Met welke merken konden dealers in 2017 geld verdienen?

Dealerholding Top 60 | De vallende ster van Mercedes

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dit artikel is eerder gepubliceerd in de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60 editie 2017-2018, die eind vorig jaar is gepresenteerd en nu te bestellen is.

Als er één merk is dat zijn dealers in 2017 teleurstelde, dan is het Mercedes. Dealers melden de forse daling van het rendement. De importeur heeft zijn marge- en bonussystematiek aangepast en dat pakt vooralsnog slecht uit voor de dealers, die er bij de importeur op aandringen snel wijzigingen door te voeren. Het rendement (winst/omzet) bij Mercedes-dealers zou gemiddeld meer dan 0,5 procentpunt lager zijn dan vorig jaar. Bij de andere premiummerken is er veel meer tevredenheid, onder andere bij BMW- en Audi-dealers. Volvo-dealers zijn van hun roze ­(bijtellingswolk) af en zijn terug op het niveau van het normale rendement, dat minder hoog is dan in de afgelopen jaren toen ze vooral met de plug-in-varianten uitstekend presteerden. Het beperkte modellenaanbod wordt niet als nadeel gezien. Sterker nog: ze hebben liever niet dezelfde grote hoeveelheid modellen als bijvoorbeeld Mercedes heeft.

Pon en Louwman

De dealers van de Pon-merken zijn best te spreken over de prestaties van hun merken. Over het algemeen melden ze met Audi goed te verdienen, gevolgd door Volkswagen en Skoda. Alleen Seat blijft een moeizaam merk. Bij de Louwman-dealers is er zeker bij de Toyota-partners meer tevredenheid dan in de afgelopen jaren, voornamelijk dankzij het aanzienlijk hogere marktaandeel (5,6% in 2017 om 4,3% in 2016). Bekijk alle cijfers in de Automotive Kennisbank. De Toyota-dealers kwalificeren het jaar als redelijk tot goed, in tegenstelling tot de collega’s van Opel, Ford en de Koreaanse merken Kia en Hyundai. Opel-dealers typeren het jaar als nul plus, voor Ford is het een moeizaam jaar geweest en de dealers plaatsen het merk zonder uitzondering onderaan in het ‘rendementslijstje’. Bij Kia stellen vooral de grote dealers geld te kunnen verdienen, de rest mort. Hyundai doet het aanzienlijk slechter. Zelfstandige Hyundai-dealervestigingen zijn bijna niet rendabel te krijgen, al is er optimisme over zowel de Ioniq en de nieuwe Kona. Dealers die scherp zijn op speciale dealtjes, kunnen bij Hyundai hun hart ophalen (en daaraan verdienen). Voor zowel Kia als Hyundai geldt volgens de dealers dat er te veel privélease gedaan wordt.

Fiat-dealers hebben een sprankje hoop gekregen.

Frans en Italiaans

Bij de Franse merken is het opvallend dat Renault volgens de dealers het beste rendeert. Renault ­nestelt zich dit jaar tussen de premiummerken, die traditioneel gezien de beste rendementen realiseren. Peugeot blijft achter bij Renault, maar de dealers verdienen geld. Over Citroën zijn de ­dealers niet tevreden. Het gemiddelde rendement ligt iets hoger dan vorig jaar, maar houdt nog niet over. Weinig volume en vooral het vertrek uit de grotere (margerijkere) segmenten doet pijn. Over DS hebben de dealers nog niet echt een mening, al ­vinden ze de gevraagde investering in het premiummerk van PSA erg hoog. En dat terwijl de concurrentie in het segment moordend is. Daar is ook Alfa Romeo dit jaar achter gekomen. Weliswaar verdubbelde het merk zijn verkoop met dank aan de nieuwe Giulia en ­Stelvio, maar echt doorpakken doet het niet. Dealers betwijfelen of er partijen zijn die met Alfa (of Jeep) een plus weten te draaien.

Fiat-dealers beoordelen 2017 slecht, maar er is een sprankje hoop want Christiaan Dols, de nieuwe managing director bij FCA Nederland, maakt een goede indruk. De ­dealers hopen dat hij niet alsnog vermalen wordt in het Italiaanse geweld. Fiat heeft verder geen sterke line-up en echt veel nieuwe modellen of facelifts komen er niet aan. En dan zijn er ook nog veel niet- salesdealers die ook Fiats verkopen. Voor Mitsubishi-dealers geldt dat op korte termijn er weinig nieuwe modellen komen, waardoor zeker de bedrijven die zwaar op het merk leunen het pittig krijgen. Tegen de tijd dat Mitsubishi weer doorkomt met nieuwe modellen, kunnen de dealerschappen al zijn ondergebracht bij grotere Renault-dealers. Tot slot zijn de Mazda-dealers tevreden: er wordt minder gepusht. Daardoor is Mazda een prettig merk waaraan de dealers dit jaar geld konden verdienen. 

 p83 welkmerkgeldverdiend

Bron: Dealerholding Top 60 editie 2017-2018. De merken zijn gerangschikt op basis van de beoordelingen van de eigen dealers. Aan hen is gevraagd het eigen merkportfolio te rangschikken. Van Honda waren te weinig beoordelingen. 

Automotive Dealerholding Top 60

Half december is de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60 gepresenteerd tijdens het Automotive Dealerholdingseminar. Stern voert opnieuw de lijst aan, al komt Van Mossel wel steeds dichterbij. Abonnees kunnen de Top 60 bestellen voor 49 euro in de Automotive Shop.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dealerholding Top 60 | De vallende ster van Mercedes | Automotive Online
Met welke merken konden dealers in 2017 geld verdienen?

