Achtergrond | Terberg en Business Lease zoeken schaalgrootte

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Het ja-woord moeten we nog even afwachten. (Foto: Shutterstock)

De aangekondigde fusieplannen van Terberg Leasing en Business Lease Nederland zijn het gesprek van de dag. De branche volgt het aangekondigde huwelijk tussen de nummers 8 (Terberg) en 10 (Business Lease) in de Automotive Leasemaatschappij Top 60 op de voet. De joint venture wordt een belangrijke speler in de top van de Nederlandse leasemarkt. Twee families (Terberg en Lauret), één bedrijf: geen fusie uit noodzaak, maar een strategische keuze voor de toekomst.Bestel hier de Automotive Leasemaatschappij Top 60 editie 2018.

Business Lease op afstand

Noodzaak om het bedrijf van de hand te doen, was er niet bij moeder Autobinck Holding. Maar Business Lease Nederland is al jaren een zorgenkindje van het bedrijf. Illustrerend is het feit dat er in drie jaar vier algemeen directeuren de revue passeerden. Een tweede reden om Business Lease onder te brengen in een joint venture schuilt in de aankoop van fleetmanagementspecialist Fleet Support. Autobinck wil hard groeien in de markt van fleet solutions, maar met Business Lease Nederland als broer komt de onafhankelijkheid van Fleet Support in het geding. Hoewel in de nieuwe situatie Autobinck aandeelhouder blijft van het leasebedrijf, is er in ieder geval wat meer afstand gecreëerd tussen Fleet Support en Business Lease Nederland. Autobinck blijft wel met de leasemaatschappij actief in het buitenland. Daar wordt wél rendement gerealiseerd. En daarbij is er een strategisch belang door de vele wholesale- en retailactiviteiten, in Nederland heeft het bedrijf nog slechts één enkel dealerbedrijf.

IT-dromen Terberg

Zowel Autobinck als Terberg hebben miljoenen geïnvesteerd in ict-systemen en data-oplossingen. Zeker bij Terberg, dat gezond winstgevend is, komen die nog altijd niet optimaal van de grond en juist op dit gebied kan het nu leunen op de expertise van Business Lease, dat binnen Autobinck voorop liep in de ontwikkeling en implementatie van (big) data. Daaruit kwam onder meer telematicadochter Moove voort.
Een andere belangrijke reden, voor beide bedrijven, is de noodzaak tot schaalgrootte. Bij de twee families leeft het besef dat alleen met voldoende schaalgrootte er een levensvatbare toekomst is.
Beide bedrijven zijn sterk in private lease en juist op die markt is schaalgrootte noodzakelijk, voornamelijk om voldoende inkoopvoordeel te krijgen. Als het gaat om de zakelijke markt, dan biedt de fusie een kans om de slagkracht te vergroten, dat is nodig omdat beide leasebedrijven het daar zwaar hebben.

Efficiency

Business Lease brengt een wagenpark van 15.000 voertuigen in, Terberg 25.000 voertuigen. Toch gaat het om een (in operationeel opzicht) gelijkwaardige fusie. De nieuwe directie wordt dan ook gevoerd door Rogier van Ewijk, de huidige topman van Terberg Leasing, en Mas van Steenis, directeur van Business Lease Nederland. De aandeelverhouding wordt ongeveer gelijk verdeeld, maar Terberg krijgt meer dividend uitgekeerd.
Het herinrichten van de organisatie en het samenvoegen van twee verschillende bedrijfsculturen is de uitdaging voor komend jaar. Er komt een nieuwe bv, met één naam, één ict-systeem, één locatie en één organisatie. Het straktrekken en stroomlijnen van de processen, waarbij het totale aantal fte goed tegen het licht gehouden gaat worden, staat in 2019 centraal. Terberg lijkt daarbij om één reden toch in de lead te zijn bij deze fusie/joint venture: het bedrijf heeft de bouwplannen voor een nieuw onderkomen al klaar liggen, er is grond gekocht langs de A2 bij Maarssen/Utrecht, waar een futuristisch pand gebouwd gaat worden.

Tijd

In de branche wordt de fusie met belangstelling gevolgd. Branchekenners verwachten dat beide bedrijven sterker uit de fusie zullen komen. Nadeel van de fusie is de tijd die het kost om het bedrijf op de rit te krijgen. Als zo’n proces te lang duurt is dat niet goed voor het personeel en niet goed voor de klanttevredenheid. En in de zwaar competitieve Nederlandse markt zal de concurrentie van die onzekerheid zeker gebruik proberen te maken.

