RAI Vereniging mikt op januari 2020 voor aanpassing bpm-tabel

Opel en Kia melden meer auto’s aan voor WLTP-regeling dan alle Pon-merken samen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Er zijn bijna 90 duizend auto's aangemeld. (Foto: Shutterstock)

Om de overgang van de emissietest NEDC naar de nieuwe test WLTP soepel te laten verlopen, mochten auto-importeurs tot september auto’s aanmelden voor de restantregeling. In totaal zijn er 88.875 duizend auto’s aangemeld voor deze restantregeling, alleen bedoeld voor NEDC-geteste auto’s die voor 1 juni 2018 zijn geproduceerd. Deze auto’s mogen tot september 2019 met de NEDC CO2-waarden worden verkocht. Opel heeft 11.225 auto’s aangemeld voor deze regeling, Kia 10.978. Daarmee laten ze alle andere merken ver achter zich. Dat blijkt uit cijfers die Automotive heeft opgevraagd bij de RDW. Het aanmelden van auto’s kon tot vorige maand: onbekend is hoeveel er inmiddels alweer op kenteken gezet zijn. In augustus zorgde de registratie van auto’s die buiten de restantregeling vielen voor een registratiepiek.

Kia Nederland-directeur Léan Verstoep wil niet ingaan op de aantallen. “Maar zolang de overheid geen duidelijkheid schept, is het hard nodig om voldoende voorraad te hebben.” Vanaf 1 september moeten nieuwe auto’s WLTP getest zijn. En tot op heden lijkt de fabrieksuitstoot van WLTP-modellen gemiddeld meer dan tien gram hoger te liggen, dan bij de NEDC werd gemeten. Wat tot duizenden euro’s extra bpm kan leiden. Daar staat tegenover dat het financieren en stallen van de auto’s in de restantregeling ook veel geld kost.

Concurrentievoordeel

Bij Opel werd vorig jaar al geconstateerd dan enkele hardlopers, zoals de Karl, door de WLTP meer dan duizend euro duurder zouden worden. Woordvoerder Jeroen Maas stelt dat het aanleggen van deze voorraden een weloverwogen keuze was. “Dit hebben wij gedaan vanuit het oogpunt van risicobeperking (lees: leveringszekerheid in verband met WLTP-certificering) en het eventuele concurrentievoordeel dat wij hiermee konden realiseren. Daarnaast zijn wij gewend om uit voorraad te verkopen en hebben hierdoor sowieso een grotere voorraad onverkochte auto’s bij onze dealers staan.”

Een rondgang langs de fabrikanten leert dat er eigenlijk geen merken zijn die grote leveringsproblemen ondervinden, al geldt voor onder meer Volkswagen en Audi dat de wachttijden voor enkele modellen wel zijn opgelopen. Dit komt mede doordat de fabriek moeite heeft om alles modellen WLTP-gehomologeerd te krijgen.

34 McLarens

In de lijst staat een aantal bijzonderheden. Zo zijn er 34 McLarens, 148 Infiniti’s en 46 Rolls Royces aangemeld. En ook duizenden Chevrolets. Dat wil niet zeggen dat de auto’s ook in Nederland worden geregistreerd. “Er is geen verplichting om de auto’s te verkopen in het land waar ze zijn aangemeld. En de Nederlandse regeling loopt langer dan in enkele andere landen”, zegt Wijnand de Geus, secretaris afdeling Auto’s bij de RAI Vereniging.  Bij Rolls Royce, McLaren en Infiniti bevestigen ze dat slechts een beperkt deel van deze auto’s voor de Nederlandse verkoop is bedoeld. 

De Geus denkt dat het merendeel van de negentigduizend auto’s nog dit jaar wordt verkocht. Dan staat de restantregeling de aanpassing van de bpm-tabellen niet in de weg. “Stel dat de bpm-tabel aangepast wordt, dan geldt die aanpassing ook voor auto’s in de regeling. En dat wil Den Haag niet, want dan krijgen deze modellen feitelijk extra bpm-voordeel”, zegt De Geus.

