Autobranche vraagt leasemaatschappijen te blijven bestellen en onderhouden

Auto’s komen even niet op de eerste plaats bij leasemaatschappijen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De autoretail maakt zich zorgen om de verkoop- en afleverstops bij leasemaatschappijen. (Foto: Shutterstock)

Hoewel de maand maart al een terugloop in aantal registraties laat zien, is de verwachting dat het dieptepunt in de komende twee maanden komt. Diverse leasemaatschappijen richten zich op contractverleningen en beperken de instroom van nieuwe auto’s. Zo kondigde Leaseplan gisteren een afleverstop af, waarbij voor alle nieuwe bestellingen een afleverdatum vanaf september 2020 geldt. Voor private lease lopen de afleveringen wel door. Voor zakelijk ingezette elektrische auto’s meldt het bedrijf dat de auto’s in ieder geval in 2020 op kenteken worden gezet (wat bij EV’s gunstiger is voor de bijtelling). De geplande afleveringen van voor 1 mei 2020 gaan gewoon door, aldus Leaseplan. Die afleverstop heeft, volgens woordvoerder Corinne Vonk, ook te maken met de situatie in de autobranche zelf. “Er zijn veel autofabrieken gesloten en hierdoor ontstaat gegarandeerd vertraging in de levering van nieuwe auto’s.” Het bedrijf stelt zelfs mede te stoppen met afleveren om de dealers niet in de problemen te brengen nu de fabrieken stilliggen.

Ondercapaciteit

De autobranche roept leasemaatschappijen juist op om wél auto’s te blijven bestellen en ook de reparatie-, onderhouds- en bandenservice gewoon te laten plaatsvinden en normale betalingstermijnen aan te houden. Vier brancheverenigingen stuurden daar een brief over naar diverse leasemaatschappijen en leasebranchevereniging VNA. 

De terughoudendheid van Leaseplan op het gebied van onderhoud heeft onder andere te maken met de ondercapaciteit die ontstaat door de coronamaatregelen, zegt woordvoerder Vonk. “De auto komt wat ons betreft op dit moment niet op de eerste plaats. Veel mensen werken thuis om besmettingsgevaar te voorkomen en daardoor is er minder capaciteit beschikbaar. We geven klanten die behoren tot de vitale beroepsgroepen voorrang op werkzaamheden aan hun auto’s.”

De auto komt op dit moment niet op de eerste plaats

Corinne Vonk, Leaseplan Nederland

Renate Hemerik, voorzitter van VNA, vindt dat autoretailers voorbij gaan aan het feit dat leaseklanten juist nu vragen om de kosten laag te houden. “Vooropgesteld: een crisis als deze kent geen winnaars. Onze leden proberen waar dat kan mee te denken met leveranciers. Maar er wordt wel erg gemakkelijk over het feit heen gestapt dat onze klanten veelal leidend zijn voor de invulling van de dienstverlening en de mate waarin wij auto’s bestellen”, aldus Hemerik. Volgens de VNA-voorzitter zijn veel klanten van de leasemaatschappijen vanwege de huidige onzekere situatie minder bereid om nieuwe verplichtingen aan te gaan en willen ze juist kosten verlagen. En dat leidt weer tot een dalende vraag naar nieuwe auto’s.

Het is ook per leasemaatschappij verschillend, zegt Hemerik. “Het beleid van leasemaatschappijen is gebaseerd op de richtlijnen van het RIVM, eventueel gecombineerd met concerninstructies. Dit betekent dat bij de één onderhoud en het afleveren van nieuwe auto’s on hold is gezet, terwijl de ander juist stimuleert om schades te laten herstellen of onderhoud en bandenwissels te laten uitvoeren.”

