Autobedrijf van de toekomst (4/4): Auto Haarhuis

Gerard Haarhuis: Alles wat te koop was, hebben we gekocht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Moet ik drastisch investeren in EV-technologie?

Toen elektrische en hybride auto’s opkwamen rond 2012 zijn we er meteen op ingesprongen, ook omdat we direct relatief veel hybride verkochten. Die klanten wilden we natuurlijk binnenhouden voor onderhoud en reparatie. Alles wat er aan EV-gereedschap en apparatuur te koop is, hebben we aangeschaft. Behalve in techniek zijn de investeringen in personeel erg belangrijk.

Welke impact heeft de connected car op mijn bedrijf?

Die connectiviteit beïnvloedt ons bedrijf op allerlei manieren. Via ons crm-systeem proberen we direct in contact te blijven met onze klanten, zodat ze in geval van storingen of onderhoud meteen met ons verbonden zijn. We zijn druk bezig met de ontwikkeling van onze eigen dongel die we straks gratis aan onze klanten aanbieden. Vooral onze zakelijke klanten vinden dat interessant.

Hoe moet mijn werkplaats zijn ingericht?

We zorgen dat we alles in huis hebben om de meest gangbare Europese merken te kunnen servicen. Een pass-thru (communicatie met de boordcomputer, red) is voor ons van levensbelang zodat we ten alle tijden toegang te hebben tot alle technische informatie. Ook hebben we geïnvesteerd in kalibratie-apparatuur zodat we auto’s met geavanceerde rijhulpsystemen goed kunnen onderhouden en repareren.

p24 gerard haarhuis auto haarhuis

 

Hoe organiseer ik mijn verkoopactiviteiten?

Online is steeds belangrijker geworden, maar de definitieve afspraak over de aanschaf van een auto wordt nog in de showroom gemaakt. Die moet dus goed op orde zijn en de klantenservice van hoog niveau. Het gaat om de juiste mix tussen on- en offline. Want tijdens de aankoop van een auto speelt emotie nog altijd een grote rol.

Wat vragen de veranderingen van het technisch personeel?

Dat ze veel motivatie en bereidheid hebben om telkens nieuwe trainingen te volgen. In het dagelijkse werk vergt het vooral een verhoogde alertheid en veel nauwkeurigheid in de manier van werken. Het werken aan elektrische voertuigen brengt ook gevaar met zich mee. Ze moeten zich dus exact aan alle voorschriften en procedures houden.

Online is steeds belangrijker ­geworden, maar de afspraak over de aanschaf van een auto wordt nog in de showroom gemaakt

Wat vragen de veranderingen voor het commercieel personeel?

Bij ons ligt de focus van de verkopers vooral op hun adviserende rol. Op basis van gesprekken met de klant maken wij een mobiliteitsprofiel waarin allerlei zaken aan de orde komen. Op die manier weten we precies voor welk doel en reikwijdte iemand een auto zoekt. We benadrukken niet alleen de commerciële, maar vooral de adviserende aspecten en willen in alle mobiliteitsaspecten een rol spelen. Van lease tot aankoop, autodelen, huur en onderhoud.

De autobranche verandert razendsnel, en autobedrijven krijgen het de komende jaren lastig. We vroegen ondernemers van vier verschillende autobedrijven hoe toekomstbestendig ze zijn, op basis van een checklist die branchevereniging Bovag opstelde. Lees alle vier de verhalen in de mei-editie van Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Gerard Haarhuis: Alles wat te koop was, hebben we gekocht | Automotive Online
Autobedrijf van de toekomst (4/4): Auto Haarhuis

Gerard Haarhuis: Alles wat te koop was, hebben we gekocht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Moet ik drastisch investeren in EV-technologie?

Toen elektrische en hybride auto’s opkwamen rond 2012 zijn we er meteen op ingesprongen, ook omdat we direct relatief veel hybride verkochten. Die klanten wilden we natuurlijk binnenhouden voor onderhoud en reparatie. Alles wat er aan EV-gereedschap en apparatuur te koop is, hebben we aangeschaft. Behalve in techniek zijn de investeringen in personeel erg belangrijk.

Welke impact heeft de connected car op mijn bedrijf?

Die connectiviteit beïnvloedt ons bedrijf op allerlei manieren. Via ons crm-systeem proberen we direct in contact te blijven met onze klanten, zodat ze in geval van storingen of onderhoud meteen met ons verbonden zijn. We zijn druk bezig met de ontwikkeling van onze eigen dongel die we straks gratis aan onze klanten aanbieden. Vooral onze zakelijke klanten vinden dat interessant.

Hoe moet mijn werkplaats zijn ingericht?

We zorgen dat we alles in huis hebben om de meest gangbare Europese merken te kunnen servicen. Een pass-thru (communicatie met de boordcomputer, red) is voor ons van levensbelang zodat we ten alle tijden toegang te hebben tot alle technische informatie. Ook hebben we geïnvesteerd in kalibratie-apparatuur zodat we auto’s met geavanceerde rijhulpsystemen goed kunnen onderhouden en repareren.

p24 gerard haarhuis auto haarhuis

 

Hoe organiseer ik mijn verkoopactiviteiten?

Online is steeds belangrijker geworden, maar de definitieve afspraak over de aanschaf van een auto wordt nog in de showroom gemaakt. Die moet dus goed op orde zijn en de klantenservice van hoog niveau. Het gaat om de juiste mix tussen on- en offline. Want tijdens de aankoop van een auto speelt emotie nog altijd een grote rol.

Wat vragen de veranderingen van het technisch personeel?

Dat ze veel motivatie en bereidheid hebben om telkens nieuwe trainingen te volgen. In het dagelijkse werk vergt het vooral een verhoogde alertheid en veel nauwkeurigheid in de manier van werken. Het werken aan elektrische voertuigen brengt ook gevaar met zich mee. Ze moeten zich dus exact aan alle voorschriften en procedures houden.

Online is steeds belangrijker ­geworden, maar de afspraak over de aanschaf van een auto wordt nog in de showroom gemaakt

Wat vragen de veranderingen voor het commercieel personeel?

Bij ons ligt de focus van de verkopers vooral op hun adviserende rol. Op basis van gesprekken met de klant maken wij een mobiliteitsprofiel waarin allerlei zaken aan de orde komen. Op die manier weten we precies voor welk doel en reikwijdte iemand een auto zoekt. We benadrukken niet alleen de commerciële, maar vooral de adviserende aspecten en willen in alle mobiliteitsaspecten een rol spelen. Van lease tot aankoop, autodelen, huur en onderhoud.

De autobranche verandert razendsnel, en autobedrijven krijgen het de komende jaren lastig. We vroegen ondernemers van vier verschillende autobedrijven hoe toekomstbestendig ze zijn, op basis van een checklist die branchevereniging Bovag opstelde. Lees alle vier de verhalen in de mei-editie van Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.