TNO

De RAI Vereniging heeft goede hoop dat de aanpassing van de bpm-tabellen volgend jaar een correctie krijgen op basis van de huidige gegevens. TNO rondt naar verwachting het tweede deel van zijn onderzoek naar de effecten van de WLTP op de prijzen deze maand af. “Op basis daarvan zien wij graag een eenmalige correctie, om auto’s volgend jaar niet veel duurder te laten worden”, zegt De Geus. Volgend jaar komt TNO dan met zijn slotconclusies, op basis van grote aantallen WLTP-auto’s. “Dan ligt er een definitieve calculatie. Wij hopen dat dan per 1 januari 2020 er een definitieve aanpassing volgt.”

Bekijk hieronder het totale aantal aanmeldingen per merk, in voorkomende gevallen door de RDW geclusterd op importeursniveau:

Merk Aantal
Opel 11.225
Kia 10.978
VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche 9.515
Renault, Dacia 7.960
Nissan 6.600
Fiat, Jeep Alfa Romeo 5.963
Hyundai 5.225
Suzuki 5.074
Peugeot  3.635
BMW, Mini 3.000
Mitsubishi 2.848
Toyota, Lexus 2.740
Chevrolet, Cadillac 2.713
Citroen 2.672
Mercedes Benz (Personenwagens) 2.344
Mazda 1.682
Volvo 1.183
Jaguar, Land Rover 980
Ford 780
Mercedes Benz (Vans) 639
Subaru 413
Ssangyong 278
Infiniti 145
Honda 138
Rolls Royce 46
McLaren 34
Maserati 29
Aston Martin 16
Piaggio 6
Morgan 5
DFSK 4
Lotus 3
Ferrari 2
Totaal 88.875

Bron: RDW, bewerking Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Opel en Kia melden meer auto’s aan voor WLTP-regeling dan alle Pon-merken samen | Automotive Online
RAI Vereniging mikt op januari 2020 voor aanpassing bpm-tabel

Opel en Kia melden meer auto’s aan voor WLTP-regeling dan alle Pon-merken samen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Er zijn bijna 90 duizend auto's aangemeld. (Foto: Shutterstock)

Om de overgang van de emissietest NEDC naar de nieuwe test WLTP soepel te laten verlopen, mochten auto-importeurs tot september auto’s aanmelden voor de restantregeling. In totaal zijn er 88.875 duizend auto’s aangemeld voor deze restantregeling, alleen bedoeld voor NEDC-geteste auto’s die voor 1 juni 2018 zijn geproduceerd. Deze auto’s mogen tot september 2019 met de NEDC CO2-waarden worden verkocht. Opel heeft 11.225 auto’s aangemeld voor deze regeling, Kia 10.978. Daarmee laten ze alle andere merken ver achter zich. Dat blijkt uit cijfers die Automotive heeft opgevraagd bij de RDW. Het aanmelden van auto’s kon tot vorige maand: onbekend is hoeveel er inmiddels alweer op kenteken gezet zijn. In augustus zorgde de registratie van auto’s die buiten de restantregeling vielen voor een registratiepiek.

Kia Nederland-directeur Léan Verstoep wil niet ingaan op de aantallen. “Maar zolang de overheid geen duidelijkheid schept, is het hard nodig om voldoende voorraad te hebben.” Vanaf 1 september moeten nieuwe auto’s WLTP getest zijn. En tot op heden lijkt de fabrieksuitstoot van WLTP-modellen gemiddeld meer dan tien gram hoger te liggen, dan bij de NEDC werd gemeten. Wat tot duizenden euro’s extra bpm kan leiden. Daar staat tegenover dat het financieren en stallen van de auto’s in de restantregeling ook veel geld kost.