Achtergrond | Terberg en Business Lease zoeken schaalgrootte | Automotive Online

Achtergrond | Terberg en Business Lease zoeken schaalgrootte

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Het ja-woord moeten we nog even afwachten. (Foto: Shutterstock)

De aangekondigde fusieplannen van Terberg Leasing en Business Lease Nederland zijn het gesprek van de dag. De branche volgt het aangekondigde huwelijk tussen de nummers 8 (Terberg) en 10 (Business Lease) in de Automotive Leasemaatschappij Top 60 op de voet. De joint venture wordt een belangrijke speler in de top van de Nederlandse leasemarkt. Twee families (Terberg en Lauret), één bedrijf: geen fusie uit noodzaak, maar een strategische keuze voor de toekomst.Bestel hier de Automotive Leasemaatschappij Top 60 editie 2018.

Business Lease op afstand

Noodzaak om het bedrijf van de hand te doen, was er niet bij moeder Autobinck Holding. Maar Business Lease Nederland is al jaren een zorgenkindje van het bedrijf. Illustrerend is het feit dat er in drie jaar vier algemeen directeuren de revue passeerden. Een tweede reden om Business Lease onder te brengen in een joint venture schuilt in de aankoop van fleetmanagementspecialist Fleet Support. Autobinck wil hard groeien in de markt van fleet solutions, maar met Business Lease Nederland als broer komt de onafhankelijkheid van Fleet Support in het geding. Hoewel in de nieuwe situatie Autobinck aandeelhouder blijft van het leasebedrijf, is er in ieder geval wat meer afstand gecreëerd tussen Fleet Support en Business Lease Nederland. Autobinck blijft wel met de leasemaatschappij actief in het buitenland. Daar wordt wél rendement gerealiseerd. En daarbij is er een strategisch belang door de vele wholesale- en retailactiviteiten, in Nederland heeft het bedrijf nog slechts één enkel dealerbedrijf.

IT-dromen Terberg

Zowel Autobinck als Terberg hebben miljoenen geïnvesteerd in ict-systemen en data-oplossingen. Zeker bij Terberg, dat gezond winstgevend is, komen die nog altijd niet optimaal van de grond en juist op dit gebied kan het nu leunen op de expertise van Business Lease, dat binnen Autobinck voorop liep in de ontwikkeling en implementatie van (big) data. Daaruit kwam onder meer telematicadochter Moove voort.
Een andere belangrijke reden, voor beide bedrijven, is de noodzaak tot schaalgrootte. Bij de twee families leeft het besef dat alleen met voldoende schaalgrootte er een levensvatbare toekomst is.
Beide bedrijven zijn sterk in private lease en juist op die markt is schaalgrootte noodzakelijk, voornamelijk om voldoende inkoopvoordeel te krijgen. Als het gaat om de zakelijke markt, dan biedt de fusie een kans om de slagkracht te vergroten, dat is nodig omdat beide leasebedrijven het daar zwaar hebben.

Efficiency

Business Lease brengt een wagenpark van 15.000 voertuigen in, Terberg 25.000 voertuigen. Toch gaat het om een (in operationeel opzicht) gelijkwaardige fusie. De nieuwe directie wordt dan ook gevoerd door Rogier van Ewijk, de huidige topman van Terberg Leasing, en Mas van Steenis, directeur van Business Lease Nederland. De aandeelverhouding wordt ongeveer gelijk verdeeld, maar Terberg krijgt meer dividend uitgekeerd.
Het herinrichten van de organisatie en het samenvoegen van twee verschillende bedrijfsculturen is de uitdaging voor komend jaar. Er komt een nieuwe bv, met één naam, één ict-systeem, één locatie en één organisatie. Het straktrekken en stroomlijnen van de processen, waarbij het totale aantal fte goed tegen het licht gehouden gaat worden, staat in 2019 centraal. Terberg lijkt daarbij om één reden toch in de lead te zijn bij deze fusie/joint venture: het bedrijf heeft de bouwplannen voor een nieuw onderkomen al klaar liggen, er is grond gekocht langs de A2 bij Maarssen/Utrecht, waar een futuristisch pand gebouwd gaat worden.

Tijd

In de branche wordt de fusie met belangstelling gevolgd. Branchekenners verwachten dat beide bedrijven sterker uit de fusie zullen komen. Nadeel van de fusie is de tijd die het kost om het bedrijf op de rit te krijgen. Als zo’n proces te lang duurt is dat niet goed voor het personeel en niet goed voor de klanttevredenheid. En in de zwaar competitieve Nederlandse markt zal de concurrentie van die onzekerheid zeker gebruik proberen te maken.