Autotrack zegt klanten op die onterecht ex-btw adverteren

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het opzeggen van contracten gaat AMV omzet kosten. (Foto: Shutterstock)

Occasionportal Autotrack gaat het contract opzeggen van autobedrijven die ondanks waarschuwingen onterecht blijven adverteren met ex-btw prijzen. Dat meldt Autotrack-moeder Automotive Mediaventions (AMV). De betreffende bedrijven krijgen volgende week een laatste waarschuwing en in juli start de portal met het opzeggen van klanten.

Autotrack kwam vorig jaar met een oplossing voor de ex-btw problematiek waarbij bedrijven voornamelijk bij EV’s een prijs communiceren die ex-btw is. Toch zijn er nog bedrijven die wegen weten te vinden om de regels te omzeilen. Volgens Rico van der Vies, commercieel directeur van Automotive Mediaventions, zijn er drie redenen waarom er ingegrepen gaat worden. “Allereerst is de consument er helemaal klaar mee waardoor het een negatieve uitstraling heeft op onze merken. Daarnaast willen wij het overgrote deel van de autobedrijven die bij ons klant zijn, de groep die zich keurig aan de regels houdt, een gelijk speelveld bieden. En tot slot is het onze verantwoordelijkheid om ex-btw adverteren tegen te gaan, daarover is de ACM tegenover ons erg duidelijk.”

Op het AM Remarketing Event, dat morgen plaatsvindt en bijna uitverkocht is, zijn onder andere de ACM en Van der Vies aanwezig om hun beleid toe te lichten. Ook worden de resultaten van een speciaal voor het event door het Manifest ‘ex-btw, weg ermee’ gedaan onderzoek gedeeld. Uit dat onderzoek blijkt dat er nog veel mis gaat, bij zowel grotere als kleinere bedrijven.

Omzetderving

Van der Vies benadrukt dat de bedrijven die de wacht aangezegd gaan worden al meerdere malen zijn gewaarschuwd. “Als een bedrijf een foutje maakt, dan leidt dat zeker niet direct tot een opzegging.” Schiet AMV zichzelf niet in de voet, aangezien deze bedrijven bij andere platformen vooralsnog wel welkom zijn? “Het kan ons inderdaad omzet gaan kosten, terwijl er grote investeringen van ons gevraagd worden de komende jaren. Maar wij kijken naar de lange termijn en dan levert dit beleid ons tevreden consumenten, tevreden autobedrijven en een tevreden ACM op.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autotrack zegt klanten op die onterecht ex-btw adverteren | Automotive Online

Autotrack zegt klanten op die onterecht ex-btw adverteren

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het opzeggen van contracten gaat AMV omzet kosten. (Foto: Shutterstock)

Occasionportal Autotrack gaat het contract opzeggen van autobedrijven die ondanks waarschuwingen onterecht blijven adverteren met ex-btw prijzen. Dat meldt Autotrack-moeder Automotive Mediaventions (AMV). De betreffende bedrijven krijgen volgende week een laatste waarschuwing en in juli start de portal met het opzeggen van klanten.

Autotrack kwam vorig jaar met een oplossing voor de ex-btw problematiek waarbij bedrijven voornamelijk bij EV’s een prijs communiceren die ex-btw is. Toch zijn er nog bedrijven die wegen weten te vinden om de regels te omzeilen. Volgens Rico van der Vies, commercieel directeur van Automotive Mediaventions, zijn er drie redenen waarom er ingegrepen gaat worden. “Allereerst is de consument er helemaal klaar mee waardoor het een negatieve uitstraling heeft op onze merken. Daarnaast willen wij het overgrote deel van de autobedrijven die bij ons klant zijn, de groep die zich keurig aan de regels houdt, een gelijk speelveld bieden. En tot slot is het onze verantwoordelijkheid om ex-btw adverteren tegen te gaan, daarover is de ACM tegenover ons erg duidelijk.”

Op het AM Remarketing Event, dat morgen plaatsvindt en bijna uitverkocht is, zijn onder andere de ACM en Van der Vies aanwezig om hun beleid toe te lichten. Ook worden de resultaten van een speciaal voor het event door het Manifest ‘ex-btw, weg ermee’ gedaan onderzoek gedeeld. Uit dat onderzoek blijkt dat er nog veel mis gaat, bij zowel grotere als kleinere bedrijven.

Omzetderving

Van der Vies benadrukt dat de bedrijven die de wacht aangezegd gaan worden al meerdere malen zijn gewaarschuwd. “Als een bedrijf een foutje maakt, dan leidt dat zeker niet direct tot een opzegging.” Schiet AMV zichzelf niet in de voet, aangezien deze bedrijven bij andere platformen vooralsnog wel welkom zijn? “Het kan ons inderdaad omzet gaan kosten, terwijl er grote investeringen van ons gevraagd worden de komende jaren. Maar wij kijken naar de lange termijn en dan levert dit beleid ons tevreden consumenten, tevreden autobedrijven en een tevreden ACM op.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.