Bolsenbroek: RDW belemmert import met CVO-beleid

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vooral auto's uit Spanje en Denemarken zouden vaak geen CVO hebben. (Foto: Shutterstock)

De RDW gebruikt het ontbreken van een Certificaat van Overeenstemming (geboortebewijs auto) om de import te belemmeren. Dit treft vooral importauto’s uit Spanje en Denemarken. Dat stelt importdienstverlener Bolsenbroek&Partners (BBP).

Volgens het bedrijf is het bij import niet altijd mogelijk om het CVO te overleggen. Dit certificaat wordt eenmalig door de fabrikant uitgegeven en vermeldt onder meer de CO2-uitstoot van het betreffende voertuig.  Bij overschrijving tussen lidstaten worden de voertuiggegevens van de buitenlandse registratie overgenomen van het inschrijfbewijs (kentekenbewijs). “Wij zien nu dat dit in voorkomende gevallen onvoldoende is voor de RDW, die eist het tonen van het CVO”, zegt dga Frank Bolsenbroek.

Andere bronnen

Omdat weigering van inschrijving van een auto zonder CVO niet kan, berekent de RDW de CO2 zelf. Maar doet dit volgens Bolsenbroek met standaard buitenproportioneel hoge CO2-waarden. “De bpm-aangifte staat feitelijk los van de RDW-inschrijving. Echter lijkt de belastingdienst bij de RDW te hebben afgedwongen dat deze de CO2 uitstoot vaststelt. Een importeur (of bpm-aangever) mag zelf de uitstoot invullen, maar de Belastingdienst hecht echter uitsluitend waarde aan de RDW informatie.”

We zijn nu afhankelijk van de goede wil van RDW en Belastingdienst

Frank Bolsenbroek, taxateur

Bolsenbroek stelt dat een CVO kan worden besteld. “Maar dit is prijzig (150 tot 350 euro, red) en de levertijden kunnen lang zijn. Dus dat is onwerkbaar.” Volgens Bolsenbroek is het eisen van een CVO strijdig met de Europese regelgeving en werd er derhalve nooit naar gevraagd. Door het overschakelen van NEDC naar WLTP staat bij sommige landen, zoals Spanje en Denemarken, de CO2-uitstoot niet langer op het kenteken. De RDW kan het daarvan dan ook niet overnemen. “Maar er zijn voldoende andere bronnen zoals het Europees kentekenregister Eucaris of via de landelijke belastingdiensten. De RDW doet daar echter vooralsnog niets mee.”

Renault Kadjar

Volgens Bolsenbroek worden duizenden auto’s door dit probleem geraakt. “Het ernstigste is dat de Belastinginspecteur de nieuwprijs herberekent en door de hoge CO2 uitkomt op absurde nieuwprijzen.” De nieuwprijs wordt dan de optelsom van prijs exclusief belasting, btw en bpm. “Een Renault Kadjar krijgt dan een nieuwprijs van 61 duizend euro, 20 duizend meer wat het had moeten zijn.” En dat levert weer problemen op, stelt Bolsenbroek. “Omdat deze prijs door de RDW wordt gecommuniceerd als kentekengegeven wordt het de basis voor de verzekeringspremie en de bijtelling bij zakelijk gebruik. Veel verzekeraars weigeren een auto met een dergelijke nieuwprijs. Een auto die verkocht is en niet tijdig wordt geleverd vanwege vertraging, door de CVO eis, kan derhalve ook zo maar worden geannuleerd.”  

Belemmerend

Volgens Bolsenbroek werkt de belastingdienst aan een definitieve oplossing. “Tot dat moment zijn we afhankelijk van de goede wil van RDW en Belastingdienst. Soms gaat het goed, maar we kunnen niet afhankelijk zijn van iets als goede wil. En nu komt het er vaak op neer dat er weer een maatregel is genomen die importbelemmerend werkt.”

Bolsenbroek hoopt een en ander in beweging te hebben gezet. “Ik ervaar echter dat mijn bemoeienis weinig gewaardeerd wordt bij de genoemde instanties. Ik ben kritisch, maar kom ook met oplossingen. Zo hebben wij een behoorlijke bijdrage geleverd aan de corona-procedure bij import. Die werkt nu erg goed.”

In gesprek

De RDW meldt in een reactie open te staan voor suggesties vanuit de branche voor verbeteringen in de dienstverlening. “We willen iedereen een gelijk speelveld bieden volgens de geldende regels van het importeren van voertuigen. We herkennen de problematiek die geschetst wordt rond de CO2-waarden en zijn daarover met de Bovag en Belastingdienst in gesprek. Het beeld dat geschetst wordt omtrent het belemmeren van de import van gebruikte voertuigen herkent de RDW niet”, schrijft de organisatie in een reactie aan Automotive.

De Belastingdienst is om een reactie gevraagd.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • A. Snel

    De belastingdienst krijgt bij import te maken met WLTP CO2-uitstoot die niet zomaar beschikbaar is. Bij AutoDisk hebben we jaren moeten werken om de uitstoot bij de fabrikant op te halen om daarmee valide auto-offertes en leasecalculaties te maken. Dat is uitstekend gelukt, maar het wordt voor de RDW/Belastingdienst een schier onmogelijke opgave.

