Dossier Autobedrijf van de toekomst | Verkoop: showroom zonder auto

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Mensen zijn sociale wezens. Maar in 2025 speelt het sociale leven zich grotendeels af in een digitale omgeving. Omdat online alles al is besproken, moet de tijd die offline wordt doorgebracht een hoogwaardige ervaring of beleving zijn, volledig op maat van de veeleisende consument. Dat betekent dat (auto)retail plaatsvindt op plekken waar mensen graag samen­komen, zoals in het centrum van een stad. Daar moet de merk­ervaring plaatsvinden. De showrooms – veelal tijdelijke als zodanig ingericht – worden zeer regelmatig ‘ververst’. Binnen de corporate identity worden constant nieuwe invullingen gezocht: zo kun je bij Volkswagen in luxueuze bioscoopsetting het EK voetbal kijken, terwijl tegelijkertijd bij BMW een VR-golfcompetitie plaatsvindt. Bij Toyota leren bezoekers in korte tijd de kneepjes van het bakken van een cheesecake.

Big data

Staan er auto’s in de showroom van de toekomst? Nee dat waarschijnlijk niet. Dankzij de combinatie van augmented ­reality, eye-tracking en een big-data analyse is het model en de configuratie al grotendeels bekend en wordt de betreffende auto voor een proefrit afgeleverd – al dan niet door zichzelf. Het betreffende merk ontvangt de klant niet meer tussen de auto’s, maar in een omgeving, niet per se in het centrum, waar de potentiële klant de auto kan beleven. In ­bioscoopsetting kan hij video’s zien van het model van zijn nieuwe auto, kan hij realtime kleuraanpassingen doen, de opties uitzoeken, het motorgeluid tunen en zelfs de ideale geur uitkiezen. Op basis van de beschikbare gegevens wordt de klant vervolgens een op maat gemaakt voorstel gedaan. Maar de ­particulier koopt (bezit) steeds minder vaak een auto. Grote fleetowners, zoals leasemaatschappijen, carshare-aanbieders en investeerders hebben die rol overgenomen. Ondertekening van het (koop, lease) contract gebeurt door middels van een irischeck of vingerafdruk op zijn smartphone. Er zullen niet zozeer minder auto’s worden verkocht, maar het aantal bezitters wordt kleiner.

Speciaal voor de aflevering wordt de auto aan de klant gepresenteerd door middel van een audiovisueel spektakel, een – op basis van de muziek en filmvoorkeuren van de koper – gepersonaliseerde show. Dankzij een automatische koppeling tussen de (agenda van de) smartphone en het infotainmentsysteem van de auto is de route naar de volgende bestemming al in geprogrammeerd. Daar aangekomen krijgt de klant een melding dat er een video van de aflevering klaar staat om gedeeld te worden met zijn sociale netwerk.

De geraadpleegde onderzoeken vindt u in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dossier Autobedrijf van de toekomst | Verkoop: showroom zonder auto | Automotive Online

Dossier Autobedrijf van de toekomst | Verkoop: showroom zonder auto

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Mensen zijn sociale wezens. Maar in 2025 speelt het sociale leven zich grotendeels af in een digitale omgeving. Omdat online alles al is besproken, moet de tijd die offline wordt doorgebracht een hoogwaardige ervaring of beleving zijn, volledig op maat van de veeleisende consument. Dat betekent dat (auto)retail plaatsvindt op plekken waar mensen graag samen­komen, zoals in het centrum van een stad. Daar moet de merk­ervaring plaatsvinden. De showrooms – veelal tijdelijke als zodanig ingericht – worden zeer regelmatig ‘ververst’. Binnen de corporate identity worden constant nieuwe invullingen gezocht: zo kun je bij Volkswagen in luxueuze bioscoopsetting het EK voetbal kijken, terwijl tegelijkertijd bij BMW een VR-golfcompetitie plaatsvindt. Bij Toyota leren bezoekers in korte tijd de kneepjes van het bakken van een cheesecake.

Big data

Staan er auto’s in de showroom van de toekomst? Nee dat waarschijnlijk niet. Dankzij de combinatie van augmented ­reality, eye-tracking en een big-data analyse is het model en de configuratie al grotendeels bekend en wordt de betreffende auto voor een proefrit afgeleverd – al dan niet door zichzelf. Het betreffende merk ontvangt de klant niet meer tussen de auto’s, maar in een omgeving, niet per se in het centrum, waar de potentiële klant de auto kan beleven. In ­bioscoopsetting kan hij video’s zien van het model van zijn nieuwe auto, kan hij realtime kleuraanpassingen doen, de opties uitzoeken, het motorgeluid tunen en zelfs de ideale geur uitkiezen. Op basis van de beschikbare gegevens wordt de klant vervolgens een op maat gemaakt voorstel gedaan. Maar de ­particulier koopt (bezit) steeds minder vaak een auto. Grote fleetowners, zoals leasemaatschappijen, carshare-aanbieders en investeerders hebben die rol overgenomen. Ondertekening van het (koop, lease) contract gebeurt door middels van een irischeck of vingerafdruk op zijn smartphone. Er zullen niet zozeer minder auto’s worden verkocht, maar het aantal bezitters wordt kleiner.

Speciaal voor de aflevering wordt de auto aan de klant gepresenteerd door middel van een audiovisueel spektakel, een – op basis van de muziek en filmvoorkeuren van de koper – gepersonaliseerde show. Dankzij een automatische koppeling tussen de (agenda van de) smartphone en het infotainmentsysteem van de auto is de route naar de volgende bestemming al in geprogrammeerd. Daar aangekomen krijgt de klant een melding dat er een video van de aflevering klaar staat om gedeeld te worden met zijn sociale netwerk.

De geraadpleegde onderzoeken vindt u in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.