Carfax: honderden Amerikaanse autowrakken op Nederlandse weg

Redactie Redactie
• Laatste update:

Veel Amerikaanse schadeauto’s worden ingevoerd via Litouwen, zegt Rick Zielman, manager business development bij Carfax. “Daar liggen de arbeidskosten laag en kunnen ze dus goedkoop worden opgeknapt. Bovendien zijn de toelatingseisen voor voertuigen er heel laag en is het eenvoudig om te frauderen”, zegt Zielman.

“De auto’s zien er spik en span uit als ze weer worden doorverkocht naar West-Europa, maar onderhuids kan er van alles mis zijn”, gaat Zielman verder. “Zo worden in moderne, luxe auto’s onderdelen met hoogwaardige materialen zoals carboncomposiet en aluminium, op de ouderwetse manier hersteld. Terwijl deze onderdelen soms niet eens hersteld kunnen worden, maar in zijn geheel vervangen moeten worden.”

Orkaan doorstaan
Auto’s die in Litouwen gekeurd zijn, hoeven in Nederland niet opnieuw gekeurd te worden. Gebreken komen vaak pas aan de oppervlakte als de auto al op de weg is, vooral bij waterschade. “Als er bijvoorbeeld een orkaan over komt, lopen veel auto’s ernstige waterschade op. Omdat ze op de thuismarkt dan niet meer verkoopbaar zijn, worden ze gewoon geëxporteerd. Ze worden opgeknapt, maar al snel komt de roest naar boven.”

Doordat de voertuigen via verschillende landen naar Nederland komen, is de geschiedenis vaak moeilijk te achterhalen. De kopers weten dan niet dat hun importauto oorspronkelijk uit de VS komt. 

Volgens Carfax gaat het niet alleen om typisch Amerikaanse auto’s (SUV’s, pick-ups en muscle cars) die naar Europa worden geëxporteerd, maar ook premium segment auto’s (Mercedes, BMW) en volumemerken als Opel, Ford en Mazda. Sinds de laatste jaren komen er vooral veel Audi’s naar Europa. “Vooral luxe auto’s zijn erg in trek. Via Litouwen kan daar veel marge op worden gemaakt”, zegt Zielman. “Dit zijn auto`s met waterschade, een vervormde carrosserie na een aanrijding, hebben geen airbags meer of zijn zelfs total loss verklaard. Ook zitten er gestolen voertuigen bij, auto`s waarop een recall niet is uitgevoerd en auto’s met teruggedraaide kilometerstanden.”

Niet alle Amerikaanse exportoccasions komen via een omweg naar Nederland. Sinds 1992 zijn er zo’n 400 duizend direct naar Nederland en België geëxporteerd. Gemiddeld komen er dus jaarlijks een kleine 18.000 Amerikaanse occasions naar Nederland en België.

Foto: een auto in Louisiana (VS) heeft waterschade opgelopen tijdens orkaan Isaac.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Carfax: honderden Amerikaanse autowrakken op Nederlandse weg | Automotive Online

Carfax: honderden Amerikaanse autowrakken op Nederlandse weg

Redactie Redactie
• Laatste update:

Veel Amerikaanse schadeauto’s worden ingevoerd via Litouwen, zegt Rick Zielman, manager business development bij Carfax. “Daar liggen de arbeidskosten laag en kunnen ze dus goedkoop worden opgeknapt. Bovendien zijn de toelatingseisen voor voertuigen er heel laag en is het eenvoudig om te frauderen”, zegt Zielman.

“De auto’s zien er spik en span uit als ze weer worden doorverkocht naar West-Europa, maar onderhuids kan er van alles mis zijn”, gaat Zielman verder. “Zo worden in moderne, luxe auto’s onderdelen met hoogwaardige materialen zoals carboncomposiet en aluminium, op de ouderwetse manier hersteld. Terwijl deze onderdelen soms niet eens hersteld kunnen worden, maar in zijn geheel vervangen moeten worden.”

Orkaan doorstaan
Auto’s die in Litouwen gekeurd zijn, hoeven in Nederland niet opnieuw gekeurd te worden. Gebreken komen vaak pas aan de oppervlakte als de auto al op de weg is, vooral bij waterschade. “Als er bijvoorbeeld een orkaan over komt, lopen veel auto’s ernstige waterschade op. Omdat ze op de thuismarkt dan niet meer verkoopbaar zijn, worden ze gewoon geëxporteerd. Ze worden opgeknapt, maar al snel komt de roest naar boven.”

Doordat de voertuigen via verschillende landen naar Nederland komen, is de geschiedenis vaak moeilijk te achterhalen. De kopers weten dan niet dat hun importauto oorspronkelijk uit de VS komt. 

Volgens Carfax gaat het niet alleen om typisch Amerikaanse auto’s (SUV’s, pick-ups en muscle cars) die naar Europa worden geëxporteerd, maar ook premium segment auto’s (Mercedes, BMW) en volumemerken als Opel, Ford en Mazda. Sinds de laatste jaren komen er vooral veel Audi’s naar Europa. “Vooral luxe auto’s zijn erg in trek. Via Litouwen kan daar veel marge op worden gemaakt”, zegt Zielman. “Dit zijn auto`s met waterschade, een vervormde carrosserie na een aanrijding, hebben geen airbags meer of zijn zelfs total loss verklaard. Ook zitten er gestolen voertuigen bij, auto`s waarop een recall niet is uitgevoerd en auto’s met teruggedraaide kilometerstanden.”

Niet alle Amerikaanse exportoccasions komen via een omweg naar Nederland. Sinds 1992 zijn er zo’n 400 duizend direct naar Nederland en België geëxporteerd. Gemiddeld komen er dus jaarlijks een kleine 18.000 Amerikaanse occasions naar Nederland en België.

Foto: een auto in Louisiana (VS) heeft waterschade opgelopen tijdens orkaan Isaac.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.