Dealerholding Top 60 | De vallende ster van Mercedes

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dit artikel is eerder gepubliceerd in de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60 editie 2017-2018, die eind vorig jaar is gepresenteerd en nu te bestellen is.

Als er één merk is dat zijn dealers in 2017 teleurstelde, dan is het Mercedes. Dealers melden de forse daling van het rendement. De importeur heeft zijn marge- en bonussystematiek aangepast en dat pakt vooralsnog slecht uit voor de dealers, die er bij de importeur op aandringen snel wijzigingen door te voeren. Het rendement (winst/omzet) bij Mercedes-dealers zou gemiddeld meer dan 0,5 procentpunt lager zijn dan vorig jaar. Bij de andere premiummerken is er veel meer tevredenheid, onder andere bij BMW- en Audi-dealers. Volvo-dealers zijn van hun roze ­(bijtellingswolk) af en zijn terug op het niveau van het normale rendement, dat minder hoog is dan in de afgelopen jaren toen ze vooral met de plug-in-varianten uitstekend presteerden. Het beperkte modellenaanbod wordt niet als nadeel gezien. Sterker nog: ze hebben liever niet dezelfde grote hoeveelheid modellen als bijvoorbeeld Mercedes heeft.

Pon en Louwman

De dealers van de Pon-merken zijn best te spreken over de prestaties van hun merken. Over het algemeen melden ze met Audi goed te verdienen, gevolgd door Volkswagen en Skoda. Alleen Seat blijft een moeizaam merk. Bij de Louwman-dealers is er zeker bij de Toyota-partners meer tevredenheid dan in de afgelopen jaren, voornamelijk dankzij het aanzienlijk hogere marktaandeel (5,6% in 2017 om 4,3% in 2016). Bekijk alle cijfers in de Automotive Kennisbank. De Toyota-dealers kwalificeren het jaar als redelijk tot goed, in tegenstelling tot de collega’s van Opel, Ford en de Koreaanse merken Kia en Hyundai. Opel-dealers typeren het jaar als nul plus, voor Ford is het een moeizaam jaar geweest en de dealers plaatsen het merk zonder uitzondering onderaan in het ‘rendementslijstje’. Bij Kia stellen vooral de grote dealers geld te kunnen verdienen, de rest mort. Hyundai doet het aanzienlijk slechter. Zelfstandige Hyundai-dealervestigingen zijn bijna niet rendabel te krijgen, al is er optimisme over zowel de Ioniq en de nieuwe Kona. Dealers die scherp zijn op speciale dealtjes, kunnen bij Hyundai hun hart ophalen (en daaraan verdienen). Voor zowel Kia als Hyundai geldt volgens de dealers dat er te veel privélease gedaan wordt.

Fiat-dealers hebben een sprankje hoop gekregen.

Frans en Italiaans

Bij de Franse merken is het opvallend dat Renault volgens de dealers het beste rendeert. Renault ­nestelt zich dit jaar tussen de premiummerken, die traditioneel gezien de beste rendementen realiseren. Peugeot blijft achter bij Renault, maar de dealers verdienen geld. Over Citroën zijn de ­dealers niet tevreden. Het gemiddelde rendement ligt iets hoger dan vorig jaar, maar houdt nog niet over. Weinig volume en vooral het vertrek uit de grotere (margerijkere) segmenten doet pijn. Over DS hebben de dealers nog niet echt een mening, al ­vinden ze de gevraagde investering in het premiummerk van PSA erg hoog. En dat terwijl de concurrentie in het segment moordend is. Daar is ook Alfa Romeo dit jaar achter gekomen. Weliswaar verdubbelde het merk zijn verkoop met dank aan de nieuwe Giulia en ­Stelvio, maar echt doorpakken doet het niet. Dealers betwijfelen of er partijen zijn die met Alfa (of Jeep) een plus weten te draaien.

Fiat-dealers beoordelen 2017 slecht, maar er is een sprankje hoop want Christiaan Dols, de nieuwe managing director bij FCA Nederland, maakt een goede indruk. De ­dealers hopen dat hij niet alsnog vermalen wordt in het Italiaanse geweld. Fiat heeft verder geen sterke line-up en echt veel nieuwe modellen of facelifts komen er niet aan. En dan zijn er ook nog veel niet- salesdealers die ook Fiats verkopen. Voor Mitsubishi-dealers geldt dat op korte termijn er weinig nieuwe modellen komen, waardoor zeker de bedrijven die zwaar op het merk leunen het pittig krijgen. Tegen de tijd dat Mitsubishi weer doorkomt met nieuwe modellen, kunnen de dealerschappen al zijn ondergebracht bij grotere Renault-dealers. Tot slot zijn de Mazda-dealers tevreden: er wordt minder gepusht. Daardoor is Mazda een prettig merk waaraan de dealers dit jaar geld konden verdienen. 

 p83 welkmerkgeldverdiend

Bron: Dealerholding Top 60 editie 2017-2018. De merken zijn gerangschikt op basis van de beoordelingen van de eigen dealers. Aan hen is gevraagd het eigen merkportfolio te rangschikken. Van Honda waren te weinig beoordelingen. 

Automotive Dealerholding Top 60

Half december is de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60 gepresenteerd tijdens het Automotive Dealerholdingseminar. Stern voert opnieuw de lijst aan, al komt Van Mossel wel steeds dichterbij. Abonnees kunnen de Top 60 bestellen voor 49 euro in de Automotive Shop.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.