Ayvens: boekwinst eindecontractauto’s van drieduizend naar duizend euro

Ayvens • De winst voor belastingen lag met 226,2 miljoen euro 28,9 procent lager.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Ayvens

Ayvens, de nieuwe naam van het fusiebedrijf ALD | Leaseplan, meldt over het derde kwartaal een winst voor belastingen die met 226,2 miljoen euro 28,9 procent lager ligt dan de gecombineerde cijfers van ALD Automotive en LeasePlan vorig jaar. De gedaalde winst heeft te maken met de lagere opbrengst van eindecontractauto’s. Deze was in Q3 vorig jaar nog gemiddeld 3.014 euro per auto en is nu 1.033 euro. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Ayvens vandaag publiceert.

De waarde van de vloot nam toe met 14,1 procent, met name door de inflatie en het grotere aandeel van (duurdere) elektrische auto’s. Met 505 duizend EV’s heeft Ayvens naar eigen zeggen de grootste elektrische leasevloot ter wereld. Ook groeide de vloot 3,8 procent, tot 3,4 miljoen auto’s. De marge op leasecontracten en service is met  61,1 procent gegroeid.

Eind september had Ayvens 2,7 miljoen leasecontracten, een stijging van 3,4 procent op jaarbasis. Daarmee ligt het bedrijf op koers om de doelstelling van +2 tot +4 procent gefinancierde vlootgroei in 2023 te behalen. Meer groei is niet het streven, vertelde topman Tim Albertsen eerder.

Vorige maand maakte ALD | Leaseplan bekend dat het bedrijf verder gaat onder de naam Ayvens. AM-columnist Norbert van den Eijden is niet over te spreken over de nieuwe naam. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Ayvens: boekwinst eindecontractauto’s van drieduizend naar duizend euro | Automotive Online

Ayvens: boekwinst eindecontractauto’s van drieduizend naar duizend euro

Ayvens • De winst voor belastingen lag met 226,2 miljoen euro 28,9 procent lager.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Ayvens

Ayvens, de nieuwe naam van het fusiebedrijf ALD | Leaseplan, meldt over het derde kwartaal een winst voor belastingen die met 226,2 miljoen euro 28,9 procent lager ligt dan de gecombineerde cijfers van ALD Automotive en LeasePlan vorig jaar. De gedaalde winst heeft te maken met de lagere opbrengst van eindecontractauto’s. Deze was in Q3 vorig jaar nog gemiddeld 3.014 euro per auto en is nu 1.033 euro. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Ayvens vandaag publiceert.

De waarde van de vloot nam toe met 14,1 procent, met name door de inflatie en het grotere aandeel van (duurdere) elektrische auto’s. Met 505 duizend EV’s heeft Ayvens naar eigen zeggen de grootste elektrische leasevloot ter wereld. Ook groeide de vloot 3,8 procent, tot 3,4 miljoen auto’s. De marge op leasecontracten en service is met  61,1 procent gegroeid.

Eind september had Ayvens 2,7 miljoen leasecontracten, een stijging van 3,4 procent op jaarbasis. Daarmee ligt het bedrijf op koers om de doelstelling van +2 tot +4 procent gefinancierde vlootgroei in 2023 te behalen. Meer groei is niet het streven, vertelde topman Tim Albertsen eerder.

Vorige maand maakte ALD | Leaseplan bekend dat het bedrijf verder gaat onder de naam Ayvens. AM-columnist Norbert van den Eijden is niet over te spreken over de nieuwe naam. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.