Europees Parlement dringt aan op wetgeving tegen tellerfraude

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het Europees Parlement vraagt het EC om maatregelen. (Foto: Shutterstock)

Het Europees Parlement heeft vandaag gestemd voor strengere maatregelen om fraude met de kilometerteller tegen te gaan. Het dringt er bij de Europese Commissie op aan om binnen twaalf maanden met wetgeving te komen die de fraude aan banden moet leggen. Het registreren van de kilometerstand moet verplicht worden bij periodieke keuringen, servicebeurt en reparaties “and at every other garage visit, starting with the vehicle’s first registration”, zo meldt het EP.  De controle en handhaving moet ook strenger. De tellerstand zou in een Europese database beschikbaar moeten komen, zodat “consumenten kunnen controleren of de kilometerstand klopt, ongeacht in welk land de auto was geregistreerd.” Het terugdraaien van de teller moet door de lidstaten strafbaar worden gesteld. Ook wordt er een beroep gedaan op de autofabrikanten om het terugdraaien van de kilometerstand technisch te bemoeilijken. Lees ook: om tellerfraude uit te bannen is samenwerking met Duitsland noodzakelijk.

Het Europees Parlement liet vorig jaar een onderzoek uitvoeren, waaruit bleek dat fraude met kilometertellerstanden de Europese consumenten jaarlijks 7 tot 8 miljard euro kost. In dat onderzoek wordt het Belgische Car-pass-systeem en de Nederlandse NAP als mogelijke oplossing aangedragen, en deze aanbeveling werd door de transportcommissie van het EP overgenomen.

“Dit is een belangrijke stap in het herstellen van het consumentenvertrouwen in de occasionmarkt”, schrijft Cecra namens een coalitie van zeven autobrancheorganisaties, waaronder FIA, Car-Pass en RDW. Ook in Nederland wordt al jaren gestreden voor Europese maatregelen, omdat alleen een fellere bestrijding in België en Nederland niet opweegt tegen de import uit bijvoorbeeld Duitsland. Op het Remarketing Event, dat 7 juni plaatsvindt in Groot Kievitsdal Baarn, geeft Martin Huisman van de Vereniging Aanpak Tellerfraude zijn visie op hoe dit probleem kan worden getackeld.

Bekijk hier de video over het voorstel van het Europees Parlement:

 

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • W. Staring

    Men doet alsof men hier heel druk mee is maar het is toch te gek voor woorden dat een auto registerexpert die een schade in behandeling heeft en een mogelijke fraude constateert geen toegang heeft tot km-stand historie in Nederland maar vanuit Polen krijg je dan wel een rapport van een Nederlandse auto met zijn km-stand historie toegestuurd ?
    De basis klopt niet eens.

Europees Parlement dringt aan op wetgeving tegen tellerfraude | Automotive Online

Europees Parlement dringt aan op wetgeving tegen tellerfraude

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het Europees Parlement vraagt het EC om maatregelen. (Foto: Shutterstock)

Het Europees Parlement heeft vandaag gestemd voor strengere maatregelen om fraude met de kilometerteller tegen te gaan. Het dringt er bij de Europese Commissie op aan om binnen twaalf maanden met wetgeving te komen die de fraude aan banden moet leggen. Het registreren van de kilometerstand moet verplicht worden bij periodieke keuringen, servicebeurt en reparaties “and at every other garage visit, starting with the vehicle’s first registration”, zo meldt het EP.  De controle en handhaving moet ook strenger. De tellerstand zou in een Europese database beschikbaar moeten komen, zodat “consumenten kunnen controleren of de kilometerstand klopt, ongeacht in welk land de auto was geregistreerd.” Het terugdraaien van de teller moet door de lidstaten strafbaar worden gesteld. Ook wordt er een beroep gedaan op de autofabrikanten om het terugdraaien van de kilometerstand technisch te bemoeilijken. Lees ook: om tellerfraude uit te bannen is samenwerking met Duitsland noodzakelijk.

Het Europees Parlement liet vorig jaar een onderzoek uitvoeren, waaruit bleek dat fraude met kilometertellerstanden de Europese consumenten jaarlijks 7 tot 8 miljard euro kost. In dat onderzoek wordt het Belgische Car-pass-systeem en de Nederlandse NAP als mogelijke oplossing aangedragen, en deze aanbeveling werd door de transportcommissie van het EP overgenomen.

“Dit is een belangrijke stap in het herstellen van het consumentenvertrouwen in de occasionmarkt”, schrijft Cecra namens een coalitie van zeven autobrancheorganisaties, waaronder FIA, Car-Pass en RDW. Ook in Nederland wordt al jaren gestreden voor Europese maatregelen, omdat alleen een fellere bestrijding in België en Nederland niet opweegt tegen de import uit bijvoorbeeld Duitsland. Op het Remarketing Event, dat 7 juni plaatsvindt in Groot Kievitsdal Baarn, geeft Martin Huisman van de Vereniging Aanpak Tellerfraude zijn visie op hoe dit probleem kan worden getackeld.

Bekijk hier de video over het voorstel van het Europees Parlement:

 

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • W. Staring

    Men doet alsof men hier heel druk mee is maar het is toch te gek voor woorden dat een auto registerexpert die een schade in behandeling heeft en een mogelijke fraude constateert geen toegang heeft tot km-stand historie in Nederland maar vanuit Polen krijg je dan wel een rapport van een Nederlandse auto met zijn km-stand historie toegestuurd ?
    De basis klopt niet eens.