Stern centraliseert occasionbeheer
Dat melden Stern en Autotelex.
Alle merkclusters worden aangesloten op Autotelex Pro. “Voorheen had iedere vestiging zijn eigen occasionbeleid. Aan de voorkant, bij de inname en waardebepaling, wordt het proces nu gecentraliseerd en gaan we procesgestuurd werken. Aan de achterkant kan ieder cluster zijn eigen handelaren en veilinghuizen blijven inzetten, alle koppelingen zijn er”, legt Rico van der Vies uit, bij Stern verantwoordelijk voor de uitrol van het pakket.
“Daarnaast kunnen we veel gemakkelijker binnen Stern occasions verhandelen.” Van der Vies denkt dat Stern meer mogelijkheden krijgt om per auto de juiste keuze te maken. “We kunnen nu onder andere goed benchmarken waar we de beste opbrengst voor een auto krijgen. Voorheen was dat lastiger.”
Hogere verkoopwaarde
Ook de kwaliteit van de opname van auto’s in de bedrijfsvoorraad moet verbeteren, vindt Van der Vies. “Dat was een belangrijke reden om met een beheerpakket te gaan werken. Als de kwaliteit van de opname verbetert, dan stijgt theoretisch ook de verkoopwaarde, immers de onzekerheid bij de kopende partij over de staat van de auto valt weg.”
Stern is inmiddels begonnen met de uitrol, eind zomer moeten alle clusters operationeel zijn. “Voor ons is dit een fantastische kans. Stern is de grootste dealerholding van het land”, zegt André de Jong, productmanager bij restwaarde-instituut Autotelex. “Wij zijn ervan overtuigd dat we deze samenwerking tot een succes kunnen maken.”