‘Het zou zonde zijn als onze naam van de gevel verdwijnt’

Familiezaken | Broer Wouter Mulders en zus Josephine Spaan van Mulders Autobedrijf

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:
Foto: Marie-Suzanne Assié-Poot

Wat doen jullie anders dan je concurrenten? 

Wouter: “Wij focussen honderd procent op Opel: personenauto’s, bedrijfs­wagens en occasions. Zo haal je veel uit je eigen merk.”
Josephine: “Eerst advies geven, dan ver­kopen. Alles begint met de klant: wat heeft die nodig?”

Hoe trof je het bedrijf aan toen je instapte?

Wouter: “Ik stapte in 2002 als verkoper in bij een traditioneel Opel-dealerbedrijf met vestigingen in Tiel en Culemborg en zo’n
45 man in dienst. Sinds 2008 voer ik de directie en is er veel gemoderniseerd. In 2015 hebben we als kinderen de zaak overgenomen. In het holdingbestuur zitten ook mijn zussen en mijn broer.”

Hebben jullie veel met elkaar te maken?

Wouter: “Ja, Josephine en ik overleggen elke week een paar uurtjes, vooral over klantbenadering en ons KCC.”
Josephine: “Wouter heeft de leiding, maar ik vind het wel heel fijn om mijn kennis over klantcontact toe te kunnen toe­voegen.”

Waarin verschillen jullie het meest?

Wouter: “Josephine is meer creatief, meer mensgericht. Zelf ben ik meer van de cijfermatige kant, de verkoop en organisatie.”
Josephine: “Wouter is analytischer en directiever. Hij is ook een goede ínkoper.”

Waarin lijken jullie op elkaar?

Wouter: “De oorsprong: we komen uit een echte ondernemersfamilie. Commercieel.Denken in oplossingen. Resultaatgericht.”
Josephine: “Durven investeren, niet stil willen staan. Er moet beweging in zitten.”

Waarin vullen jullie elkaar goed aan?

Wouter: “We kunnen kritisch op elkaar zijn, maar elkaar ook goed uitleggen waarom we dingen belangrijk vinden.”
Josephine: “Ik denk meer vanuit de emotie, Wouter meer van uit ratio. Als we samen naar een idee kijken wordt het vaak veel beter.”

Naam: Wouter Mulders (48)
Functie: directeur autobedrijf
Opleiding: IVA Driebergen, Northwood University, Bedrijfseconomie Tilburg ­(propedeuse).
Aantal jaren werkervaring: ‘Achttien jaar in automotive. Begonnen bij Motorhuis Leiden, sinds 2002 in het familiebedrijf.’
Dagelijkse taken: ‘Directieportefeuille en leiding over drie vestigingen, met focus op alles rond sales.’

Naam: Josephine ­Spaan-Mulders (50)
Functie: medebestuurder van de holding, samen met Wouter en andere broer en zussen; daarnaast directeur-­eigenaar van automotive trainingsorganisatie Het Klantenbedrijf.
Opleiding: NHTV Breda, toerisme en verkeer.
Aantal jaren werkervaring: ­‘Zevenentwintig jaar, vooral in commercie, sales en trainingswerk.’
Dagelijkse taken: ‘Sparren en klankborden over klantencontact.’

Botst het wel eens?

Wouter: “Nee. We zijn het wel eens oneens, maar nooit blijvend. We strijken het altijd snel glad.”
Josephine: “Toen we klein waren, maar ik kan me de laatste ruzie als volwassenen niet herinneren.”

Als iets fout gaat, hoe gaan jullie daar dan mee om?

Wouter: “Praten. Dan moet je kijken waar de angel zit, en waar de oplossing.”
Josephine: “We zijn goed in naar elkaar luisteren.”

Wat zou je in de samenwerking graag verbeteren?

Josephine: “Twee keer per jaar houden we een heisessie met onze zussen en andere broer, ook ondernemers. Dat zou wel vier keer per jaar mogen.”
Wouter: “Dat Josephine meer tijd aan het autobedrijf zou besteden. Ik zeg regelmatig: ‘Kom maar helemaal aan boord’. Maar ze is hartstikke druk met Het Klantenbedrijf.”

Wat is je grootste ambitie?

Wouter: “Van de nieuwe vestiging Nijmegen een stabiel bedrijf maken inclusief de aanstaande nieuwbouw. En op termijn verder groeien, liefst met honderd procent Opel.”
Josephine: “Ik wil graag zorgen dat verkopen een feestje is, sales én aftersales. En dat we excellente klantenservice bereiken.”

MULDERS AUTOBEDRIJF

Vestigingsplaats: Tiel / Opgericht in: 1928 / Merken: Opel: personenauto’s en bedrijfswagens / Nevenvestiging(en): Culemborg, Nijmegen / Aantal medewerkers 2017 totaal: 59 (inclusief de in 2017 geopende vestiging Nijmegen) / Autoverkopen 2016: 923 nieuw, zo’n 1.200 gebruikt / Jaaromzet 2016: 27 miljoen euro

Hoe zou je ooit je bedrijf het liefst overdragen, en aan wie?

Wouter: “Wij zijn de vierde generatie. Het zou mooi zijn als er daarna een vijfde generatie komt. Ik heb een zoon van elf, maar hem wil ik daar nu niet mee opzadelen. Het moet zijn eigen keuze zijn.”
Josephine: “De komende tien jaar wil ik zeker nog niet van boord. En daarna? Ik heb zelf geen kinderen. Maar een andere naam hier op het pand? Dat zou ik echt heel ­jammer vinden.”

