Saab NL: vertrouwen terugwinnen heeft prioriteit

Redactie Redactie
• Laatste update:

In Nederland richt Saab zich voornamelijk op de zakelijk rijder, tachtig procent van de verkopen komt uit zakelijke hoek. Om deze te bereiken wordt er veel energie gestopt in het bewerken van leasemaatschappijen. Samen met Alphabet-dochter Alphera is tevens het label Saab Lease in de markt gezet. Volgens Kees van den Berg, directeur van Saab Nederland, is het terugwinnen van vertrouwen in het merk een topprioriteit.

Saab was bijna failliet, maar werd op het nippertje gered door Victor Muller. Hoe win je het vertrouwen terug van leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders?
Door uit te leggen dat de toekomst van Saab er solide uitziet. De 9-5 is daar het eerste bewijs van. We zouden eigenlijk vorige week met leasemaatschappijen naar Zweden gaan om naar de fabriek te kijken, zodat ze kunnen zien hoe het merk ervoor staat. Helaas ging dat niet door in verband met de aswolk. Verder moeten we prestaties leveren. De cijfers moeten in de komende jaren bewijzen dat het merk weer helemaal terug is.

De restwaardes zijn erg belangrijk op de zakelijke markt. Vormt mogelijke onzekerheid rondom het merk een probleem voor de restwaardes?
We merken dat leasemaatschappijen voorzichtig zijn. Maar gelukkig is de restwaardeontwikkeling van de huidige 9-3 erg positief. Onze eigen dealers willen die auto`s graag kopen. Met ons leaselabel zetten we in op gunstige restwaardes. Onze tarieven zijn een referentiepunt voor andere leasemaatschappijen. Eind volgende maand maken de leasemaatschappijen hun prijzen voor de 9-5 bekend, wij zijn uiteraard benieuwd.

Door het failliet van Kroymans vielen er een aantal dealers weg. Ook kregen een paar dealers geen nieuw contract. Is het dealernetwerk inmiddels weer helemaal ingevuld?
We hebben ons netwerk weer bijna compleet. Arnhem krijgt dezelfde dealer als Utrecht (Ruud Blokhuis – red). In Maasstricht, Breda en Den Haag verwachten we binnenkort een nieuwe dealer aan te stellen. Dan hebben we in totaal dertig dealers en negen erkend reparateurs.

Saab werkt nog maar in een paar landen met een importeur. In de voor Saab kleinere markten worden local offices voor verkoopondersteuning ingericht, maar kopen dealers rechtstreeks in bij de fabrikant. Blijft Beherman importeur voor de Benelux?
België en Nederland zijn goed voor zo`n zes procent van de totale Saab-verkopen. Daarnaast is Beherman al vele jaren een goede partner. Wij blijven daarom onderdeel uitmaken van de plannen van Saab.

Saab heeft een nieuwe eigenaar. Betekent dat ook nieuwe standards voor de dealers?
We hebben het afgelopen jaar veel door de vingers gezien als het gaat om het naleven van de standards. Eerst moeten de verkopen weer op een hoger peil komen, maar we gaan zeker niet heel rigide nieuwe standards opleggen.

Hoe veel auto`s denk je in de komende jaren te kunnen verkopen in Nederland?
Dit jaar ongeveer duizend. Volgend jaar willen we richting de tweeduizend. En als de nieuwe 9-3 in 2012 op de markt komt, hopen we door te groeien naar ruim vierduizend stuks. Dan komen we weer terug op het oude niveau. Maar we blijven een premium-niche merk dat het niet moet hebben van grote aantallen. Je hoeft bij ons ook geen grote kortingacties te verwachten. Daar hebben we het geld niet voor en daarnaast willen we dat zowel wijzelf als onze dealers geld kunnen verdienen. 

