Autobedrijf van de toekomst (2/4): Volvo-dealer Bangarage

Theo Mulder (Bangarage): Een rammel blijft lastig te diagnosticeren

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Cindy Bakker

Moet ik drastisch investeren in EV-technologie?

Dat hangt van veel factoren af, waarvan de regering op korte termijn de belangrijkste is. Elektrisch rijden is nu nog fiscaal gedreven. Als ik een paar jaar geleden vol had ingezet op plug-in hybrides, dan had ik nu een hok vol ongebruikte apparatuur. Investeren in nieuwe technologie is een continu proces. Ik ga ervan uit dat we in 2030 een vloot hebben van dertig procent EV’s, daar richten we ons op.

Welke impact heeft de connected car op mijn bedrijf?

Fabrikanten die denken dat ze alle diensten en services, inclusief het klantcontact, kunnen overnemen dan zijn ze tot mislukken gedoemd. Computers geven geen aandacht en dat is wel wat mensen zoeken. Zeker in dit online tijdperk willen mensen offline aandacht. Het vergt wel investeringen. Ik schat in dat een vestiging minimaal 500 nieuwe Volvo’s moet verkopen om deze investeringen in mensen en techniek te kunnen doen.

Hoe moet ik mijn werkplaats inrichten?

De werkplaats moet een belevingswereld worden. We gaan naar een situatie waarin alles in één uur kan worden gerepareerd. De connected car zal op termijn zelfstandig een afspraak in onze agenda zetten. Maar vergis je niet: een rammel blijft lastig te diagnosticeren.

De organisatie moet zo zijn ingericht dat wij klanten niet teleurstellen. Automatisering gaat ons daarbij helpen

Een bezoekje aan de werkplaats mag niet langer dan een uur duren, maar ik denk dat de klant dat een prettig moment vindt. We richten een mooie werkplek in, vertellen waarom we wat doen en proberen de klant te vermaken. Voor fabrikanten is dat een waardevolle marketingtool, want wij geven de mensen aandacht.

p18 theo mulder bangarage

Hoe moet ik mijn verkoopactiviteiten inrichten?

Mensen komen nog maar één keer in de showroom voordat ze een auto kopen, weten wat ze willen maar zijn toch lichtelijk nerveus. Wij hebben zelf mensen die alle leads nalopen en inschatten welke verkoper het contact moet overnemen. Maar als die verkoper vervolgens net een dagje vrij is, moet die klant niet alsnog zijn hele verhaal opnieuw hoeven te doen. De organisatie moet zo zijn ingericht dat wij klanten niet teleurstellen. Automatisering gaat ons daarbij helpen.

Wat vragen de veranderingen van mijn technisch personeel?

Ik ga – en wil – verder met de mensen die hier al rondlopen. Ook degene die hier al dertig jaar werkt. Die ga ik er niet uitgooien omdat hij meer moeite heeft zich aan te passen. We trainen iedereen en die bijscholing stopt nooit. In een XC90 zitten meer computers dan in een Airbus. Uit onze pool van medewerkers komen vanzelf mensen bovendrijven die de ingewikkeldere klussen doen.

Wat vragen de veranderingen van mijn commercieel personeel?

We zoeken een totaal ander type verkoper dan vroeger. Verkopers moeten gastheren zijn en een beleving creëren. Dat beheersen we als branche nog onvoldoende. Dat is een kwestie van net zolang trainen tot het wel lukt. Verkopers moeten direct aanvoelen hoe ze een gesprek in moeten. De contactmomenten zijn kort en er hoeft maar iets te gebeuren en de verkoopkans is verkeken. Voor veel mensen is de auto een emotioneel product, die blijven naar de showroom komen. Als we dat goed oppakken kunnen we van deze groep mensen ambassadeurs maken.

De autobranche verandert razendsnel, en autobedrijven krijgen het de komende jaren lastig. We vroegen ondernemers van vier verschillende autobedrijven hoe toekomstbestendig ze zijn, op basis van een checklist die branchevereniging Bovag opstelde. Lees alle vier de verhalen in de mei-editie van Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Theo Mulder (Bangarage): Een rammel blijft lastig te diagnosticeren | Automotive Online
Autobedrijf van de toekomst (2/4): Volvo-dealer Bangarage

Theo Mulder (Bangarage): Een rammel blijft lastig te diagnosticeren

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Cindy Bakker

Moet ik drastisch investeren in EV-technologie?

