‘Dit schip is groot genoeg voor twee kapiteins’

Familiezaken | Jos en Niels Herwers vertrouwen elkaar blind

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Wat doen jullie anders dan je concurrenten?

Jos: “We hebben negen vestigingen en ­voeren vijf merken: Nissan, Hyundai, Renault, Dacia en Mitsubishi. Dat geeft spreiding, zowel in onze portefeuille als in het gebied.”
Niels: “Daarnaast gaan we altijd uit van onze eigen kracht. En we willen dat klanten én medewerkers zich bij ons thuis voelen.”

Hoe troffen jullie het bedrijf aan toen jullie erin instapten?

Niels: “Toen we het bedrijf in 2015 overnamen, had het al zeven vestigingen en vijf merken. We waren al mede-eigenaar, dus toen senior op zijn 65e met pensioen ging, stapte hij van een rijdende trein. De opvolging liet hij aan ons. Op zijn 60ste had hij al gezegd: over vijf jaar stop ik ermee en het schip moet één kapitein hebben, kiezen jullie maar.”

Naam: Jos Herwers (42)
Functie: directeur, mede-eigenaar
Opleiding: HEAO Commerciële ­Economie
Aantal jaren werkervaring: ‘Achttien. Ik was op mijn 24e de jongste Mitsubishi-dealer in Nederland.’
Dagelijkse taken: directie portefeuille: aftersales, p&o en, finance & administration, en jaarlijks wisselend
MT-voorzitter, merkmanager ­Hyundai, Mitsubishi

Pittig! Hoe hebben jullie dat opgelost?

Jos: “Wij waren het niet met ‘m eens. Niels en ik wilden niet ónder elkaar gaan werken, maar ook niet zónder elkaar. Toen zeiden wij, na overleg met adviseurs en de accountant: het schip is groot genoeg voor twee kapiteins. We willen allebei kapitein zijn, met een duidelijke eigen portefeuille en taakverdeling.”

Waarin verschillen die twee kapiteins het meest?

Niels: “Ik reageer soms wat primair, vlieg er wat sneller op en zeg dingen wat eerder.”
Jos: “Ik kijk vaak wat meer de kat uit boom en ben wat gereserveerder.”

Waarin lijken jullie juist op elkaar?

Jos: “We zijn allebei commercieel gedreven en heel nuchter. Niet lullen maar poetsen.”
Niels: “We zijn allebei heel resultaatgericht.”

Naam: Niels Herwers (40)
Functie: directeur, ­mede-eigenaar
Opleiding: HEAO Commerciële ­Economie, Bedrijfswetenschappen ­Universiteit
Aantal jaren werkervaring: ‘Zestien jaar, vooral bij andere autobedrijven. Ik besloot pas vrij laat toch in het familiebedrijf te gaan.’
Dagelijkse taken: directie portefeuille: sales, marketing communicatie, merkmanager Renault en jaarlijks wisselend MT-voorzitter

Waarin vullen jullie elkaar goed aan?

Jos: “We denken op hoofdlijnen hetzelfde maar vanuit verschillende invalshoeken. En we durven elkaar goed scherp te houden, zonder dat we elkaar voor de voeten lopen.”
Niels: “Ik handel soms wat impulsiever dan Jos. Hij is juist meer georganiseerd en zorgt daardoor dat dingen ook goed gebeuren.”

Botst het wel eens?

Jos: “Ja, ongetwijfeld, maar ik heb zo geen concreet voorbeeld. Omdat we broers zijn, kunnen we elkaar totaal vertrouwen. Als ik hem niet kan vertrouwen, wie dan wel?”
Niels: “In het begin was het wel eens wennen. Maar senior heeft ons goed helpen groeien in onze nieuwe rol. We hebben eigen merken en eigen taken en kunnen elkaar de spiegel voorhouden.”

Als jullie een verschil van inzicht hebben, hoe los je dat op?

Jos: “Door naar elkaar te ­luisteren. Vaak weet je ’t wel als de ander gelijk heeft.”
Niels: “En we hebben een MT waarbinnen we zaken kunnen bespreken. Of met senior, of een van onze adviseurs.”

Wat zou je in jullie samenwerking het liefst verbeteren?

Jos: “Meer structureel samen overleggen, zo’n twee uur per week. Nu gaat dat nog te vaak tussendoor.”
Niels: “Tijd nemen om samen te werken áán het bedrijf in plaats van ín het bedrijf. Die ruimte is er best. Het is gewoon een kwestie van doen.”

Wat is je grootste ambitie?

Jos: “Succesvol blijven. We willen met elk merk minstens 5% gebiedsaandeel halen in 2020. En we willen lol hebben. Alleen dán kun je ook succesvol zijn.”
Niels: “Groeien met de merken die we hebben. We hoeven niet méér hengels in de vijver, maar wel een grotere vijver.”

Hoe zou je ooit je bedrijf het liefst overdragen, en aan wie?

Niels: “Vooral in goede gezondheid, zowel ­zakelijk als privé. Of onze kinderen het ooit overnemen, maakt ons allebei niet uit. Laat die zich maar zelf ontwikkelen. Er moet niks.”
Jos: “Overdracht is nog lang niet aan de orde, we beginnen net…” 

HERWERS

Vestigingsplaats: Hengelo (Gld.) / Opgericht in: 1937 / Merken: Nissan, Renault, Dacia, Mitsubishi, Hyundai Specialisme: Nissan High-Performance Center / Nevenvestiging(en): 8 in Achterhoek/Oost-Nederland / Aantal medewerkers totaal: 170 / Autoverkopen 2016: 1825 nieuw, 3400 gebruikt / Jaaromzet 2016: € 87,5 miljoen

Familiezaken | Jos en Niels Herwers vertrouwen elkaar blind | Automotive Online
‘Dit schip is groot genoeg voor twee kapiteins’

Familiezaken | Jos en Niels Herwers vertrouwen elkaar blind

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Wat doen jullie anders dan je concurrenten?

