ACM: Advertentieprijzen occasions veel duidelijker

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De ACM ziet geen aanleiding om verder op te treden. (Foto: Shutterstock)

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is tevreden over de kwaliteit van occasionadvertenties. Die zijn sterk verbeterd ten opzichte van een jaar geleden, toen de ACM stelde dat de prijzen niet voldeden aan de wettelijke voorwaarden. Inmiddels zijn de prijzen nu over het algemeen vermeldt inclusief alle verplichte kosten. Ook de informatie over de rechten van consumenten op garantie, is sterk verbeterd. Dat meldt de autoriteit vandaag. 

Grote gebreken

De ACM constateerde in de afgelopen jaren grote gebreken. Zo moet een consument altijd de auto kunnen meenemen voor de geadverteerde prijs. Ook mag een autobedrijf niet zeggen dat er geen garantie wordt gegeven. In april gaf de ACM de branche een laatste waarschuwing en zocht het toenadering tot de portalen en advertentiedienstverleners. Bernadette van Buchem, directeur consumenten bij de ACM: “Autohandelaren en verkoopportals zijn zich nu beter bewust van de regels voor prijsvermelding. Uitgangspunt is dat de consument de auto moet kunnen meenemen voor de prijs in de advertentie. We zien een grote verbetering.”

Verbeteringen

Door deze verbeteringen ziet de ACM nu geen aanleiding om verder op te treden. Een kleine inventarisatie op de leert dat er echter nog behoorlijk veel advertenties zijn die af lijken te wijken van de wettelijke verplichtingen. Het is onduidelijk of de ACM optreedt tegen deze autobedrijven en de betrokken portalen en advertentiedienstverleners. ACM-woordvoerder Saskia Bierling reageert desgevraagd: “Uiteraard zijn er veel advertenties wel in orde en zijn er vast ook voorbeelden van advertenties te vinden die nog niet helemaal voldoen. We hopen dat de branche zich inspant om ook de laatste stappen te zetten. Ons uitgangspunt is: dat de consument goed wordt geïnformeerd. Dat hij de auto kan meenemen voor de geadverteerde prijs.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

ACM: Advertentieprijzen occasions veel duidelijker | Automotive Online

ACM: Advertentieprijzen occasions veel duidelijker

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De ACM ziet geen aanleiding om verder op te treden. (Foto: Shutterstock)

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is tevreden over de kwaliteit van occasionadvertenties. Die zijn sterk verbeterd ten opzichte van een jaar geleden, toen de ACM stelde dat de prijzen niet voldeden aan de wettelijke voorwaarden. Inmiddels zijn de prijzen nu over het algemeen vermeldt inclusief alle verplichte kosten. Ook de informatie over de rechten van consumenten op garantie, is sterk verbeterd. Dat meldt de autoriteit vandaag. 

Grote gebreken

De ACM constateerde in de afgelopen jaren grote gebreken. Zo moet een consument altijd de auto kunnen meenemen voor de geadverteerde prijs. Ook mag een autobedrijf niet zeggen dat er geen garantie wordt gegeven. In april gaf de ACM de branche een laatste waarschuwing en zocht het toenadering tot de portalen en advertentiedienstverleners. Bernadette van Buchem, directeur consumenten bij de ACM: “Autohandelaren en verkoopportals zijn zich nu beter bewust van de regels voor prijsvermelding. Uitgangspunt is dat de consument de auto moet kunnen meenemen voor de prijs in de advertentie. We zien een grote verbetering.”

Verbeteringen

Door deze verbeteringen ziet de ACM nu geen aanleiding om verder op te treden. Een kleine inventarisatie op de leert dat er echter nog behoorlijk veel advertenties zijn die af lijken te wijken van de wettelijke verplichtingen. Het is onduidelijk of de ACM optreedt tegen deze autobedrijven en de betrokken portalen en advertentiedienstverleners. ACM-woordvoerder Saskia Bierling reageert desgevraagd: “Uiteraard zijn er veel advertenties wel in orde en zijn er vast ook voorbeelden van advertenties te vinden die nog niet helemaal voldoen. We hopen dat de branche zich inspant om ook de laatste stappen te zetten. Ons uitgangspunt is: dat de consument goed wordt geïnformeerd. Dat hij de auto kan meenemen voor de geadverteerde prijs.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.