Concurrentievoordeel

Bij Opel werd vorig jaar al geconstateerd dan enkele hardlopers, zoals de Karl, door de WLTP meer dan duizend euro duurder zouden worden. Woordvoerder Jeroen Maas stelt dat het aanleggen van deze voorraden een weloverwogen keuze was. “Dit hebben wij gedaan vanuit het oogpunt van risicobeperking (lees: leveringszekerheid in verband met WLTP-certificering) en het eventuele concurrentievoordeel dat wij hiermee konden realiseren. Daarnaast zijn wij gewend om uit voorraad te verkopen en hebben hierdoor sowieso een grotere voorraad onverkochte auto’s bij onze dealers staan.”

Een rondgang langs de fabrikanten leert dat er eigenlijk geen merken zijn die grote leveringsproblemen ondervinden, al geldt voor onder meer Volkswagen en Audi dat de wachttijden voor enkele modellen wel zijn opgelopen. Dit komt mede doordat de fabriek moeite heeft om alles modellen WLTP-gehomologeerd te krijgen.

34 McLarens

In de lijst staat een aantal bijzonderheden. Zo zijn er 34 McLarens, 148 Infiniti’s en 46 Rolls Royces aangemeld. En ook duizenden Chevrolets. Dat wil niet zeggen dat de auto’s ook in Nederland worden geregistreerd. “Er is geen verplichting om de auto’s te verkopen in het land waar ze zijn aangemeld. En de Nederlandse regeling loopt langer dan in enkele andere landen”, zegt Wijnand de Geus, secretaris afdeling Auto’s bij de RAI Vereniging.  Bij Rolls Royce, McLaren en Infiniti bevestigen ze dat slechts een beperkt deel van deze auto’s voor de Nederlandse verkoop is bedoeld. 

De Geus denkt dat het merendeel van de negentigduizend auto’s nog dit jaar wordt verkocht. Dan staat de restantregeling de aanpassing van de bpm-tabellen niet in de weg. “Stel dat de bpm-tabel aangepast wordt, dan geldt die aanpassing ook voor auto’s in de regeling. En dat wil Den Haag niet, want dan krijgen deze modellen feitelijk extra bpm-voordeel”, zegt De Geus.

TNO

De RAI Vereniging heeft goede hoop dat de aanpassing van de bpm-tabellen volgend jaar een correctie krijgen op basis van de huidige gegevens. TNO rondt naar verwachting het tweede deel van zijn onderzoek naar de effecten van de WLTP op de prijzen deze maand af. “Op basis daarvan zien wij graag een eenmalige correctie, om auto’s volgend jaar niet veel duurder te laten worden”, zegt De Geus. Volgend jaar komt TNO dan met zijn slotconclusies, op basis van grote aantallen WLTP-auto’s. “Dan ligt er een definitieve calculatie. Wij hopen dat dan per 1 januari 2020 er een definitieve aanpassing volgt.”

Bekijk hieronder het totale aantal aanmeldingen per merk, in voorkomende gevallen door de RDW geclusterd op importeursniveau:

Merk Aantal
Opel 11.225
Kia 10.978
VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche 9.515
Renault, Dacia 7.960
Nissan 6.600
Fiat, Jeep Alfa Romeo 5.963
Hyundai 5.225
Suzuki 5.074
Peugeot  3.635
BMW, Mini 3.000
Mitsubishi 2.848
Toyota, Lexus 2.740
Chevrolet, Cadillac 2.713
Citroen 2.672
Mercedes Benz (Personenwagens) 2.344
Mazda 1.682
Volvo 1.183
Jaguar, Land Rover 980
Ford 780
Mercedes Benz (Vans) 639
Subaru 413
Ssangyong 278
Infiniti 145
Honda 138
Rolls Royce 46
McLaren 34
Maserati 29
Aston Martin 16
Piaggio 6
Morgan 5
DFSK 4
Lotus 3
Ferrari 2
Totaal 88.875

Bron: RDW, bewerking Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.