Voormalig Landwind-importeur komt hoog binnen in Quote 500

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De nieuwe Quote 500. (Foto: Quote)

Peter Bijvelds is een van de hoogste nieuwe binnenkomers in de nieuwe Quote 500. Bijvelds dankt zijn positie aan de geslaagde beursgang van zijn busbedrijf Ebusco. Bijvelds komt uit een Brabantse automotive familie. Begin deze eeuw was hij een van de eerste importeurs van een Chinees merk, namelijk Landwind. Die bleken echter niet aan de veiligheidseisen te voldoen. Later probeerde hij het nogmaals met Landwind maar ook in de herkansing werd het geen succes. Daarna stapte hij in de busbouw, wederom met Chinese partners. Dit jaar ging het bedrijf naar de beurs en werd gewaardeerd op 1,4 miljard euro. Inmiddels ligt de koers net onder een miljard euro.

Dat staat in de nieuwe Quote 500, die vandaag in de winkel ligt en hier online te bestellen is

Energiebedrijf

Een andere nieuwkomer is Hans van den Brug. De Friese ondernemer is bekend van VW-dealer Auto van den Brug en Friesland Lease. Een groot deel van zijn kapitaal komt uit energiebedrijf Groen Leven, dat hij voor tientallen miljoenen verkocht aan de Duitse gigant Bayware.

Martin Verbrugge maakt zijn rentree in de lijst. Hij is eigenaar van Hyundai service-dealer Garage Verbrugge, maar werd rijk met het familiebedrijf; een grote speler is in de transportsector.

Wijnand Pon voert ook dit jaar de lijst aan. In absolute bedragen maakte de enig eigenaar van het Pon-concern de grootste stap voorwaarts: zijn vermogen nam met een half miljard euro toe. Pon maakte in 2021 300 miljoen euro winst.

Grote dalers zijn Fastned-oprichters Bart Lubbers en Michiel Langezaal. Zij profiteerden in 2021 van een enorme koerssprong van het snellaadbedrijf, maar dit jaar daalde de koers van ruim een miljard euro naar 600 miljoen euro. 

Bekijk hieronder het overzicht van de rijkste automotive-vertegenwoordigers in de Quote 500.

Positie (2021) Naam Bedrijf 2022 2021 2020
9 (13) Wijnand Pon Pon Holdings 2,7 mld 2,2 mld 2,0 mld
21 (21) Wim van der Leegte VDL Nedcar 2 mld 2 mld 2,1 mld
28 (28) Ben Mandemakers Investeerder in Van Mossel 1,7 mld 1,5 mld 1,3 mld
48 (46) Evert Louwman Louwman Group 950 mln 950 mln 950 mln
62 (65)  Harold en Corinne Goddijn Tomtom 750 mln 690 mln 680 mln
78 (90) Ilona Zumpolle-Van Vliet Intersprint 580 mln 500 mln 420 mln
93 (nieuw) Peter Bijvelds Ebusco 480 mln
119 (106) Rolf Lauret Autobinck Holding 415 mln 425 mln  450 mln
133 (133) Peter-Frans Pauwels Tomtom 375 mln 345 mln 340 mln
142(139) Ingrid Pon Pon Holdings 355 mln 335 mln  330 mln
181 (217) Engel Ames Amega 275 mln 225 mln 205 mln 
184 (226) Casper en Bas van Heertum BAS Trucks 270 mln 220 mln 200 mln
201 (199) Frits Kroymans Kroymans 250 mln 250 mln  250 mln
213 (225) Pieter Geelen Tomtom 240 mln 220 mln  215 mln
223 (238) Andries Borgeld Bo-Rent 230 mln 210 mln 205 mln
229 (098) Bart Lubbers Fastned 230 mln 465 mln  105 mln
255 (284) Eric Berkhof Van Mossel 220 mln 200 mln 165 mln
269 (240) Fred de Rooij BMW Van Poelgeest (en Remia) 210 mln 200 mln  195 mln
277 (336) Leo van Beukering Spuigroep 200 mln 160 mln  160 mln
336 (346) Freddy en Joge Nijhof Nijwa en Nijhof Wassink 170 mln 160 mln 150 mln
386 (nieuw) Martin Verbrugge Garage Verbrugge 150 mln
463 (468) Jan Willem Tusveld Gaspedaal 130 mln 120 mln  
467 (nieuw) Hans van den Brug Auto van den Brug, Friesland Lease 125 mln
480 (180) Michiel Langezaal Fastned 125 mln 265 mln
Bron: Quote 500, bewerking Automotive. 

In de familielijst zijn er weinig bijzonderheden ten opzichte van vorig jaar. De familie Van Doorne maakte recent bekend in een groot zonnepark te investeren.

Bekijk hieronder het overzicht van de rijkste automotive-families in de Quote 500.

Positie (2021) Naam Bedrijf 2022 2021 2020
13 (13) Familie de Pont Agam (vmg Mercedes-importeur) 1 mld 1 mld  1,1 mld
21 (19) Familie van Doorne DAF, Pala 685 mln 675 mln  675 mln
26 (28) Familie Terberg Terberg Lease 620 mln 565 mln  530 mln

Bron: Quote 500, bewerking Automotive. 

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.