Recall VW Touareg diesel wegens uitstoot NOx

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De Volkswagen Toureg model 2016 (foto: VW)

Dit meldt het Duitse KBA, de zusterorganisatie van onze RDW. 

Van de 57.600 Touaregs uit de bouwjaren 2014 tot 2017 met 3,0 liter dieselmotor zijn er 25.800 verkocht in Duitsland. Volgens Dennis Homberg, PR-manager van VW-importeur Pon, gaat het in Nederland om circa honderd auto’s. 

Volkswagen heeft de productie van de Touareg inmiddels aangepast, meldt de site Automobilwoche. Een nieuwe versie van de door VW gebruikte software is aan de KBA voorgelegd en goedgekeurd. Daarmee zouden de auto’s kunnen voldoen aan de Euro 6-norm.

‘Ontoelaatbare’ afschakelinrichtingen

Het KBA trof bij de Touareg diesels twee ‘ontoelaatbare’ afschakelinrichtingen voor de uitlaatgasinrichting aan. In het eerste geval schakelt in proefopstellingen een ‘uitstootverminderende opwarmstrategie’ aan, die bij gebruik op de weg meestal is uitgeschakeld. In het tweede geval wordt bij auto’s met SCR-katalysator een strategie toegepast, die onder bepaalde omstandigheden het verbruik van Adblue ontoelaatbaar beperkt, met een hogere uitstoot als gevolg. Volgens Automobilwoche geldt juist die SCR-katalysator als de modernste manier om minder uitstoot van stikstofoxiden te bereiken.

Eerder dit jaar werden bij soortgelijke motoren van Audi en de Porsche Cayenne al onregelmatigheden aangetroffen, schrijft Automobilwoche.

Nasleep dieselschandaal

De vondst van de onnodige afschakelinrichtingen is opmerkelijk, omdat het gaat om auto’s die voor een deel ná het dieselschandaal zijn geproduceerd. In september 2015 bleek dat VW jarenlang dieselmotoren zo programmeerde, dat de uitlaatgassen op een proefstand veel schoner waren dan in het dagelijks gebruik. Later werden ook andere autofabrikanten hiervan verdacht. 

Het dieselschandaal heeft enorme gevolgen gehad en is nog niet uitgewoed. Zo heeft de Nederlandse Stichting Volkswagen Car Claim volgens het FD aangekondigd aanstaande vrijdag een dagvaarding te versturen aan alle Nederlandse dealers van Volkswagen en Robert Bosch. Daarin eist de stichting miljoenen euro’s. De dagvaarding wordt in het voorjaar ingediend bij de rechtbank in Amsterdam.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.