‘Mobileye levert autonome rijtechnologie voor ID.Buzz’

Zelfrijdende auto • Het doel van Volkswagen is het ontwikkelen van een  autonome ID. Buzz AD.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Volkswagen)

Mobileye gaat voor Volkswagen autonome rijtechnologie ontwikkelen voor de ID.Buzz. Het Israëlische techbedrijf levert hiertoe de software, hardwarecomponenten en digitale kaarten. Dit maakt Volkswagen bekend. De samenwerking volgt op een uitgebreide testfase op de openbare weg in Duitsland en de VS.

Mobileye levert de technologie voor een speciale versie van de ID. Buzz, die sinds 2021 in ontwikkeling is. Met deze technologie voldoet de ID. Buzz AD volgens Volkswagen aan de Level 4-norm van de Society of Automotive Engineers (SAE), waarbij de autonome bus zelf kan rijden in een afgebakend gebied, zoals in een stad.

Synergieën

De samenwerking zorgt bovendien voor synergieën op het gebied van geautomatiseerde rijsystemen binnen het concern, aldus Volkswagen. ‘Afhankelijk van het uitbreidingsniveau kunnen modules worden gedeeld op SAE-niveaus van 2+ tot 4, waardoor de kosten omlaag gaan en schaalvergroting gemakkelijker wordt.’ Mobileye levert ook al technologie voor Porsche.

Het doel van Volkswagen Autonoom Rijden, Mobiliteit en Transport (ADMT) is het ontwikkelen van de volledig elektrische autonome ID. Buzz AD, voor inzet in mobiliteits- en transportdiensten vanaf 2026.

De zelfrijdende auto ligt sinds zijn komst onder vuur, vooral door verschillende ongevallen die met deze auto’s zijn gebeurd. Zo haalde General Motors vorig jaar zijn zelfrijdende taxi’s van de weg, toen na een ongeval de vergunning in Californië werd ingetrokken. Ook Tesla ligt regelmatig onder het vergrootglas omtrent het functioneren van de Autopilot.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Mobileye levert autonome rijtechnologie voor ID.Buzz’ | Automotive Online

‘Mobileye levert autonome rijtechnologie voor ID.Buzz’

Zelfrijdende auto • Het doel van Volkswagen is het ontwikkelen van een  autonome ID. Buzz AD.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Volkswagen)

Mobileye gaat voor Volkswagen autonome rijtechnologie ontwikkelen voor de ID.Buzz. Het Israëlische techbedrijf levert hiertoe de software, hardwarecomponenten en digitale kaarten. Dit maakt Volkswagen bekend. De samenwerking volgt op een uitgebreide testfase op de openbare weg in Duitsland en de VS.

Mobileye levert de technologie voor een speciale versie van de ID. Buzz, die sinds 2021 in ontwikkeling is. Met deze technologie voldoet de ID. Buzz AD volgens Volkswagen aan de Level 4-norm van de Society of Automotive Engineers (SAE), waarbij de autonome bus zelf kan rijden in een afgebakend gebied, zoals in een stad.

Synergieën

De samenwerking zorgt bovendien voor synergieën op het gebied van geautomatiseerde rijsystemen binnen het concern, aldus Volkswagen. ‘Afhankelijk van het uitbreidingsniveau kunnen modules worden gedeeld op SAE-niveaus van 2+ tot 4, waardoor de kosten omlaag gaan en schaalvergroting gemakkelijker wordt.’ Mobileye levert ook al technologie voor Porsche.

Het doel van Volkswagen Autonoom Rijden, Mobiliteit en Transport (ADMT) is het ontwikkelen van de volledig elektrische autonome ID. Buzz AD, voor inzet in mobiliteits- en transportdiensten vanaf 2026.

De zelfrijdende auto ligt sinds zijn komst onder vuur, vooral door verschillende ongevallen die met deze auto’s zijn gebeurd. Zo haalde General Motors vorig jaar zijn zelfrijdende taxi’s van de weg, toen na een ongeval de vergunning in Californië werd ingetrokken. Ook Tesla ligt regelmatig onder het vergrootglas omtrent het functioneren van de Autopilot.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.