Autotelex: tweede coronagolf hindert occasionmarkt niet
Ondanks de tweede coronagolf en de nieuwe lockdownmaatregelen, blijft de occasionmarkt het goed doen. Dat concludeert restwaarde specialist Autotelex op basis van zijn remarketingplatform Autotelexpro. “De toename van het aantal taxaties (van 214% in week 48 ten opzichte van week 10, red) is een teken van een groeiende belangstelling voor occasions”, aldus Joost Klaren van Autotelex. “De groei in week 48 is ook toe te schrijven aan de vele acties rondom Black Friday bij diverse autobedrijven.”
Verder is het opvallend dat het aantal biedingen op de aangeboden auto’s niet navenant toeneemt, stelt Klaren. “Autobedrijven hebben de neiging om aan het eind van het jaar de voorraad af te bouwen en niet veel meer bij te kopen. Dat is eigenlijk zonde, want volgend jaar stijgen de nieuwprijzen en dat maakt occasions weer aantrekkelijker. Dit is dus eigenlijk een goed moment om je voorraad te laten aansluiten op die toename”, aldus Klaren. Op Autotelexpro zijn ruim vierduizend autobedrijven aangesloten.
Een andere occasiondienstverlener, Indicata, voorspelt juist een afname in de occasionverkoop.