn rekening. Ook Denemarken is populair voor de import van elektrisch en hybride. Spanje daalt omdat de voertuigen niet beschikbaar zijn door het wegvallen van de verhuurmarkt vanwege de coronacrisis.”

De verkoopprijzen lijken wat te dalen de laatste 5 maanden. Is dit een bedreiging voor het autobedrijf? “Het kan als je duur hebt ingekocht. Probeer dan ook het aantal stadagen zoveel mogelijk te beperken,” adviseert Corveleijn. Het onderzoek is samengesteld door vakblad Automobiel Management en voertuigdataexpert VWE. Het NOO is het meest omvangrijke naslagwerk voor de markt van gebruikte personenauto’s in Nederland. De analyses erin zijn gebaseerd op de VWE database, die is opgebouwd uit diverse databronnen, waaronder het RDW-register waar VWE als provider over beschikt. Bestel het Nationaal Occasion Onderzoek hier.

Bekijk hieronder een sfeerverslag van het AM Remarketing Event.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Nationaal Occasion Onderzoek: Stuur op stadagen | Automotive Online

Nationaal Occasion Onderzoek: Stuur op stadagen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Tijdens het AM Remarketing Event, dat gisteren plaatsvond en werd georganiseerd door Automobiel Management en Automotive, is de tiende editie van het Nationaal Occasion Onderzoek gepresenteerd. Het onderzoek is nu te bestellen

Michel Corveleijn van VWE, dat het onderzoek uitvoerde, presenteerde op het event de belangrijkste bevindingen. Opvallend: het aantal occasiontransacties is met 9,2 procent gedaald in de periode januari tot en met mei 2022 vergeleken met 2021.

Corveleijn denkt dat vooral de onzekerheid bij kopers, denk aan de situatie in Oekraïne en de hoge inflatie, hier een rol spelen. Jong gebruikte occasions doen het echter erg goed, constateert Corveleijn, en hebben de minste stadagen. “Mensen zijn op zoek naar auto’s tussen de één en vijf jaar oud. SUV’s blijven populair alsmede het kleine- en middensegment.”

Is er nog voldoende aanbod? Want ook in het buitenland lopen de voorraden terug. “Duitsland is nog steeds de belangrijkste leverancier en neemt 60 procent van de import voor zijn rekening. Ook Denemarken is populair voor de import van elektrisch en hybride. Spanje daalt omdat de voertuigen niet beschikbaar zijn door het wegvallen van de verhuurmarkt vanwege de coronacrisis.”

De verkoopprijzen lijken wat te dalen de laatste 5 maanden. Is dit een bedreiging voor het autobedrijf? “Het kan als je duur hebt ingekocht. Probeer dan ook het aantal stadagen zoveel mogelijk te beperken,” adviseert Corveleijn. Het onderzoek is samengesteld door vakblad Automobiel Management en voertuigdataexpert VWE. Het NOO is het meest omvangrijke naslagwerk voor de markt van gebruikte personenauto’s in Nederland. De analyses erin zijn gebaseerd op de VWE database, die is opgebouwd uit diverse databronnen, waaronder het RDW-register waar VWE als provider over beschikt. Bestel het Nationaal Occasion Onderzoek hier.

Bekijk hieronder een sfeerverslag van het AM Remarketing Event.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.