Verhuurders halen massaal auto’s terug bij Limburgs mobiliteitsbedrijf
Meerdere autoverhuurders proberen momenteel auto’s terug te krijgen van klanten die deze auto’s via een mobiliteitspakket bij het Limburgse Car Driver Deals (CDD) leasen. Dat melden zeer goed ingevoerde bronnen aan Automotive. De auto’s worden teruggehaald wegens een betalingsachterstand, zo blijkt onder meer uit een brief die de advocaat van verhuurbedrijf Autop aan klanten van CDD stuurde.
Vrijwel alle grote verhuurmaatschappijen hebben of hadden auto’s verhuurd aan Car Driver Deals, waaronder naast Autop ook onder andere Sixt, Avis, Enterprise, Autohopper en Inqar. Ook leasemaatschappijen als Alphabet, MKB Lease, Zuidlease en meerdere dealerleasebedrijven zijn of waren leverancier van CDD. CDD leasete de auto’s vervolgens aan derden, veelal consumenten. Diverse lease- en verhuurmaatschappijen bevestigen aan Automotive dat ze momenteel auto’s aan het terughalen zijn omdat de rekeningen niet worden betaald. Hoe lang de rekeningen al niet werden voldaan, verschilt per leverancier. Sommige stellen dat de betaling heel lang goed is gegaan, maar dat de laatste maanden ineens bedragen werden gestorneerd en vervolgens niet meer werd betaald.
Laag tarief
Op basis van diverse bronnen blijkt dat Car Driver Deals consumenten auto’s aanbiedt tegen een laag tarief – soms zelfs lager dan waar het bedrijf de auto zelf voor inhuurt – als ze het leasebedrag of een groot deel ervan in één keer voldoen. Zo schrijft de advocaat van autoverhuurbedrijf Autop in een brief aan klanten van CDD die een auto van Autop rijden: “Zij [CDD, red] bood de auto’s aan voor lagere tarieven dan Autop, maar wel onder andere voorwaarden. De consument krijgt met name een lager tarief wanneer hij een hoger bedrag ineens betaalt bij aanvang. Autop staat daar verder ook buiten. CDD bepaalt zelf op welke wijze zij de auto’s aan haar klanten ter beschikking stelt.”
Leveringsstop
Opvallend is dat Autop in maart vorig jaar de samenwerking al beëindigde, maar CDD een paar maanden de tijd wilde geven om voor diens klanten een alternatief te verzorgen. Meerdere verhuurmaatschappijen en leasemaatschappijen melden aan Automotive niet meer te leveren en de al rijdende auto’s terug te willen halen omdat CDD zijn betalingsverplichtingen niet nakomt. Sommige bedrijven hebben honderden auto’s ingezet. De verhuurmaatschappijen die Automotive heeft gesproken, willen niet kwijt hoeveel geld ze nog van CDD tegoed hebben.
Meerdere consumenten die bij Car Driver Deals een auto leasen, vrezen nu zowel hun geld als hun auto kwijt te zijn. Zij zijn inmiddels een Facebookgroep gestart, waarin ze hun ervaringen delen. Daarbij worden een stuk of 12 verhuur- en leasemaatschappijen genoemd die auto’s aan CDD zouden hebben geleverd. De Facebookgroep telt inmiddels meer dan duizend leden, die tussen de 10 duizend en 50 duizend euro hebben aanbetaald. Een van de initiatiefnemers van de Facebookgroep bevestigt aan Automotive dat een aantal klanten verhaal wilde gaan halen bij het bedrijf in Maasbracht, waarna de politie tussenbeide kwam. Van de eigenaar van het bedrijf is vooralsnog geen spoor te bekennen. Alle telefoonnummers van de bv’s op zijn naam geven geen gehoor.
Ook reageren enkele verhuurders in de Facebookgroep, waaronder Autohopper, Inqar en Zuidlease, die stellen graag met gedupeerden die een auto van hen rijden een oplossing te willen zoeken. Ook zijn er verhalen van verhuurders die auto’s ophaalden met de spullen van de berijders er nog in.
Bovag waarschuwde eind vorige week al voor een bedrijf uit Limburg dat grote partijen auto’s huurt en vervolgens weer doorverhuurt. Bovag wil niet bevestigen dat het hierbij om CDD gaat. Leasebranchevereniging VNA waarschuwde vorige week zijn leden al voor een “afwijkend aanbod van Car Driver Deals”, waarbij de gehele looptijd vooruit wordt betaald. Ook is het mogelijk om een ‘deal’ aan te gaan via een financiering, die via Car Driver Deals Financial Services loopt.
Hulp of surseance
In een brief aan leveranciers (waar Automotive inzage in heeft gekregen) vraagt CDD om hulp “in de vorm van uitstel van betaling, het stoppen van het terughalen van de voertuigen en financiële ondersteuning bij het oplossen van dit tijdelijke betalingsprobleem”. Het bedrijf stelt dat er chaos en paniek uitbreekt als de gemaakte afspraken met Car Driver Deals niet nagekomen kunnen worden, en dat klanten zich dan zullen verzetten. Car Driver Deals schrijft in die brief dat het een wagenpark heeft van drieduizend auto’s, van 50 verschillende leveranciers. Het overgrote deel van de klanten heeft zijn mobiliteitspakket volledig vooruit betaald. Het bedrijf zegt in de brief te vrezen surseance te moeten aanvragen als er niet wordt meegedacht naar een oplossing.
Handelsnamen
De handelsnaam Car Driver Deals is zowel gekoppeld aan de bv Aikon als Atvangarde. Het management van Aikon wordt gevoerd door de bv Dalijaro, waarvan Johannes Golsteijn bestuurder is, zo meldt het KvK-register. Atvangarde wordt bestuurd door Dalijaro en Jimaboca, waarvan Gerardus Golsteijn bestuurder is. Beide zijn aandeelhouders in Stichting Administratiekantoor Atvangarde. Automotive heeft tot op heden, ondanks herhaalde pogingen, geen contact kunnen krijgen met deze bestuurders.