Autobedrijf van de toekomst (1/4): Kwik-Fit

Martin Post (Kwik-Fit): Wij krijgen meer concurrentie van dealers

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Cindy Bakker

Moet ik drastisch investeren in EV-technologie?

De apk blijft, ook voor Tesla’s. De controle van verlichting en banden en ophanging blijven immers ook bij EV’s belangrijk, evenals ruitenwissers. Wij hebben daarin een voordeel ten opzichte van traditionele onderhoudsbedrijven en dealers, waarbij de omzetmix anders ligt dan bij ons: wij verdienen nog altijd het meeste aan banden, en die slijten sneller. Dit zal wel betekenen dat we uit de hoek van dealers en universele autobedrijven meer concurrentie kunnen verwachten op het gebied van banden en ruiten. De investeringen in EV-technologie beperkt zich bij ons tot kennis: mensen moeten weten waar ze wel en niet aan kunnen en mogen werken. Je moet je ook afvragen of je alles blijft doen, dat moet wel lonend zijn.

Welke impact heeft de connected car op mijn bedrijf?

De hamvraag is natuurlijk: van wie is de data en krijgen wij toegang tot die data? Software wordt steeds belangrijker. Je moet er niet aan denken dat je voor elk automerk een werkwijze moet hebben. Er zal een partij opstaan die dat centraal regelt. Er zijn al leveranciers mee bezig, maar de totaaloplossing is er nog niet. Dat betekent dat de fabrikant erg veel macht krijgt. Als wij ook toegang krijgen tot de data, heeft dat als voordeel dat we op afstand met de klant kunnen meekijken en wellicht voorspellen wanneer er welk onderhoud nodig is. Dan kunnen wij juist weer beter met de dealer concurreren dan nu.

Hoe moet ik mijn werkplaats inrichten?

Niet wezenlijk anders. Het wagenpark is groot, slechts een klein deel is nieuw en heeft de nieuwste systemen aan boord. Wel zien we, ook in onze eigen opleidingen, dat kennis belangrijker wordt. De voornaamste uitdaging vormen de rijhulpsystemen. We zullen wel op meer plaatsen kalibratiesystemen gaan zien.

Het totale onderhoud wordt minder, dus moet je een relatie met je klant opbouwen waarbij je alles doet

Hoe moet ik mijn verkoopactiviteiten inrichten?

Het is vooral zaak om met klanten af te spreken dat ze hun data met je willen delen. En er zullen steeds meer abonnementsvormen bijkomen, waar die data dan een onderdeel van zijn.

Wat vragen de veranderingen van mijn technisch personeel?post martin kwik fit 2019 cindybakkerfotografie

Veiligheid wordt belangrijker, omdat je bij EV’s niet overal aan mag komen. En de werking van hulpsystemen en elektronica wordt belangrijker dan de mechanische trainingen.

Wat vragen de veranderingen van mijn commerciële personeel?

We moeten leren om geld te vragen voor het uitvoeren van een diagnose. Dat is niet altijd eenvoudig, want hoe laat je zien dat je iets aan de auto hebt gedaan? Soms moet je dan je verlies pakken. Het gaat niet om het incidenteel vervangen van een band maar om het aangaan van een langdurige relatie met de klant. Het totale onderhoud wordt minder, dus moet je zorgen dat je een relatie met de klant opbouwt waarbij je alles doet: apk, onderhoud, banden en ruiten.

De autobranche verandert razendsnel, en autobedrijven krijgen het de komende jaren lastig. We vroegen ondernemers van vier verschillende autobedrijven hoe toekomstbestendig ze zijn, op basis van een checklist die branchevereniging Bovag opstelde. Lees alle vier de verhalen in de mei-editie van Automotive.

Martin Post (Kwik-Fit): Wij krijgen meer concurrentie van dealers | Automotive Online
Autobedrijf van de toekomst (1/4): Kwik-Fit

Martin Post (Kwik-Fit): Wij krijgen meer concurrentie van dealers

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Cindy Bakker

Moet ik drastisch investeren in EV-technologie?

De apk blijft, ook voor Tesla’s. De controle van verlichting en banden en ophanging blijven immers ook bij EV’s belangrijk, evenals ruitenwissers. Wij hebben daarin een voordeel ten opzichte van traditionele onderhoudsbedrijven en dealers, waarbij de omzetmix anders ligt dan bij ons: wij verdienen nog altijd het meeste aan banden, en die slijten sneller. Dit zal wel betekenen dat we uit de hoek van dealers en universele autobedrijven meer concurrentie kunnen verwachten op het gebied van banden en ruiten. De investeringen in EV-technologie beperkt zich bij ons tot kennis: mensen moeten weten waar ze wel en niet aan kunnen en mogen werken. Je moet je ook afvragen of je alles blijft doen, dat moet wel lonend zijn.

Welke impact heeft de connected car op mijn bedrijf?

De hamvraag is natuurlijk: van wie is de data en krijgen wij toegang tot die data? Software wordt steeds belangrijker. Je moet er niet aan denken dat je voor elk automerk een werkwijze moet hebben. Er zal een partij opstaan die dat centraal regelt. Er zijn al leveranciers mee bezig, maar de totaaloplossing is er nog niet. Dat betekent dat de fabrikant erg veel macht krijgt. Als wij ook toegang krijgen tot de data, heeft dat als voordeel dat we op afstand met de klant kunnen meekijken en wellicht voorspellen wanneer er welk onderhoud nodig is. Dan kunnen wij juist weer beter met de dealer concurreren dan nu.

Hoe moet ik mijn werkplaats inrichten?

Niet wezenlijk anders. Het wagenpark is groot, slechts een klein deel is nieuw en heeft de nieuwste systemen aan boord. Wel zien we, ook in onze eigen opleidingen, dat kennis belangrijker wordt. De voornaamste uitdaging vormen de rijhulpsystemen. We zullen wel op meer plaatsen kalibratiesystemen gaan zien.

Het totale onderhoud wordt minder, dus moet je een relatie met je klant opbouwen waarbij je alles doet

Hoe moet ik mijn verkoopactiviteiten inrichten?

Het is vooral zaak om met klanten af te spreken dat ze hun data met je willen delen. En er zullen steeds meer abonnementsvormen bijkomen, waar die data dan een onderdeel van zijn.

Wat vragen de veranderingen van mijn technisch personeel?post martin kwik fit 2019 cindybakkerfotografie

Veiligheid wordt belangrijker, omdat je bij EV’s niet overal aan mag komen. En de werking van hulpsystemen en elektronica wordt belangrijker dan de mechanische trainingen.

Wat vragen de veranderingen van mijn commerciële personeel?

We moeten leren om geld te vragen voor het uitvoeren van een diagnose. Dat is niet altijd eenvoudig, want hoe laat je zien dat je iets aan de auto hebt gedaan? Soms moet je dan je verlies pakken. Het gaat niet om het incidenteel vervangen van een band maar om het aangaan van een langdurige relatie met de klant. Het totale onderhoud wordt minder, dus moet je zorgen dat je een relatie met de klant opbouwt waarbij je alles doet: apk, onderhoud, banden en ruiten.

De autobranche verandert razendsnel, en autobedrijven krijgen het de komende jaren lastig. We vroegen ondernemers van vier verschillende autobedrijven hoe toekomstbestendig ze zijn, op basis van een checklist die branchevereniging Bovag opstelde. Lees alle vier de verhalen in de mei-editie van Automotive.