Jos: “We hebben negen vestigingen en ­voeren vijf merken: Nissan, Hyundai, Renault, Dacia en Mitsubishi. Dat geeft spreiding, zowel in onze portefeuille als in het gebied.”
Niels: “Daarnaast gaan we altijd uit van onze eigen kracht. En we willen dat klanten én medewerkers zich bij ons thuis voelen.”

Hoe troffen jullie het bedrijf aan toen jullie erin instapten?

Niels: “Toen we het bedrijf in 2015 overnamen, had het al zeven vestigingen en vijf merken. We waren al mede-eigenaar, dus toen senior op zijn 65e met pensioen ging, stapte hij van een rijdende trein. De opvolging liet hij aan ons. Op zijn 60ste had hij al gezegd: over vijf jaar stop ik ermee en het schip moet één kapitein hebben, kiezen jullie maar.”

Naam: Jos Herwers (42)
Functie: directeur, mede-eigenaar
Opleiding: HEAO Commerciële ­Economie
Aantal jaren werkervaring: ‘Achttien. Ik was op mijn 24e de jongste Mitsubishi-dealer in Nederland.’
Dagelijkse taken: directie portefeuille: aftersales, p&o en, finance & administration, en jaarlijks wisselend
MT-voorzitter, merkmanager ­Hyundai, Mitsubishi

Pittig! Hoe hebben jullie dat opgelost?

Jos: “Wij waren het niet met ‘m eens. Niels en ik wilden niet ónder elkaar gaan werken, maar ook niet zónder elkaar. Toen zeiden wij, na overleg met adviseurs en de accountant: het schip is groot genoeg voor twee kapiteins. We willen allebei kapitein zijn, met een duidelijke eigen portefeuille en taakverdeling.”

Waarin verschillen die twee kapiteins het meest?

Niels: “Ik reageer soms wat primair, vlieg er wat sneller op en zeg dingen wat eerder.”
Jos: “Ik kijk vaak wat meer de kat uit boom en ben wat gereserveerder.”

Waarin lijken jullie juist op elkaar?

Jos: “We zijn allebei commercieel gedreven en heel nuchter. Niet lullen maar poetsen.”
Niels: “We zijn allebei heel resultaatgericht.”

Naam: Niels Herwers (40)
Functie: directeur, ­mede-eigenaar
Opleiding: HEAO Commerciële ­Economie, Bedrijfswetenschappen ­Universiteit
Aantal jaren werkervaring: ‘Zestien jaar, vooral bij andere autobedrijven. Ik besloot pas vrij laat toch in het familiebedrijf te gaan.’
Dagelijkse taken: directie portefeuille: sales, marketing communicatie, merkmanager Renault en jaarlijks wisselend MT-voorzitter

Waarin vullen jullie elkaar goed aan?

Jos: “We denken op hoofdlijnen hetzelfde maar vanuit verschillende invalshoeken. En we durven elkaar goed scherp te houden, zonder dat we elkaar voor de voeten lopen.”
Niels: “Ik handel soms wat impulsiever dan Jos. Hij is juist meer georganiseerd en zorgt daardoor dat dingen ook goed gebeuren.”

Botst het wel eens?

Jos: “Ja, ongetwijfeld, maar ik heb zo geen concreet voorbeeld. Omdat we broers zijn, kunnen we elkaar totaal vertrouwen. Als ik hem niet kan vertrouwen, wie dan wel?”
Niels: “In het begin was het wel eens wennen. Maar senior heeft ons goed helpen groeien in onze nieuwe rol. We hebben eigen merken en eigen taken en kunnen elkaar de spiegel voorhouden.”

Als jullie een verschil van inzicht hebben, hoe los je dat op?

Jos: “Door naar elkaar te ­luisteren. Vaak weet je ’t wel als de ander gelijk heeft.”
Niels: “En we hebben een MT waarbinnen we zaken kunnen bespreken. Of met senior, of een van onze adviseurs.”

Wat zou je in jullie samenwerking het liefst verbeteren?

Jos: “Meer structureel samen overleggen, zo’n twee uur per week. Nu gaat dat nog te vaak tussendoor.”
Niels: “Tijd nemen om samen te werken áán het bedrijf in plaats van ín het bedrijf. Die ruimte is er best. Het is gewoon een kwestie van doen.”

Wat is je grootste ambitie?

Jos: “Succesvol blijven. We willen met elk merk minstens 5% gebiedsaandeel halen in 2020. En we willen lol hebben. Alleen dán kun je ook succesvol zijn.”
Niels: “Groeien met de merken die we hebben. We hoeven niet méér hengels in de vijver, maar wel een grotere vijver.”

Hoe zou je ooit je bedrijf het liefst overdragen, en aan wie?

Niels: “Vooral in goede gezondheid, zowel ­zakelijk als privé. Of onze kinderen het ooit overnemen, maakt ons allebei niet uit. Laat die zich maar zelf ontwikkelen. Er moet niks.”
Jos: “Overdracht is nog lang niet aan de orde, we beginnen net…” 

HERWERS

Vestigingsplaats: Hengelo (Gld.) / Opgericht in: 1937 / Merken: Nissan, Renault, Dacia, Mitsubishi, Hyundai Specialisme: Nissan High-Performance Center / Nevenvestiging(en): 8 in Achterhoek/Oost-Nederland / Aantal medewerkers totaal: 170 / Autoverkopen 2016: 1825 nieuw, 3400 gebruikt / Jaaromzet 2016: € 87,5 miljoen