België en Nederland gaan samen tellerfraude aanpakken

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Dat meldt het ministerie van Infrastructuur & Milieu vandaag.

In Nederland registreert de RDW de tellerstanden van de auto’s, in België doet Car-Pass dat. In de nieuwe afspraken staat dat bij import de reeksen van opgenomen standen worden opgevraagd en vergeleken met de tellerstand bij binnenkomst, om op die manier tellerfraude te signaleren.

In maart van dit jaar meldde de RDW dat 163 duizend auto’s in Nederland een onlogische tellerstand hebben. Sinds 1 januari 2014 is het terugdraaien van kilometertellers officieel strafbaar.

De belangrijkste beweegredenen voor minister Schultz van Haegen zijn dat het terugdraaien van tellerstanden grote economische schade veroorzaakt, er oneerlijke concurrentie tussen autohandelaren op de loer ligt en het negatieve effecten kan hebben op de veiligheid op de weg.

Tellerfraude kost jaarlijks 5,6 miljard euro

Uit een steekproef van 2015 bleek dat met vijf procent van de voertuigen die uit België naar Nederland worden geïmporteerd, was gesjoemeld. De tellers waren gemiddeld met 45 duizend kilometer teruggedraaid. Andersom, bij voertuigen die van Nederland naar België gingen, was met 20 procent van de tellers gefraudeerd. Gemiddeld werden de tellers met maar liefst 110 duizend kilometer teruggedraaid. 

Eerder al werd onderzocht hoeveel geld de fraudepraktijken kosten. In 2010 werd de totale schade in de EU geraamd op minstens 5,6 miljard euro per jaar. Nederland kost het volgens de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) jaarlijks 150 miljoen euro.

Minister Schultz over de internationale aanpak van tellerfraude: “Voor de veiligheid van consumenten is dit van belang, en ook om te voorkomen dat zij worden opgelicht bij hun aankoop. Voor autobedrijven betekent het dat oneerlijke concurrenten eerder tegen de lamp lopen en dat de economische schade van de fraude tot een minimum beperkt wordt.”

Automotive-columnist Ernst Uildriks schreef eerder over deze fraudepraktijken. Lees hier zijn column ‘De klok terugzetten’.