Dat hangt van veel factoren af, waarvan de regering op korte termijn de belangrijkste is. Elektrisch rijden is nu nog fiscaal gedreven. Als ik een paar jaar geleden vol had ingezet op plug-in hybrides, dan had ik nu een hok vol ongebruikte apparatuur. Investeren in nieuwe technologie is een continu proces. Ik ga ervan uit dat we in 2030 een vloot hebben van dertig procent EV’s, daar richten we ons op.

Welke impact heeft de connected car op mijn bedrijf?

Fabrikanten die denken dat ze alle diensten en services, inclusief het klantcontact, kunnen overnemen dan zijn ze tot mislukken gedoemd. Computers geven geen aandacht en dat is wel wat mensen zoeken. Zeker in dit online tijdperk willen mensen offline aandacht. Het vergt wel investeringen. Ik schat in dat een vestiging minimaal 500 nieuwe Volvo’s moet verkopen om deze investeringen in mensen en techniek te kunnen doen.

Hoe moet ik mijn werkplaats inrichten?

De werkplaats moet een belevingswereld worden. We gaan naar een situatie waarin alles in één uur kan worden gerepareerd. De connected car zal op termijn zelfstandig een afspraak in onze agenda zetten. Maar vergis je niet: een rammel blijft lastig te diagnosticeren.

De organisatie moet zo zijn ingericht dat wij klanten niet teleurstellen. Automatisering gaat ons daarbij helpen

Een bezoekje aan de werkplaats mag niet langer dan een uur duren, maar ik denk dat de klant dat een prettig moment vindt. We richten een mooie werkplek in, vertellen waarom we wat doen en proberen de klant te vermaken. Voor fabrikanten is dat een waardevolle marketingtool, want wij geven de mensen aandacht.

p18 theo mulder bangarage

Hoe moet ik mijn verkoopactiviteiten inrichten?

Mensen komen nog maar één keer in de showroom voordat ze een auto kopen, weten wat ze willen maar zijn toch lichtelijk nerveus. Wij hebben zelf mensen die alle leads nalopen en inschatten welke verkoper het contact moet overnemen. Maar als die verkoper vervolgens net een dagje vrij is, moet die klant niet alsnog zijn hele verhaal opnieuw hoeven te doen. De organisatie moet zo zijn ingericht dat wij klanten niet teleurstellen. Automatisering gaat ons daarbij helpen.

Wat vragen de veranderingen van mijn technisch personeel?

Ik ga – en wil – verder met de mensen die hier al rondlopen. Ook degene die hier al dertig jaar werkt. Die ga ik er niet uitgooien omdat hij meer moeite heeft zich aan te passen. We trainen iedereen en die bijscholing stopt nooit. In een XC90 zitten meer computers dan in een Airbus. Uit onze pool van medewerkers komen vanzelf mensen bovendrijven die de ingewikkeldere klussen doen.

Wat vragen de veranderingen van mijn commercieel personeel?

We zoeken een totaal ander type verkoper dan vroeger. Verkopers moeten gastheren zijn en een beleving creëren. Dat beheersen we als branche nog onvoldoende. Dat is een kwestie van net zolang trainen tot het wel lukt. Verkopers moeten direct aanvoelen hoe ze een gesprek in moeten. De contactmomenten zijn kort en er hoeft maar iets te gebeuren en de verkoopkans is verkeken. Voor veel mensen is de auto een emotioneel product, die blijven naar de showroom komen. Als we dat goed oppakken kunnen we van deze groep mensen ambassadeurs maken.

De autobranche verandert razendsnel, en autobedrijven krijgen het de komende jaren lastig. We vroegen ondernemers van vier verschillende autobedrijven hoe toekomstbestendig ze zijn, op basis van een checklist die branchevereniging Bovag opstelde. Lees alle vier de verhalen in de mei-editie van Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.