Kwik-Fit: vooral minder ruitherstel

“Ik weet dat een aantal leasemaatschappijen probeert de ROB-kosten nu zoveel mogelijk omlaag te brengen”, reageert Pieter Bikker, manager Kwik-Fit Zakelijk. “De omzet van de nu uitgestelde bandenwissels krijgen we dan later dit jaar; hetzelfde geldt, denk ik, voor een groot deel van het onderhoud. De grootste impact is op de markten van carrosserie- en ruitschade: er is minder verkeer dus ontstaat er minder schade. Die omzet zijn wij met onze ruitherstelbusiness dus kwijt. Op dit moment loopt het merendeel van de werkzaamheden echter nog door. Hoewel het aantal bandenwissels zo’n 15 procent lager ligt dan normaal. Ik verwacht ook wel dat het bandenvolume met enige vertraging lager zal uitpakken dan andere jaren omdat er nu eenmaal minder gereden wordt.”

Leasemaatschappij ALD Automotive meldt bijvoorbeeld zoveel mogelijk de business door te willen laten draaien. “Wij blijven samenwerken met onze leveranciers en partners zolang cashpositie, inlevercapaciteit en overheidsmaatregelen dit mogelijk maken. In deze tijd draait het om partnership en dat betekent dat wij niet meteen aan de handrem trekken, maar leaserijders nog gewoon de mogelijkheid bieden om de auto voor reparatie of bandenwissels naar de servicepartners te brengen”, aldus Jeroen Kruisweg, algemeen directeur ALD Automotive Nederland. Hij stelt wél dat de leasemaatschappij op haar beurt weer op coulance rekent van zijn partners. “We trekken met diverse automerken op om contractverlengingen te ondersteunen, totdat er weer om nieuwe contracten wordt gevraagd. Op dit moment zien we juist een extra vraag naar verlenging en dat is ook in ons voordeel.”

Cashflow naar nul

Ook leasemaatschappij Friesland Lease heeft geen onderhouds- of bestelstop, vertelt directeur Jan Baljeu. “Waar dat kan, blijft het voor ons business as usual. Maar dat heeft ook met onze klanten te maken. Onze grootste klanten komen minder snel in de problemen, maar bij veel MKB-bedrijven en in sommige sectoren is in één klap de cashflow naar nul. Daar kijken we naar de beste oplossing en dat is meestal niet om nieuwe auto’s in te zetten. We hebben onze klanten ook proactief benaderd om het brandstofvoorschot op 0 te zetten en te kijken of het aantal kilometers omlaag kan. We moeten elkaar toch helpen in deze tijden.”

We moeten elkaar toch helpen in deze tijden

Jan Baljeu, Friesland Lease

Wel is ook bij Friesland Lease naar schatting het aantal nieuwe bestellingen gehalveerd ten opzichte van normale omstandigheden. “Veel klanten hebben op dit moment liever een contractverlenging. Dat komt ons natuurlijk ook goed uit, omdat de handel ook terugloopt. Maar wij hebben als leasemaatschappij geen algehele afleverstop afgekondigd.”

Leaseplan meldde bij de publicatie van de jaarcijfers al de niet-urgente investeringen on hold te zetten en waar mogelijk contracten te verlengen of auto’s in te zetten uit de eigen huurvloot of de Carnext-vloot. Eén van de grootste problemen bij de internationale leasemaatschappijen is dat de handel fors terugloopt, dus dat auto’s voor óf veel minder dan de vooraf ingecalculeerde restwaarde moeten worden verkocht, of op het terrein blijven staan. Bij Leaseplan hakt daarbij ook de dalende business-to-consumerverkoop erin, omdat het leasebedrijf dit via Carnext zelf verzorgt.Lees ook: De leasebranche maakt zich zorgen om de remarketing.

Belangrijke schakel

Het verlengen van contracten is ook om de druk op de eigen remarketing te verlagen, beaamt Hemerik. “De meeste kapitaalintensieve schakels in het leaseproces zitten in remarketing en de financiering van nieuwe auto’s. Het is dus niet vreemd dat er nu geen auto’s upfront worden besteld. Normaal gesproken zetten we maandelijks meer nieuwe auto’s op de weg dan de ruim 20 duizend die terugkomen uit de lease. Deze weken zal dat aanzienlijk minder zijn. We beseffen als leasebranche heel goed dat we met een marktaandeel van 60 procent in de nieuwverkoop een belangrijke schakel zijn in de keten. Maar die rol is voor de lange termijn.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Auto’s komen even niet op de eerste plaats bij leasemaatschappijen | Automotive Online
Autobranche vraagt leasemaatschappijen te blijven bestellen en onderhouden

