Raad van State corrigeert RDW: sanctie tegen Toyota Digo was te zwaar

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De RDW legde Toyota Digo een te zware sanctie op wegens een onregelmatigheid bij de APK-herkeuring (foto: Digo)

Op 30 juli 2015 voerde de RDW een apk-steekproefkeuring uit bij Toyota-dealer Digo in Delft. De keurmeester die de keuring had verricht was wegens omstandigheden niet meer bij de auto aanwezig en een collega heeft in zijn plaats getekend, zonder zich te identificeren. De RDW beoordeelde dit als fraude en trok op 30 september 2015 de apk-bevoegdheid van Toyota Digo in. Daarbij werd een wachttijd van 30 maanden vastgesteld voor het doen van een nieuwe aanvraag.

“De RDW speelde de zaak meteen erg hoog op”, stelt Peter Lodestijn, advocaat van Digo. “De keurmeester was afwezig omdat hij het bericht kreeg dat zijn opa op sterven lag. Daarom heeft een collega even voor hem waargenomen bij de steekproef. Al die mensen kennen elkaar. Pas na het zetten van de handtekening onder het herkeurings-rapport, toen bleek dat die collega niet zelf had gekeurd, maakte de RDW er een probleem van. En toen kwamen ze met die buitengewoon zware sanctie van 30 maanden.”

In beroep tegen de RDW

Digo ging direct bij de RDW tegen de sanctie in beroep, maar dat beroep werd verworpen. Een beroep van Digo bij de rechtbank was vervolgens wel succesvol. De RDW had de uitspraak niet goed onderbouwd. Met een nieuwe onderbouwing veroordeelde de RDW Digo op 5 december 2016 tot exact dezelfde sanctie als voorheen. Digo ging wéér in beroep, maar nu werd het beroep bij de rechtbank afgewezen, omdat de RDW de sanctie ditmaal wel had onderbouwd.

Digo restte de gang naar de bestuursrechter van de Raad van State. Die oordeelde gisteren dat het laatste beroep van Digo bij de rechtbank onterecht is afgewezen. De wachttijd voor nieuwe aanvraag van apk-erkenning wordt van 30 naar 15 maanden teruggebracht en Digo heeft recht op een schadevergoeding. De RDW is veroordeeld in de kosten van het proces.

RDW was te streng

Uit de uitspraak van de bestuursrechter blijkt dat de rechtbank had moeten meewegen dat de betrokken keurmeesters geen sanctieverleden hebben en dat tot op heden geen nieuwe incidenten hebben plaatsgevonden. Daarbij dient ook te worden meegenomen dat de betrokken keurmeester, wegens een situatie van overmacht, niet bij de steekproefcontrole aanwezig kon zijn. Als de steekproefcontroleur hierover van te voren was ingelicht dan zou dit, zoals de RDW ter zitting heeft toegelicht, hebben geleid tot een overtreding in een lichtere categorie.

Schadevergoeding

Ondertussen heeft Toyota-dealer Dago 30 maanden lang geen apk-keuringen mogen uitvoeren. Het bedrijf heeft in Delft twee aparte vestigingen: een Toyota-dealer en een Vakgarage onder dezelfde naam. De Vakgarage heeft die dertig maanden de keuringen uitgevoerd, zodat de klanten er geen last van hadden, vertelt advocaat Lodestijn. “We moesten al die auto’s heen en weer vervoeren tussen de twee vestigingen. Daarom hebben we ook een schadevergoeding gevorderd, van 3.500 euro per maand. De totale geëiste schadevergoeding komt daarmee op iets meer dan 50 duizend euro.”

De bestuursrechter kan daarvan maximaal 25 duizend euro toekennen. In het arrest van de Raad van State staat aangegeven dat over de schadevergoeding een nadere uitspraak zal worden gedaan. Lodestijn vertelt Automotive dat hij hoopt de schadevergoeding in der minne te schikken met de RDW.

