Afscheid Jos Herwers: ik blijf niet te lang hangen
Automotive interviewde de ondernemer over hoe het familiebedrijf onder zijn leiding uitgroeide van een singlepoint autobedrijf naar een mulitmerkdealer met zeven vestigingen en een notering in de dealerholding top-45. En over de nieuwe leiding van het bedrijf. “Continuïteit is het belangrijkste. Ik vind het prachtig dat mijn zoons het bedrijf voortzetten.”
U bent bijna een halve eeuw werkzaam bij het bedrijf, blijft u na de overdracht nog aanwezig op de achtergrond?
“Nee, ik treed helemaal terug. Ik zie bij andere bedrijven vaak dat de oude garde te lang blijft hangen. Dat is niet goed, je moet ruimte maken om niet je stempel te drukken op de nieuwe leiding. Ik blijf wel actief in de autobranche onder meer bij een carrosseriebedrijf, maar ik stap uit de Herwers Groep. Dat zal een bijzondere, mooie dag worden.”
Was altijd al duidelijk dat uw zoons het bedrijf over zouden nemen?
“Continuïteit is het belangrijkste onderwerp bij familiebedrijven. Maar ik wist altijd dat het niet vanzelfsprekend zou zijn dat mijn kinderen het bedrijf zouden overnemen. Ik werkte sinds mijn zestiende in het bedrijf van mijn ouders en het was voor mij duidelijk dat ik het bedrijf zou gaan voortzetten, het was alleen de vraag wanneer. Tegenwoordig gaat dat anders. Een van mijn zoons zei toen hij jonger was dat hij nog niet wist of hij wel in de auto`s wilde. Dat deed wel even pijn, maar ik respecteerde zijn keuze. Uiteindelijk hebben ze toch alle twee voor het bedrijf gekozen, een goede opleiding gevolgd en zich in zes jaar tijd omhoog gewerkt.”
Wat gaat er straks veranderen in het bedrijf als u uit zicht bent?
“De cultuur en de structuur van het bedrijf zullen niet direct gaan veranderen. Mijn zonen zullen met een eenzelfde passie en gedrevenheid de organisatie verder uitbouwen en versterken. Ook zij zijn gericht op de continuïteit van de Herwers Groep en zich bewust van de veranderende markt, met name het klantgedrag.”
Het is een moeilijke tijd om een autobedrijf te hebben…
“Dat vind ik niet. Dit is de nieuwe werkelijkheid en die biedt juist kansen. Maar je moet wel snel kunnen schakelen om mee te kunnen komen. En dat is niet altijd makkelijk. We zijn verantwoordelijk voor een groot verzorgingsgebied en kijken regelmatig of we nog op de goede locaties zitten. Een ontwikkeling in de autobranche is dat we naar minder showroomdaken gaan. Twee jaar geleden hebben we daarom ook besloten om in Doetinchem één van de twee vestigingen te sluiten. Dat doet pijn, maar het is wel de juiste beslissing. We zijn nu bezig met het centraliseren van een aantal zaken om het klantencontact en de verkoopprocessen te optimaliseren. We zijn dus weer aan het schakelen. En dat is wat je moet doen als ondernemer: blijven luisteren, lezen, praten met collega`s en klanten zodat je op de hoogte blijft van wat er speelt. Dat is moeilijk als je je laat afleiden door randzaken.”
Hoe ziet de toekomst van de branche eruit volgens u?
“We gaan naar minder showrooms. Dat zal ook voor de Herwers Groep gelden. Alles draait om de merkbeleving, het wow-effect als je een showroom binnen loopt. Binnen enkele jaren komen we met nieuwe retailconcepten voor onze merken. Per locatie gericht op een merk.”
Wat waren hoogtepunten in uw carrière?
“In het jaar 2000 kondigden Renault en Nissan hun alliantie aan. Ik was toen de enige Nissan-dealer in Nederland die werd gevraagd uit te breiden met Renault. Dat was natuurlijk geweldig, dat de Japanse fabrikant naar ons toe was gekomen met dit verzoek. Het was natuurlijk wel een grote uitdaging: we namen in twee jaar tijd drie dealers over en gingen van 20 naar 140 man personeel en kregen te maken met cultuurverschillen tussen de mensen en met de bedrijven die ik had overgenomen.”
Waren er ook dieptepunten?
“Toen mijn broer Frans in 1997 plotseling overleed. Hij vertegenwoordigde de vestigingen in Doetinchem en Zevenaar. Toen hij ineens wegviel was dat een grote klap. Dit had een enorme impact op mij, maar ook op het personeel en de klanten.”
Wat voor advies wilt u uw zoons meegeven?
“Het ondernemen draait om sterke relaties opbouwen, innoveren en er samen voor gaan.”