Auto’s komen even niet op de eerste plaats bij leasemaatschappijen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De autoretail maakt zich zorgen om de verkoop- en afleverstops bij leasemaatschappijen. (Foto: Shutterstock)

Hoewel de maand maart al een terugloop in aantal registraties laat zien, is de verwachting dat het dieptepunt in de komende twee maanden komt. Diverse leasemaatschappijen richten zich op contractverleningen en beperken de instroom van nieuwe auto’s. Zo kondigde Leaseplan gisteren een afleverstop af, waarbij voor alle nieuwe bestellingen een afleverdatum vanaf september 2020 geldt. Voor private lease lopen de afleveringen wel door. Voor zakelijk ingezette elektrische auto’s meldt het bedrijf dat de auto’s in ieder geval in 2020 op kenteken worden gezet (wat bij EV’s gunstiger is voor de bijtelling). De geplande afleveringen van voor 1 mei 2020 gaan gewoon door, aldus Leaseplan. Die afleverstop heeft, volgens woordvoerder Corinne Vonk, ook te maken met de situatie in de autobranche zelf. “Er zijn veel autofabrieken gesloten en hierdoor ontstaat gegarandeerd vertraging in de levering van nieuwe auto’s.” Het bedrijf stelt zelfs mede te stoppen met afleveren om de dealers niet in de problemen te brengen nu de fabrieken stilliggen.

Ondercapaciteit

De autobranche roept leasemaatschappijen juist op om wél auto’s te blijven bestellen en ook de reparatie-, onderhouds- en bandenservice gewoon te laten plaatsvinden en normale betalingstermijnen aan te houden. Vier brancheverenigingen stuurden daar een brief over naar diverse leasemaatschappijen en leasebranchevereniging VNA. 

De terughoudendheid van Leaseplan op het gebied van onderhoud heeft onder andere te maken met de ondercapaciteit die ontstaat door de coronamaatregelen, zegt woordvoerder Vonk. “De auto komt wat ons betreft op dit moment niet op de eerste plaats. Veel mensen werken thuis om besmettingsgevaar te voorkomen en daardoor is er minder capaciteit beschikbaar. We geven klanten die behoren tot de vitale beroepsgroepen voorrang op werkzaamheden aan hun auto’s.”

De auto komt op dit moment niet op de eerste plaats

Corinne Vonk, Leaseplan Nederland

Renate Hemerik, voorzitter van VNA, vindt dat autoretailers voorbij gaan aan het feit dat leaseklanten juist nu vragen om de kosten laag te houden. “Vooropgesteld: een crisis als deze kent geen winnaars. Onze leden proberen waar dat kan mee te denken met leveranciers. Maar er wordt wel erg gemakkelijk over het feit heen gestapt dat onze klanten veelal leidend zijn voor de invulling van de dienstverlening en de mate waarin wij auto’s bestellen”, aldus Hemerik. Volgens de VNA-voorzitter zijn veel klanten van de leasemaatschappijen vanwege de huidige onzekere situatie minder bereid om nieuwe verplichtingen aan te gaan en willen ze juist kosten verlagen. En dat leidt weer tot een dalende vraag naar nieuwe auto’s.

Het is ook per leasemaatschappij verschillend, zegt Hemerik. “Het beleid van leasemaatschappijen is gebaseerd op de richtlijnen van het RIVM, eventueel gecombineerd met concerninstructies. Dit betekent dat bij de één onderhoud en het afleveren van nieuwe auto’s on hold is gezet, terwijl de ander juist stimuleert om schades te laten herstellen of onderhoud en bandenwissels te laten uitvoeren.”

