Autobranche op tweede plaats binnen in Klanttevredenheidsonderzoek

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Toyota is het meest klantvriendelijke bedrijf in de autobranche, volgens onderzoek van Marketresponse (Foto: Shutterstock)

In het jaarlijkse onderzoek naar meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland van Marketresponse, is de autobranche dit jaar voor het eerst meegenomen. En met een 7,68 komt de branche binnen op een tweede positie, achter ‘Goede doelen’ (7,89) en vlak voor Supermarkten (7,64). De gemiddelde score over alle branches is een 7,54. Het Openbaar Vervoer bungelt met een 7,1 onderaan.

Rituals is in 2022 het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland, met een 8,16. Ook de nummer 2 is dezelfde als in 2021: Bol.com ((8,12). In de autobranche beperkt het onderzoek zich tot de automerkorganisaties; dat komt mede doordat niet alle bedrijven door de grens van 75 beoordelingen komen. Daardoor viel bijvoorbeeld Carglass buiten de boot. Toyota scoort met een 7,94 het hoogst, gevolgd door Volkswagen (7,77) en BMW (7,73). De eerste plek in de autobranche is goed voor een twaalfde positie op de totale ranglijst.

Prestaties

De scores uit deze verkiezing zijn gebaseerd op prestaties van de bedrijven over een heel jaar. Dat betekent dat ook de scores van 2022 nog grotendeels ‘coronascores’ zijn, verduidelijken de onderzoekers. En dat is een belangrijk gegeven, want van organisaties die goeddeels dicht waren, zoals de Efteling, kelderde de score in 2021 aanzienlijk. De gemiddelde scores zijn in de afgelopen twee metingen wel hoger dan het jaar ervoor. Van 7,44 (2020) naar 7,50 (2021) naar 7,54 dit jaar.

In het eigen consumentenpanel krijgen klanten het hele jaar door per branche de vraag waar men klant
is. Vervolgens wordt per aangegeven bedrijf een rapportcijfer gevraagd. Bij een hoge score volgt een open vraag waarom het bedrijf zo klantvriendelijk is. De slotvraag is of de klant het betreffende bedrijf recent daadwerkelijk heeft aanbevolen. Voor de ranking geldt het voortschrijdend gemiddelde van zes kwartalen. De ranking van 2022 is gebaseerd op het laatste kwartaal
van 2020 tot en met het eerste kwartaal van 2022. Er zijn ruim 57 duizend beoordelingen van 313 bedrijven; 215 haalden de ondergrens van minimaal 75.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Autobranche op tweede plaats binnen in Klanttevredenheidsonderzoek | Automotive Online

Autobranche op tweede plaats binnen in Klanttevredenheidsonderzoek

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Toyota is het meest klantvriendelijke bedrijf in de autobranche, volgens onderzoek van Marketresponse (Foto: Shutterstock)

In het jaarlijkse onderzoek naar meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland van Marketresponse, is de autobranche dit jaar voor het eerst meegenomen. En met een 7,68 komt de branche binnen op een tweede positie, achter ‘Goede doelen’ (7,89) en vlak voor Supermarkten (7,64). De gemiddelde score over alle branches is een 7,54. Het Openbaar Vervoer bungelt met een 7,1 onderaan.

Rituals is in 2022 het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland, met een 8,16. Ook de nummer 2 is dezelfde als in 2021: Bol.com ((8,12). In de autobranche beperkt het onderzoek zich tot de automerkorganisaties; dat komt mede doordat niet alle bedrijven door de grens van 75 beoordelingen komen. Daardoor viel bijvoorbeeld Carglass buiten de boot. Toyota scoort met een 7,94 het hoogst, gevolgd door Volkswagen (7,77) en BMW (7,73). De eerste plek in de autobranche is goed voor een twaalfde positie op de totale ranglijst.

Prestaties

De scores uit deze verkiezing zijn gebaseerd op prestaties van de bedrijven over een heel jaar. Dat betekent dat ook de scores van 2022 nog grotendeels ‘coronascores’ zijn, verduidelijken de onderzoekers. En dat is een belangrijk gegeven, want van organisaties die goeddeels dicht waren, zoals de Efteling, kelderde de score in 2021 aanzienlijk. De gemiddelde scores zijn in de afgelopen twee metingen wel hoger dan het jaar ervoor. Van 7,44 (2020) naar 7,50 (2021) naar 7,54 dit jaar.

In het eigen consumentenpanel krijgen klanten het hele jaar door per branche de vraag waar men klant
is. Vervolgens wordt per aangegeven bedrijf een rapportcijfer gevraagd. Bij een hoge score volgt een open vraag waarom het bedrijf zo klantvriendelijk is. De slotvraag is of de klant het betreffende bedrijf recent daadwerkelijk heeft aanbevolen. Voor de ranking geldt het voortschrijdend gemiddelde van zes kwartalen. De ranking van 2022 is gebaseerd op het laatste kwartaal
van 2020 tot en met het eerste kwartaal van 2022. Er zijn ruim 57 duizend beoordelingen van 313 bedrijven; 215 haalden de ondergrens van minimaal 75.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.