Op de foto: Kees van den Berg (staand) en Jacques Beherman, directeur van de Beherman Group.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Saab NL: vertrouwen terugwinnen heeft prioriteit | Automotive Online

Saab NL: vertrouwen terugwinnen heeft prioriteit

Redactie Redactie
• Laatste update:

In Nederland richt Saab zich voornamelijk op de zakelijk rijder, tachtig procent van de verkopen komt uit zakelijke hoek. Om deze te bereiken wordt er veel energie gestopt in het bewerken van leasemaatschappijen. Samen met Alphabet-dochter Alphera is tevens het label Saab Lease in de markt gezet. Volgens Kees van den Berg, directeur van Saab Nederland, is het terugwinnen van vertrouwen in het merk een topprioriteit.

Saab was bijna failliet, maar werd op het nippertje gered door Victor Muller. Hoe win je het vertrouwen terug van leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders?
Door uit te leggen dat de toekomst van Saab er solide uitziet. De 9-5 is daar het eerste bewijs van. We zouden eigenlijk vorige week met leasemaatschappijen naar Zweden gaan om naar de fabriek te kijken, zodat ze kunnen zien hoe het merk ervoor staat. Helaas ging dat niet door in verband met de aswolk. Verder moeten we prestaties leveren. De cijfers moeten in de komende jaren bewijzen dat het merk weer helemaal terug is.

De restwaardes zijn erg belangrijk op de zakelijke markt. Vormt mogelijke onzekerheid rondom het merk een probleem voor de restwaardes?
We merken dat leasemaatschappijen voorzichtig zijn. Maar gelukkig is de restwaardeontwikkeling van de huidige 9-3 erg positief. Onze eigen dealers willen die auto`s graag kopen. Met ons leaselabel zetten we in op gunstige restwaardes. Onze tarieven zijn een referentiepunt voor andere leasemaatschappijen. Eind volgende maand maken de leasemaatschappijen hun prijzen voor de 9-5 bekend, wij zijn uiteraard benieuwd.

Door het failliet van Kroymans vielen er een aantal dealers weg. Ook kregen een paar dealers geen nieuw contract. Is het dealernetwerk inmiddels weer helemaal ingevuld?
We hebben ons netwerk weer bijna compleet. Arnhem krijgt dezelfde dealer als Utrecht (Ruud Blokhuis – red). In Maasstricht, Breda en Den Haag verwachten we binnenkort een nieuwe dealer aan te stellen. Dan hebben we in totaal dertig dealers en negen erkend reparateurs.

Saab werkt nog maar in een paar landen met een importeur. In de voor Saab kleinere markten worden local offices voor verkoopondersteuning ingericht, maar kopen dealers rechtstreeks in bij de fabrikant. Blijft Beherman importeur voor de Benelux?
België en Nederland zijn goed voor zo`n zes procent van de totale Saab-verkopen. Daarnaast is Beherman al vele jaren een goede partner. Wij blijven daarom onderdeel uitmaken van de plannen van Saab.

Saab heeft een nieuwe eigenaar. Betekent dat ook nieuwe standards voor de dealers?
We hebben het afgelopen jaar veel door de vingers gezien als het gaat om het naleven van de standards. Eerst moeten de verkopen weer op een hoger peil komen, maar we gaan zeker niet heel rigide nieuwe standards opleggen.

Hoe veel auto`s denk je in de komende jaren te kunnen verkopen in Nederland?
Dit jaar ongeveer duizend. Volgend jaar willen we richting de tweeduizend. En als de nieuwe 9-3 in 2012 op de markt komt, hopen we door te groeien naar ruim vierduizend stuks. Dan komen we weer terug op het oude niveau. Maar we blijven een premium-niche merk dat het niet moet hebben van grote aantallen. Je hoeft bij ons ook geen grote kortingacties te verwachten. Daar hebben we het geld niet voor en daarnaast willen we dat zowel wijzelf als onze dealers geld kunnen verdienen. 

Op de foto: Kees van den Berg (staand) en Jacques Beherman, directeur van de Beherman Group.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.