Kwik-Fit: vooral minder ruitherstel

“Ik weet dat een aantal leasemaatschappijen probeert de ROB-kosten nu zoveel mogelijk omlaag te brengen”, reageert Pieter Bikker, manager Kwik-Fit Zakelijk. “De omzet van de nu uitgestelde bandenwissels krijgen we dan later dit jaar; hetzelfde geldt, denk ik, voor een groot deel van het onderhoud. De grootste impact is op de markten van carrosserie- en ruitschade: er is minder verkeer dus ontstaat er minder schade. Die omzet zijn wij met onze ruitherstelbusiness dus kwijt. Op dit moment loopt het merendeel van de werkzaamheden echter nog door. Hoewel het aantal bandenwissels zo’n 15 procent lager ligt dan normaal. Ik verwacht ook wel dat het bandenvolume met enige vertraging lager zal uitpakken dan andere jaren omdat er nu eenmaal minder gereden wordt.”

Leasemaatschappij ALD Automotive meldt bijvoorbeeld zoveel mogelijk de business door te willen laten draaien. “Wij blijven samenwerken met onze leveranciers en partners zolang cashpositie, inlevercapaciteit en overheidsmaatregelen dit mogelijk maken. In deze tijd draait het om partnership en dat betekent dat wij niet meteen aan de handrem trekken, maar leaserijders nog gewoon de mogelijkheid bieden om de auto voor reparatie of bandenwissels naar de servicepartners te brengen”, aldus Jeroen Kruisweg, algemeen directeur ALD Automotive Nederland. Hij stelt wél dat de leasemaatschappij op haar beurt weer op coulance rekent van zijn partners. “We trekken met diverse automerken op om contractverlengingen te ondersteunen, totdat er weer om nieuwe contracten wordt gevraagd. Op dit moment zien we juist een extra vraag naar verlenging en dat is ook in ons voordeel.”

Cashflow naar nul

Ook leasemaatschappij Friesland Lease heeft geen onderhouds- of bestelstop, vertelt directeur Jan Baljeu. “Waar dat kan, blijft het voor ons business as usual. Maar dat heeft ook met onze klanten te maken. Onze grootste klanten komen minder snel in de problemen, maar bij veel MKB-bedrijven en in sommige sectoren is in één klap de cashflow naar nul. Daar kijken we naar de beste oplossing en dat is meestal niet om nieuwe auto’s in te zetten. We hebben onze klanten ook proactief benaderd om het brandstofvoorschot op 0 te zetten en te kijken of het aantal kilometers omlaag kan. We moeten elkaar toch helpen in deze tijden.”

We moeten elkaar toch helpen in deze tijden

Jan Baljeu, Friesland Lease

Wel is ook bij Friesland Lease naar schatting het aantal nieuwe bestellingen gehalveerd ten opzichte van normale omstandigheden. “Veel klanten hebben op dit moment liever een contractverlenging. Dat komt ons natuurlijk ook goed uit, omdat de handel ook terugloopt. Maar wij hebben als leasemaatschappij geen algehele afleverstop afgekondigd.”

Leaseplan meldde bij de publicatie van de jaarcijfers al de niet-urgente investeringen on hold te zetten en waar mogelijk contracten te verlengen of auto’s in te zetten uit de eigen huurvloot of de Carnext-vloot. Eén van de grootste problemen bij de internationale leasemaatschappijen is dat de handel fors terugloopt, dus dat auto’s voor óf veel minder dan de vooraf ingecalculeerde restwaarde moeten worden verkocht, of op het terrein blijven staan. Bij Leaseplan hakt daarbij ook de dalende business-to-consumerverkoop erin, omdat het leasebedrijf dit via Carnext zelf verzorgt.Lees ook: De leasebranche maakt zich zorgen om de remarketing.

Belangrijke schakel

Het verlengen van contracten is ook om de druk op de eigen remarketing te verlagen, beaamt Hemerik. “De meeste kapitaalintensieve schakels in het leaseproces zitten in remarketing en de financiering van nieuwe auto’s. Het is dus niet vreemd dat er nu geen auto’s upfront worden besteld. Normaal gesproken zetten we maandelijks meer nieuwe auto’s op de weg dan de ruim 20 duizend die terugkomen uit de lease. Deze weken zal dat aanzienlijk minder zijn. We beseffen als leasebranche heel goed dat we met een marktaandeel van 60 procent in de nieuwverkoop een belangrijke schakel zijn in de keten. Maar die rol is voor de lange termijn.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.