ALD ziet populariteit occasionlease toenemen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Leasen van occasions wordt populairder volgens ALD Automotive. (Foto: Shutterstock)

Nederlanders zijn steeds meer bereid om een occasion te leasen, zowel zakelijk als privé. Dat concludeert leasemaatschappij ALD Automotive uit eigen onderzoek. Bij het bedrijf zelf is het aandeel occasionlease in de vloot ten opzichte van 2017 verdubbeld, maar nog wel klein: ongeveer 3 procent. 

De leasemaatschappij verwacht dat dit aandeel zal groeien, mede in privéleaseconstructie. “Dan heb je via occasionlease de mogelijkheid om een grotere auto te rijden. Maar ook in zakelijke lease is er steeds meer belangstelling voor tweedehands. Daar wordt meer gelet op de bijtelling en duurzaamheid”, zegt Lonneke van der Horst, marketing- en innovatiedirecteur bij ALD.

Niet op de hoogte

Voor de leasemaatschappij was die marktbeweging aanleiding voor nader onderzoek onder duizend autobezitters (zakelijk en privé, lease en koop). Van de respondenten zegt 22 procent serieus geïnteresseerd te zijn in occasionlease. Van deze groep geïnteresseerden is de meerderheid (54%) 45 jaar of ouder. Een kleine groep (10%) is tussen de 18 en 24 jaar. Daarnaast gaf nog zo’n 13 procent van de ondervraagden aan niet op de hoogte te zijn van occasionlease.

ALD zegt deze ontwikkelingen nauwgezet te volgen, maar heeft voorlopig geen concrete plannen om dit marktsegment op een andere manier te vermarkten. Wel wordt bijvoorbeeld in ALD Choice meer aandacht besteed aan het leasen van tweedehands. “Auto’s gaan steeds langer mee en dat biedt volop mogelijkheden voor occasion lease”, aldus Van der Horst. “Ook wordt tweedehands leasen steeds meer geaccepteerd. We voorzien een sterke groei de komende jaren.”

Automerk

Uit het onderzoek van ALD blijkt verder dat prijs voor de meeste mensen (54 procent) belangrijkste reden wordt genoemd om voor een occasion leaseauto te kiezen.  Ook de mogelijkheid om in een meer compleet uitgeruste leaseauto te rijden wordt aantrekkelijk gevonden. Dat een leaesauto goed is onderhouden, is een ander belangrijk argument. Vrouwen zeggen vooral de bijbehorende service van lease te waarderen, terwijl mannen meer letten op de bijtelling. Volgens ALD is het opvallend dat het automerk pas op de vierde plaats staat.

ALD Automotive nam vorig jaar Sternlease over voor 89 miljoen euro en breidde daarmee uit tot 63 duizend contracten.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

ALD ziet populariteit occasionlease toenemen | Automotive Online

ALD ziet populariteit occasionlease toenemen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Leasen van occasions wordt populairder volgens ALD Automotive. (Foto: Shutterstock)

Nederlanders zijn steeds meer bereid om een occasion te leasen, zowel zakelijk als privé. Dat concludeert leasemaatschappij ALD Automotive uit eigen onderzoek. Bij het bedrijf zelf is het aandeel occasionlease in de vloot ten opzichte van 2017 verdubbeld, maar nog wel klein: ongeveer 3 procent. 

De leasemaatschappij verwacht dat dit aandeel zal groeien, mede in privéleaseconstructie. “Dan heb je via occasionlease de mogelijkheid om een grotere auto te rijden. Maar ook in zakelijke lease is er steeds meer belangstelling voor tweedehands. Daar wordt meer gelet op de bijtelling en duurzaamheid”, zegt Lonneke van der Horst, marketing- en innovatiedirecteur bij ALD.

Niet op de hoogte

Voor de leasemaatschappij was die marktbeweging aanleiding voor nader onderzoek onder duizend autobezitters (zakelijk en privé, lease en koop). Van de respondenten zegt 22 procent serieus geïnteresseerd te zijn in occasionlease. Van deze groep geïnteresseerden is de meerderheid (54%) 45 jaar of ouder. Een kleine groep (10%) is tussen de 18 en 24 jaar. Daarnaast gaf nog zo’n 13 procent van de ondervraagden aan niet op de hoogte te zijn van occasionlease.

ALD zegt deze ontwikkelingen nauwgezet te volgen, maar heeft voorlopig geen concrete plannen om dit marktsegment op een andere manier te vermarkten. Wel wordt bijvoorbeeld in ALD Choice meer aandacht besteed aan het leasen van tweedehands. “Auto’s gaan steeds langer mee en dat biedt volop mogelijkheden voor occasion lease”, aldus Van der Horst. “Ook wordt tweedehands leasen steeds meer geaccepteerd. We voorzien een sterke groei de komende jaren.”

Automerk

Uit het onderzoek van ALD blijkt verder dat prijs voor de meeste mensen (54 procent) belangrijkste reden wordt genoemd om voor een occasion leaseauto te kiezen.  Ook de mogelijkheid om in een meer compleet uitgeruste leaseauto te rijden wordt aantrekkelijk gevonden. Dat een leaesauto goed is onderhouden, is een ander belangrijk argument. Vrouwen zeggen vooral de bijbehorende service van lease te waarderen, terwijl mannen meer letten op de bijtelling. Volgens ALD is het opvallend dat het automerk pas op de vierde plaats staat.

ALD Automotive nam vorig jaar Sternlease over voor 89 miljoen euro en breidde daarmee uit tot 63 duizend contracten.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.