Autobedrijf van de toekomst (3/4): ABS Autoschade Splinter

Stephan Gamelkoorn (ABS Splinter): Dankzij Tesla hebben wij een voorsprong

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Cindy Bakker

Moet ik drastisch investeren in EV-technologie?

We zijn sinds 2012 erkend Tesla-reparateur en hebben daarvoor flink moeten investeren, niet alleen in apparatuur, maar vooral ook in kennis en opleidingen. Alles is afhankelijk van de doelgroep en het wagenpark dat je bedient: doe je vooral regulier en cosmetische schade of ook complexe schade, zoals wij. Dan is het noodzakelijk om te investeren, alleen al om bij te blijven in de techniek.

Welke impact heeft de connected car op mijn bedrijf?

Dat heeft grote invloed. We hebben een enorme voorsprong door ons werk voor Tesla. Zodra er één binnenkomt, dienen we meteen in staat zijn om alle relevante data eruit te halen. En onze mensen moeten ook begrijpen wat al die data betekenen voor het uit te voeren werk. Omgaan met elektrische systemen wordt steeds belangrijker. Ik hoop vooral ook dat het op Europees niveau goed wordt geregeld dat autofabrikanten hun data delen, want dat is nu lang niet altijd het geval.

Hoe moet ik mijn schadewerkplaats inrichten?

Die moet zijn afgestemd op je doelgroep en bijbehorend wagenpark. Als je dat hebt bepaald, is duidelijk wat je nodig hebt. Wij doen veel merkerkend en complex schadeherstel. Omdat veilig en verantwoord te kunnen doen, moet je veel investeren. Het gaat om investeringen van wel tienduizenden euro’s per jaar: van goede diagnose- tot kalibratie-apparatuur én niet te vergeten de bijscholing van de mensen.

p20 stephan gamelkoorn abs autoschade splinter

Hoe moet ik mijn verkoopactiviteiten inrichten?

In een schadebedrijf wordt de rol van calculatoren steeds belangrijker. Bij de intake moeten ze meteen goed kunnen inschatten hoe een auto moet worden hersteld, maar ook of mensen kunnen blijven doorrijden in een auto met schade. Veiligheid gaat namelijk voor alles, daar nemen we geen enkel risico in. Bovendien moet ze de kosten van het herstelwerk kunnen uitleggen aan de klant. Ze moeten verstand hebben van de techniek en klantgericht zijn.

Technisch personeel moet net zo makkelijk kunnen uitdeuken en spuiten als met een laptop en data kunnen omgaan

Wat vragen de veranderingen van mijn technisch personeel?

Ze moeten net zo makkelijk kunnen uitdeuken en spuiten als met een laptop en data kunnen omgaan. Als wij onjuist kalibreren, kan dat meteen gevolgen hebben. Dat is een enorme verantwoordelijkheid. Om de kennis up-to-date te houden, heb je voortdurende training nodig én gemotiveerde mensen die je veel eigenaarschap kunt geven. Het vinden van de juiste mensen is ook de grootste zorg.

Wat vragen de veranderingen voor de commerciële aspecten?

“Juist omdat het werk steeds complexer en veeleisender wordt, moeten we transparanter communiceren met onze opdrachtgevers. Wij moeten duidelijk kunnen uitleggen waarom de tarieven voor bepaalde werkzaamheden niet meer toereikend zijn. Verzekeraars zijn zeker bereid om te luisteren, mee te denken en ze zien ook dat techniek van auto’s verandert.”

De autobranche verandert razendsnel, en autobedrijven krijgen het de komende jaren lastig. We vroegen ondernemers van vier verschillende autobedrijven hoe toekomstbestendig ze zijn, op basis van een checklist die branchevereniging Bovag opstelde. Lees alle vier de verhalen in de mei-editie van Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.