Nettowinst autodealers daalde met 5,8 procent in 2018

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Bovag zet zijn branchebarometer voor het eerste kwartaal van dit jaar op regen. (Foto: Shutterstock)

De Nederlandse autodealers realiseerden over 2018 een 13,1 procent hogere omzet dan over 2017, becijfert de Bovag op basis van de branchebarometer. De nettowinst daalde echter met 5,8 procent en het gemiddelde dealerrendement zakte van 0,78 procent naar 0,65 procent. Er werden in 2018 wel meer nieuwe auto’s verkocht dan in 2017, maar de marge erop was lager en de verkoop werd met gemiddeld 1,5 fte per bedrijf meer gedaan. Het aantal verkochte auto’s per fte op de verkoopafdeling daalde daardoor van 146 stuks in 2017 naar 139 in 2018. 

Werkplaats

Ook in de werkplaats ging de druk omhoog. Het aantal gefactureerde uren per monteur nam af van 1.353 naar 1.339. De algemene kosten groeiden net zo hard als de omzet, waardoor de absorptieratio (de mate waarin aftersales de totale kosten van de onderneming dekt), uit op 75 procent. In 2017 was dit 76,4 procent. In 2010 werd voor het laatst een ratio van boven de 90 procent genoteerd, aldus Bovag.

De totale werkplaatsomzet steeg weliswaar met 16,2 procent in 2018 ten opzichte van 2017, maar door de stijgende kosten (inzet van meer monteurs en een verhoging van de loonkosten van indirecte medewerkers) nam het afdelingsresultaat af van 24,6 procent in 2017 naar 22,9 procent afgelopen jaar. De lagere efficiency in de werkplaats komt volgens de branchevereniging mede doordat oudere ervaren medewerkers uitstromen en de nieuwkomende jongeren nog ervaring missen.

Occasions

De occasionverkoop liet wel een stijgende lijn zien: De totale occasionverkoop over 2018 steeg volgens RDC-gegevens met 1,2 procent; de verkoop van eigen merken steeg bij de gemiddelde dealer naar 7,6 procent merk en de totale occasionverkoop met 5,9 procent. Dit resulteerde in een gemiddelde omzetstijging van 10,6 procent.

De bruto marge per gecombineerde transactie van nieuw en gebruikt (BMGT) daalde naar 1.916 euro, hetgeen aantoont dat de margedruk op de nieuwverkoop onverminderd hoog is, mede door de toename van private lease, stelt Bovag. De barometer wordt voor dit jaar op ‘regen’ gezet, waar dat vorig jaar op ‘wisselend’ stond. Dit mede door de onzekerheid rond WLTP en bpm, waarover de branchevereniging eerder deze maand een brandbrief naar de staatssecretaris stuurde. “Uit de cijfers blijkt dat procesoptimalisatie cruciaal is en dat is met nieuw en jonger personeel een forse uitdaging. De algemene kosten in absolute zin kunnen niet onder controle worden gehouden en in combinatie met de teleurstellende verkoopcijfers van begin 2019 ziet dat er somber uit voor de Branchebarometer over het eerste kwartaal”, aldus Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Nettowinst autodealers daalde met 5,8 procent in 2018 | Automotive Online

Nettowinst autodealers daalde met 5,8 procent in 2018

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Bovag zet zijn branchebarometer voor het eerste kwartaal van dit jaar op regen. (Foto: Shutterstock)

De Nederlandse autodealers realiseerden over 2018 een 13,1 procent hogere omzet dan over 2017, becijfert de Bovag op basis van de branchebarometer. De nettowinst daalde echter met 5,8 procent en het gemiddelde dealerrendement zakte van 0,78 procent naar 0,65 procent. Er werden in 2018 wel meer nieuwe auto’s verkocht dan in 2017, maar de marge erop was lager en de verkoop werd met gemiddeld 1,5 fte per bedrijf meer gedaan. Het aantal verkochte auto’s per fte op de verkoopafdeling daalde daardoor van 146 stuks in 2017 naar 139 in 2018. 

Werkplaats

Ook in de werkplaats ging de druk omhoog. Het aantal gefactureerde uren per monteur nam af van 1.353 naar 1.339. De algemene kosten groeiden net zo hard als de omzet, waardoor de absorptieratio (de mate waarin aftersales de totale kosten van de onderneming dekt), uit op 75 procent. In 2017 was dit 76,4 procent. In 2010 werd voor het laatst een ratio van boven de 90 procent genoteerd, aldus Bovag.

De totale werkplaatsomzet steeg weliswaar met 16,2 procent in 2018 ten opzichte van 2017, maar door de stijgende kosten (inzet van meer monteurs en een verhoging van de loonkosten van indirecte medewerkers) nam het afdelingsresultaat af van 24,6 procent in 2017 naar 22,9 procent afgelopen jaar. De lagere efficiency in de werkplaats komt volgens de branchevereniging mede doordat oudere ervaren medewerkers uitstromen en de nieuwkomende jongeren nog ervaring missen.

Occasions

De occasionverkoop liet wel een stijgende lijn zien: De totale occasionverkoop over 2018 steeg volgens RDC-gegevens met 1,2 procent; de verkoop van eigen merken steeg bij de gemiddelde dealer naar 7,6 procent merk en de totale occasionverkoop met 5,9 procent. Dit resulteerde in een gemiddelde omzetstijging van 10,6 procent.

De bruto marge per gecombineerde transactie van nieuw en gebruikt (BMGT) daalde naar 1.916 euro, hetgeen aantoont dat de margedruk op de nieuwverkoop onverminderd hoog is, mede door de toename van private lease, stelt Bovag. De barometer wordt voor dit jaar op ‘regen’ gezet, waar dat vorig jaar op ‘wisselend’ stond. Dit mede door de onzekerheid rond WLTP en bpm, waarover de branchevereniging eerder deze maand een brandbrief naar de staatssecretaris stuurde. “Uit de cijfers blijkt dat procesoptimalisatie cruciaal is en dat is met nieuw en jonger personeel een forse uitdaging. De algemene kosten in absolute zin kunnen niet onder controle worden gehouden en in combinatie met de teleurstellende verkoopcijfers van begin 2019 ziet dat er somber uit voor de Branchebarometer over het eerste kwartaal”, aldus Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.