Grijs verleden | Als de wereld verandert, verandert Terberg mee

Grijs verleden • Wie zijn verleden niet kent, begrijpt heden nog toekomst. Daarom blikt AM in elk nummer terug op een belangrijke gebeurtenis in de autobranche. Ditmaal blikken we met George Terberg terug op de rijke automotive geschiedenis van het bedrijf.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
George (rechts) droeg vorig jaar de voorzittershamer over aan Godfried. [foto: Terberg]

Wie zijn verleden niet kent, begrijpt heden nog toekomst. Daarom blikt AM in elk nummer terug op een belangrijke gebeurtenis in de autobranche. Ditmaal blikken we met George Terberg terug op de rijke automotive geschiedenis van het bedrijf.

Met de in september van dit jaar aangekondigde verkoop van lease-divisie Terberg Business Lease aan Arval komt er een einde aan bijna 75 jaar automotive retail bij de Royal Terberg Group. “Als familiebedrijf hebben we nooit krampachtig vastgehouden aan het verleden. Als het speelveld verandert, dan veranderen wij mee”, zegt George Terberg (vierde generatie), die tot vorig jaar ceo was van het bedrijf.

Terberg werd in 1869 opgericht. In de eerste zeventig jaar groeide het uit tot een serieuze smederij. Het was (een deel van) de derde generatie die in 1949 brood zag in gemotoriseerd vervoer, terwijl de andere helft van de familie zich richtte op de industriële tak van het bedrijf. In 1958 wordt het eerste dealercontract bemachtigd: Volkswagen. In de jaren erna groeit het dealerbedrijf snel. “Daar zat geen groeiplan achter, er lagen in die tijd gewoon veel kansen in Nederland, een land in opbouw. Die kansen werden gezien en de derde generatie sprong in dat gat”, schetst Terberg die periode.

Pon

Begin jaren zeventig vonden twee belangrijke gebeurtenissen plaats. In 1972 startte Wim Terberg met het leasebedrijf en in 1973 stopte Terberg met Volkswagen. “Wij wilden ons portfolio verbreden met andere merken, maar dat vond Pon een slecht plan. Omdat Volkswagen geen opvolger voor de Kever had, zijn we toen gestopt met dat merk en verder gegaan als dealer van Peugeot, Opel, Simca, Datsun en Mercedes.” Volgens George bleef het bestaan als dealer altijd lastig voor Terberg. “We hebben veel re-organisaties gekend. Familiebedrijf Terberg was bijna 75 jaar een belangrijke speler in de branche Als de wereld verandert, verandert Terberg mee. Het dealer-bestaan bleek uitdagend en moeizaam. We waren te groot voor het servet, maar te klein voor het tafellaken. Nadat het deel van de generatie dat de dealeractiviteiten startte zich langzaam terugtrok uit het bedrijf verminderde de emotionele band met de activiteiten. En na weer een reorganisatie zijn we onze dealerbedrijven gaan verkopen. In 2007 verkochten we de laatste bedrijven. Toch kijken we er wel met trots op terug. We hebben daar de kansen gegrepen en het vormde de basis waarop de leaseactiviteiten konden groeien.”

Het bestaan als dealer was vaak moeizaam en uitdagend

Schaalgrootte, of eigenlijk het gebrek eraan, was later (in 2014) de belangrijkste reden om de tankstations te verkopen. En uiteindelijk ook om afstand te nemen van het leasebedrijf. In 1986 verkocht Terberg 49 procent van de aandelen aan de ABN bank; in 2017 was dat aandeel weer helemaal teruggekocht. “Leasing draaide altijd goed. We waren een innovatief leasebedrijf. In de jaren negentig kwamen we al met shortlease en mobiliteitspassen en zijn we een opleiding gestart voor leasetalent. In 2009 volgde occasionlease. Met Justlease (gestart in 2011, red.) waren we een van de grondleggers van private lease. We zochten de niches op en waren daar succesvol. Alleen in 2019 kenden we een heel slecht jaar als gevolg van een mislukt automatiseringsproject.”

In 2019 volgde de fusie met Business Lease. Daardoor ontstond een bedrijf met zo’n 40 duizend voertuigen onder contract. “Veel, maar onvoldoende. De macht van de grote banken en fabrikanten op de leasemarkt neemt snel toe. Ons onderscheidend vermogen stond onder druk, terwijl de concurrentiepositie steeds lastiger werd. Daarom hebben we besloten ons te richten op onze productie-activiteiten”, zegt Terberg. “Voor sommige familieleden en vooral medewerkers een emotioneel besluit, maar het past bij ons karakter om indien nodig de bakens te verzetten.”

Royal Terberg Group

guinness terberg tractor 1Het bedrijf heeft een omzet van ruim een miljard euro. In 2021 werd een nettowinst van 53 miljoen euro gerealiseerd. Er werken 3 duizend medewerkers, waarvan het merendeel in het buitenland. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwikkelen, produceren en modificeren van speciale transportvoertuigen en beladingssystemen en exporteert deze naar meer dan honderd landen in de wereld.

Toekomst

Een groot deel van de miljoenenopbrengst wordt geïnvesteerd in nieuwe productiefaciliteiten, onder meer in Spanje en de Verenigde Staten. De familie is volgens Terberg nog even ondernemend als vroeger. Maar groei gaat niet ten koste van alles. “We zijn een conservatief gefinancierd familiebedrijf. Mede dankzij de verkoop van de leasetak kunnen we veel financieren. Dat geeft rust in deze turbulente tijden. Autobinck (de moeder van Business Lease) heeft hetzelfde dna. Dat is zeker een van de redenen dat de samenwerking erg prettig was en ook de verkoop soepel verliep.” De vijfde generatie draait inmiddels warm, zegt Terberg. “We zien nog steeds meer dan voldoende groeipotentie en het is aan mijn opvolger en de vijfde generatie om dat potentieel te benutten. Maar dat zal niet in de automotive zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.