De RDW laat in een reactie weten niet inhoudelijk op de uitspraak in te willen gaan, maar stelt zich te schikken naar de uitspraak. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Raad van State corrigeert RDW: sanctie tegen Toyota Digo was te zwaar | Automotive Online

Raad van State corrigeert RDW: sanctie tegen Toyota Digo was te zwaar

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De RDW legde Toyota Digo een te zware sanctie op wegens een onregelmatigheid bij de APK-herkeuring (foto: Digo)

Op 30 juli 2015 voerde de RDW een apk-steekproefkeuring uit bij Toyota-dealer Digo in Delft. De keurmeester die de keuring had verricht was wegens omstandigheden niet meer bij de auto aanwezig en een collega heeft in zijn plaats getekend, zonder zich te identificeren. De RDW beoordeelde dit als fraude en trok op 30 september 2015 de apk-bevoegdheid van Toyota Digo in. Daarbij werd een wachttijd van 30 maanden vastgesteld voor het doen van een nieuwe aanvraag.

“De RDW speelde de zaak meteen erg hoog op”, stelt Peter Lodestijn, advocaat van Digo. “De keurmeester was afwezig omdat hij het bericht kreeg dat zijn opa op sterven lag. Daarom heeft een collega even voor hem waargenomen bij de steekproef. Al die mensen kennen elkaar. Pas na het zetten van de handtekening onder het herkeurings-rapport, toen bleek dat die collega niet zelf had gekeurd, maakte de RDW er een probleem van. En toen kwamen ze met die buitengewoon zware sanctie van 30 maanden.”

In beroep tegen de RDW

Digo ging direct bij de RDW tegen de sanctie in beroep, maar dat beroep werd verworpen. Een beroep van Digo bij de rechtbank was vervolgens wel succesvol. De RDW had de uitspraak niet goed onderbouwd. Met een nieuwe onderbouwing veroordeelde de RDW Digo op 5 december 2016 tot exact dezelfde sanctie als voorheen. Digo ging wéér in beroep, maar nu werd het beroep bij de rechtbank afgewezen, omdat de RDW de sanctie ditmaal wel had onderbouwd.

Digo restte de gang naar de bestuursrechter van de Raad van State. Die oordeelde gisteren dat het laatste beroep van Digo bij de rechtbank onterecht is afgewezen. De wachttijd voor nieuwe aanvraag van apk-erkenning wordt van 30 naar 15 maanden teruggebracht en Digo heeft recht op een schadevergoeding. De RDW is veroordeeld in de kosten van het proces.

RDW was te streng

Uit de uitspraak van de bestuursrechter blijkt dat de rechtbank had moeten meewegen dat de betrokken keurmeesters geen sanctieverleden hebben en dat tot op heden geen nieuwe incidenten hebben plaatsgevonden. Daarbij dient ook te worden meegenomen dat de betrokken keurmeester, wegens een situatie van overmacht, niet bij de steekproefcontrole aanwezig kon zijn. Als de steekproefcontroleur hierover van te voren was ingelicht dan zou dit, zoals de RDW ter zitting heeft toegelicht, hebben geleid tot een overtreding in een lichtere categorie.

Schadevergoeding

Ondertussen heeft Toyota-dealer Dago 30 maanden lang geen apk-keuringen mogen uitvoeren. Het bedrijf heeft in Delft twee aparte vestigingen: een Toyota-dealer en een Vakgarage onder dezelfde naam. De Vakgarage heeft die dertig maanden de keuringen uitgevoerd, zodat de klanten er geen last van hadden, vertelt advocaat Lodestijn. “We moesten al die auto’s heen en weer vervoeren tussen de twee vestigingen. Daarom hebben we ook een schadevergoeding gevorderd, van 3.500 euro per maand. De totale geëiste schadevergoeding komt daarmee op iets meer dan 50 duizend euro.”

De bestuursrechter kan daarvan maximaal 25 duizend euro toekennen. In het arrest van de Raad van State staat aangegeven dat over de schadevergoeding een nadere uitspraak zal worden gedaan. Lodestijn vertelt Automotive dat hij hoopt de schadevergoeding in der minne te schikken met de RDW.

De RDW laat in een reactie weten niet inhoudelijk op de uitspraak in te willen gaan, maar stelt zich te schikken naar de uitspraak. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.