Familiezaken | Broer Wouter Mulders en zus Josephine Spaan van Mulders Autobedrijf | Automotive Online
‘Het zou zonde zijn als onze naam van de gevel verdwijnt’

Familiezaken | Broer Wouter Mulders en zus Josephine Spaan van Mulders Autobedrijf

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:
Foto: Marie-Suzanne Assié-Poot

Wat doen jullie anders dan je concurrenten? 

Wouter: “Wij focussen honderd procent op Opel: personenauto’s, bedrijfs­wagens en occasions. Zo haal je veel uit je eigen merk.”
Josephine: “Eerst advies geven, dan ver­kopen. Alles begint met de klant: wat heeft die nodig?”

Hoe trof je het bedrijf aan toen je instapte?

Wouter: “Ik stapte in 2002 als verkoper in bij een traditioneel Opel-dealerbedrijf met vestigingen in Tiel en Culemborg en zo’n
45 man in dienst. Sinds 2008 voer ik de directie en is er veel gemoderniseerd. In 2015 hebben we als kinderen de zaak overgenomen. In het holdingbestuur zitten ook mijn zussen en mijn broer.”

Hebben jullie veel met elkaar te maken?

Wouter: “Ja, Josephine en ik overleggen elke week een paar uurtjes, vooral over klantbenadering en ons KCC.”
Josephine: “Wouter heeft de leiding, maar ik vind het wel heel fijn om mijn kennis over klantcontact toe te kunnen toe­voegen.”

Waarin verschillen jullie het meest?

Wouter: “Josephine is meer creatief, meer mensgericht. Zelf ben ik meer van de cijfermatige kant, de verkoop en organisatie.”
Josephine: “Wouter is analytischer en directiever. Hij is ook een goede ínkoper.”

Waarin lijken jullie op elkaar?

Wouter: “De oorsprong: we komen uit een echte ondernemersfamilie. Commercieel.Denken in oplossingen. Resultaatgericht.”
Josephine: “Durven investeren, niet stil willen staan. Er moet beweging in zitten.”

Waarin vullen jullie elkaar goed aan?

Wouter: “We kunnen kritisch op elkaar zijn, maar elkaar ook goed uitleggen waarom we dingen belangrijk vinden.”
Josephine: “Ik denk meer vanuit de emotie, Wouter meer van uit ratio. Als we samen naar een idee kijken wordt het vaak veel beter.”

Naam: Wouter Mulders (48)
Functie: directeur autobedrijf
Opleiding: IVA Driebergen, Northwood University, Bedrijfseconomie Tilburg ­(propedeuse).
Aantal jaren werkervaring: ‘Achttien jaar in automotive. Begonnen bij Motorhuis Leiden, sinds 2002 in het familiebedrijf.’
Dagelijkse taken: ‘Directieportefeuille en leiding over drie vestigingen, met focus op alles rond sales.’

Naam: Josephine ­Spaan-Mulders (50)
Functie: medebestuurder van de holding, samen met Wouter en andere broer en zussen; daarnaast directeur-­eigenaar van automotive trainingsorganisatie Het Klantenbedrijf.
Opleiding: NHTV Breda, toerisme en verkeer.
Aantal jaren werkervaring: ­‘Zevenentwintig jaar, vooral in commercie, sales en trainingswerk.’
Dagelijkse taken: ‘Sparren en klankborden over klantencontact.’

Botst het wel eens?

Wouter: “Nee. We zijn het wel eens oneens, maar nooit blijvend. We strijken het altijd snel glad.”
Josephine: “Toen we klein waren, maar ik kan me de laatste ruzie als volwassenen niet herinneren.”

Als iets fout gaat, hoe gaan jullie daar dan mee om?

Wouter: “Praten. Dan moet je kijken waar de angel zit, en waar de oplossing.”
Josephine: “We zijn goed in naar elkaar luisteren.”

Wat zou je in de samenwerking graag verbeteren?

Josephine: “Twee keer per jaar houden we een heisessie met onze zussen en andere broer, ook ondernemers. Dat zou wel vier keer per jaar mogen.”
Wouter: “Dat Josephine meer tijd aan het autobedrijf zou besteden. Ik zeg regelmatig: ‘Kom maar helemaal aan boord’. Maar ze is hartstikke druk met Het Klantenbedrijf.”

Wat is je grootste ambitie?

Wouter: “Van de nieuwe vestiging Nijmegen een stabiel bedrijf maken inclusief de aanstaande nieuwbouw. En op termijn verder groeien, liefst met honderd procent Opel.”
Josephine: “Ik wil graag zorgen dat verkopen een feestje is, sales én aftersales. En dat we excellente klantenservice bereiken.”

MULDERS AUTOBEDRIJF

Vestigingsplaats: Tiel / Opgericht in: 1928 / Merken: Opel: personenauto’s en bedrijfswagens / Nevenvestiging(en): Culemborg, Nijmegen / Aantal medewerkers 2017 totaal: 59 (inclusief de in 2017 geopende vestiging Nijmegen) / Autoverkopen 2016: 923 nieuw, zo’n 1.200 gebruikt / Jaaromzet 2016: 27 miljoen euro

Hoe zou je ooit je bedrijf het liefst overdragen, en aan wie?

Wouter: “Wij zijn de vierde generatie. Het zou mooi zijn als er daarna een vijfde generatie komt. Ik heb een zoon van elf, maar hem wil ik daar nu niet mee opzadelen. Het moet zijn eigen keuze zijn.”
Josephine: “De komende tien jaar wil ik zeker nog niet van boord. En daarna? Ik heb zelf geen kinderen. Maar een andere naam hier op het pand? Dat zou ik echt heel ­jammer vinden.”