Belangenclub: dieselsector niet over één kam scheren

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de organisatie speelt dieseltechnologie nog steeds een sleutelrol in het halen van huidige en toekomstige klimaatdoelstellingen. “Voertuigfabrikanten hebben miljarden geïnvesteerd in research & development om te kunnen voldoen aan de meest agressieve emissienormen ter wereld. Ze blijven nauw samenwerken met internationale overheden.”

`We moeten ons schamen`
De uitspraken van het Forum staan haaks op de bevindingen van de Europese milieuorganisatie Transport & Environment. Die zei gisteren juist dat het ‘onrealistisch’ was om te denken dat andere fabrikanten niet sjoemelen. Jos Dings van T&E gisteren tegen Nieuwsuur: “De verschillen tussen werkelijke uitstoot en fabrieksnorm is soms zo groot dat het bijna niet anders kan dan dat er actief gemanipuleerd wordt, dat de auto ‘doorheeft’ dat hij getest wordt en dan minder uitstoot.”

Hij vindt het onverteerbaar dat we Amerika nodig hebben, waar de dieselmarkt marginaal is vergeleken met Europa, om dit aan het licht te brengen. “Wij hebben in Europa het toezicht niet voor elkaar. Er was een schandaal in Amerika voor nodig om dit onderwerp stevig op de Europese politieke agenda te krijgen. Alle Europese lidstaten moeten zich schamen dat dit heeft kunnen gebeuren.”

Steekproef: meer merken over de schreef
Vorige week – voor het VW-schandaal aan het licht kwam – publiceerde de International Council on Clean Transportation (ICCT) een rapport over de NOx-uitstoot van dieselauto`s op basis van een steekproef met 32 Euro 6-auto`s. Daarbij haalden slechts tien van de auto`s in de praktijktest dezelfde NOx-uitstootresultaten als in de laboratoriumtest.

“Gemiddeld bleken in de praktijktest de NOx-waarden twee keer zo hoog te liggen als volgens Euro 6 is toegestaan”, zegt Peter Mock, managing director van ICCT Europe. In deze steekproef werden de hoogste waarden gevonden bij auto`s van Volvo (14,6 keer de toegestane waarde), Renault (8,8 keer) en een Hyundai (6,9 keer). Bij een BMW werd de laagste NOx-uitstoot gemeten: 70 procent onder de Euro 6-limiet. In de steekproef werd één auto van Volkswagen getest. Die stootte volgens de laboratoriumtest relatief veel NOx-uit, maar presteerde in de praktijktest goed.

Bekijk in de rubriek Feiten & cijfers de whitepaper van ICCT (pdf) over de NOx-uitstoot van Euro 6-auto`s.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Belangenclub: dieselsector niet over één kam scheren | Automotive Online

Belangenclub: dieselsector niet over één kam scheren

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de organisatie speelt dieseltechnologie nog steeds een sleutelrol in het halen van huidige en toekomstige klimaatdoelstellingen. “Voertuigfabrikanten hebben miljarden geïnvesteerd in research & development om te kunnen voldoen aan de meest agressieve emissienormen ter wereld. Ze blijven nauw samenwerken met internationale overheden.”

`We moeten ons schamen`
De uitspraken van het Forum staan haaks op de bevindingen van de Europese milieuorganisatie Transport & Environment. Die zei gisteren juist dat het ‘onrealistisch’ was om te denken dat andere fabrikanten niet sjoemelen. Jos Dings van T&E gisteren tegen Nieuwsuur: “De verschillen tussen werkelijke uitstoot en fabrieksnorm is soms zo groot dat het bijna niet anders kan dan dat er actief gemanipuleerd wordt, dat de auto ‘doorheeft’ dat hij getest wordt en dan minder uitstoot.”

Hij vindt het onverteerbaar dat we Amerika nodig hebben, waar de dieselmarkt marginaal is vergeleken met Europa, om dit aan het licht te brengen. “Wij hebben in Europa het toezicht niet voor elkaar. Er was een schandaal in Amerika voor nodig om dit onderwerp stevig op de Europese politieke agenda te krijgen. Alle Europese lidstaten moeten zich schamen dat dit heeft kunnen gebeuren.”

Steekproef: meer merken over de schreef
Vorige week – voor het VW-schandaal aan het licht kwam – publiceerde de International Council on Clean Transportation (ICCT) een rapport over de NOx-uitstoot van dieselauto`s op basis van een steekproef met 32 Euro 6-auto`s. Daarbij haalden slechts tien van de auto`s in de praktijktest dezelfde NOx-uitstootresultaten als in de laboratoriumtest.

“Gemiddeld bleken in de praktijktest de NOx-waarden twee keer zo hoog te liggen als volgens Euro 6 is toegestaan”, zegt Peter Mock, managing director van ICCT Europe. In deze steekproef werden de hoogste waarden gevonden bij auto`s van Volvo (14,6 keer de toegestane waarde), Renault (8,8 keer) en een Hyundai (6,9 keer). Bij een BMW werd de laagste NOx-uitstoot gemeten: 70 procent onder de Euro 6-limiet. In de steekproef werd één auto van Volkswagen getest. Die stootte volgens de laboratoriumtest relatief veel NOx-uit, maar presteerde in de praktijktest goed.

Bekijk in de rubriek Feiten & cijfers de whitepaper van ICCT (pdf) over de NOx-uitstoot van Euro 6-auto`s.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.