Bolsenbroek: RDW belemmert import met CVO-beleid | Automotive Online

Bolsenbroek: RDW belemmert import met CVO-beleid

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vooral auto's uit Spanje en Denemarken zouden vaak geen CVO hebben. (Foto: Shutterstock)

De RDW gebruikt het ontbreken van een Certificaat van Overeenstemming (geboortebewijs auto) om de import te belemmeren. Dit treft vooral importauto’s uit Spanje en Denemarken. Dat stelt importdienstverlener Bolsenbroek&Partners (BBP).

Volgens het bedrijf is het bij import niet altijd mogelijk om het CVO te overleggen. Dit certificaat wordt eenmalig door de fabrikant uitgegeven en vermeldt onder meer de CO2-uitstoot van het betreffende voertuig.  Bij overschrijving tussen lidstaten worden de voertuiggegevens van de buitenlandse registratie overgenomen van het inschrijfbewijs (kentekenbewijs). “Wij zien nu dat dit in voorkomende gevallen onvoldoende is voor de RDW, die eist het tonen van het CVO”, zegt dga Frank Bolsenbroek.

Andere bronnen

Omdat weigering van inschrijving van een auto zonder CVO niet kan, berekent de RDW de CO2 zelf. Maar doet dit volgens Bolsenbroek met standaard buitenproportioneel hoge CO2-waarden. “De bpm-aangifte staat feitelijk los van de RDW-inschrijving. Echter lijkt de belastingdienst bij de RDW te hebben afgedwongen dat deze de CO2 uitstoot vaststelt. Een importeur (of bpm-aangever) mag zelf de uitstoot invullen, maar de Belastingdienst hecht echter uitsluitend waarde aan de RDW informatie.”

We zijn nu afhankelijk van de goede wil van RDW en Belastingdienst

Frank Bolsenbroek, taxateur

Bolsenbroek stelt dat een CVO kan worden besteld. “Maar dit is prijzig (150 tot 350 euro, red) en de levertijden kunnen lang zijn. Dus dat is onwerkbaar.” Volgens Bolsenbroek is het eisen van een CVO strijdig met de Europese regelgeving en werd er derhalve nooit naar gevraagd. Door het overschakelen van NEDC naar WLTP staat bij sommige landen, zoals Spanje en Denemarken, de CO2-uitstoot niet langer op het kenteken. De RDW kan het daarvan dan ook niet overnemen. “Maar er zijn voldoende andere bronnen zoals het Europees kentekenregister Eucaris of via de landelijke belastingdiensten. De RDW doet daar echter vooralsnog niets mee.”

Renault Kadjar

Volgens Bolsenbroek worden duizenden auto’s door dit probleem geraakt. “Het ernstigste is dat de Belastinginspecteur de nieuwprijs herberekent en door de hoge CO2 uitkomt op absurde nieuwprijzen.” De nieuwprijs wordt dan de optelsom van prijs exclusief belasting, btw en bpm. “Een Renault Kadjar krijgt dan een nieuwprijs van 61 duizend euro, 20 duizend meer wat het had moeten zijn.” En dat levert weer problemen op, stelt Bolsenbroek. “Omdat deze prijs door de RDW wordt gecommuniceerd als kentekengegeven wordt het de basis voor de verzekeringspremie en de bijtelling bij zakelijk gebruik. Veel verzekeraars weigeren een auto met een dergelijke nieuwprijs. Een auto die verkocht is en niet tijdig wordt geleverd vanwege vertraging, door de CVO eis, kan derhalve ook zo maar worden geannuleerd.”  

Belemmerend

Volgens Bolsenbroek werkt de belastingdienst aan een definitieve oplossing. “Tot dat moment zijn we afhankelijk van de goede wil van RDW en Belastingdienst. Soms gaat het goed, maar we kunnen niet afhankelijk zijn van iets als goede wil. En nu komt het er vaak op neer dat er weer een maatregel is genomen die importbelemmerend werkt.”

Bolsenbroek hoopt een en ander in beweging te hebben gezet. “Ik ervaar echter dat mijn bemoeienis weinig gewaardeerd wordt bij de genoemde instanties. Ik ben kritisch, maar kom ook met oplossingen. Zo hebben wij een behoorlijke bijdrage geleverd aan de corona-procedure bij import. Die werkt nu erg goed.”

In gesprek

De RDW meldt in een reactie open te staan voor suggesties vanuit de branche voor verbeteringen in de dienstverlening. “We willen iedereen een gelijk speelveld bieden volgens de geldende regels van het importeren van voertuigen. We herkennen de problematiek die geschetst wordt rond de CO2-waarden en zijn daarover met de Bovag en Belastingdienst in gesprek. Het beeld dat geschetst wordt omtrent het belemmeren van de import van gebruikte voertuigen herkent de RDW niet”, schrijft de organisatie in een reactie aan Automotive.

De Belastingdienst is om een reactie gevraagd.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • A. Snel

    De belastingdienst krijgt bij import te maken met WLTP CO2-uitstoot die niet zomaar beschikbaar is. Bij AutoDisk hebben we jaren moeten werken om de uitstoot bij de fabrikant op te halen om daarmee valide auto-offertes en leasecalculaties te maken. Dat is uitstekend gelukt, maar het wordt voor de RDW/Belastingdienst een schier onmogelijke opgave.