Toyota: Proace en Champions pijlers onder bedrijfswagenstrategie
In de jaren negentig scoorde Toyota in het lichte bestelwagensegment een marktaandeel van tien procent. Daar bleef in de afgelopen jaren weinig van over. Vorig jaar bedroeg het marktaandeel iets meer dan een procent. De Toyota Lite-Ace and Hi-Ace concepten spraken, door hun Aziatische komaf, niet meer aan, tussen de kenmerkende Europese bestelwagenconcepten in voornamelijk het zogenaamde CDV (Compact Duty Van) segment. Dat segment omvat inmiddels 35 procent van de totale bestelwagenverkopen in Europa.
Proace is het nieuwe joint-venture product dat door PSA Groupe op basis van het modulaire EMP2-platform is ontwikkeld en wordt gebouwd in het noord Franse Valenciennes. Het is het tweede samenwerkingsproject tussen Toyota en PSA, nadat Fiat enkele jaren geleden de relatie met de Fransen verbrak. De naam Proace bestaat al twee jaar want direct nadat de Franse en Japanners hun contract tekenden, kwam onder deze nieuwe naam al een Toyota-variant van de reeds bestaande Peugeot Expert en Citroën Jumper op de markt. Maar de nieuwe Proace is evenals de Franse zustermodellen een veelzijdiger concept, met drie wielbases, vijf dieselmotoren (met adblue uitlaatgas nabehandeling), en een aantal carrosserievarianten, inclusief luxe 8-persoon personenbusjes met de naam Verso.
Toyota Champions
Het nieuwe platform met korte neus verschaft de Proace weer wat verkoopargumenten. Zo heeft de auto veel laadcapaciteit en ook een prima wendbaarheid door de kleine draaicirkel. In technisch opzicht is de Proace gelijk aan de Citroën- en Peugeot-versies, maar Louwman & Parqui zet deze CDV reeks volgens een eigen Toyota verkoop- en servicestrategie in de markt. 106 zogenaamde Toyota Champions zijn speciaal getraind om potentiële klanten te adviseren. De garantietermijn bedraagt drie jaar of honderdduizend kilometer.
De prijslijst begint bij 16.995 euro (excl. btw) voor de Proace Compact. Overigens voegt Louwman & Parqui ook de nieuwste Hi-lux pickup truck toe aan het bedrijfswagengamma. Dat is niet voor de aantallen, het totale utiliteit pickup-segment in Nederland is slechts 800 eenheden per jaar groot.