Leaseplan Corporation ziet winst met 21,5 procent stijgen

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
In het logo was de groei al voorzien (Foto: Leaseplan)

De nettowinst van Leaseplan is in het derde kwartaal van dit jaar gestegen naar 138,8 miljoen euro. Dat is een toename van 21,5 procent ten opzichte van Q3 in 2016. Dat meldt Leaseplan Corporation vandaag.

De nettowinst van januari tot en met september dit jaar is 430,5 miljoen euro, een stijging van 19,2 procent. De totale vloot van Leaseplan bestond aan eind van derde kwartaal uit 1,73 miljoen voertuigen. Een jaar geleden waren dat er 1,64 miljoen. Bekijk het kwartaalbericht van Leaseplan in de Automotive Kennisbank.

Dalende remarketinginkomsten

De dalende opbrengsten uit de verkoop van ex-leaseauto’s zette in Q3 door. In het derde kwartaal bedroegen de inkomsten uit remarketing 698 miljoen euro, tegenover 726,6 miljoen euro in 2016; een daling van een kleine 4 procent. Leaseplan verklaart in het kwartaalbericht dat deze daling een logisch gevolg is van de aantrekkende economie. Een paar jaar geleden werd namelijk nog geprofiteerd van de crisisjaren 2008/2009, toen de occasionprijzen onder druk stonden en daarom lagere restwaarden werden ingecalculeerd. De remarketingopbrengsten aan het eind van het contract lagen uiteindelijk hoger dan verwacht. De occasionprijzen zijn de laatste jaren genormaliseerd, waardoor ook het verschil tussen restwaarde-inschatting en uiteindelijke -opbrengst dichter bij elkaar liggen.

Leaseplan lanceerde in september een nieuwe strategie, waarbij het naast de grootzakelijke klanten het mkb en privéleasers aan zich wil binden. Onderdeel van dit plan is een b2c-platform om ex-leaseauto’s direct online aan particulieren te kunnen verkopen. Occasions worden sinds dit voorjaar ook ingezet als private leaseauto.

Verkoop aandeel Terberg Leasing

Naast de vernieuwde strategie is ook de organisatie aangepast, onder de noemer One Leaseplan. De reservering voor deze herstructurering, die leidde tot een ware stoelendans in de Nederlandse directie, bedroeg 53,9 miljoen euro. Deze kosten werden voor een deel gecompenseerd door de verkoop van het 24 procentsbelang dat Leaseplan had in Terberg Leasing. Deze verkoop leverde 5,1 miljoen euro op. Vorig jaar werd de winst gedrukt door herstructureringskosten.

In het derde kwartaal zijn Gijsbert de Zoeten en Franca Vossen toegetreden in de Raad van Bestuur van Leaseplan.

Leaseplan onderzoekt momenteel een mogelijke beursgang.

Leaseplan Corporation ziet winst met 21,5 procent stijgen | Automotive Online

Leaseplan Corporation ziet winst met 21,5 procent stijgen

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
In het logo was de groei al voorzien (Foto: Leaseplan)

De nettowinst van Leaseplan is in het derde kwartaal van dit jaar gestegen naar 138,8 miljoen euro. Dat is een toename van 21,5 procent ten opzichte van Q3 in 2016. Dat meldt Leaseplan Corporation vandaag.

De nettowinst van januari tot en met september dit jaar is 430,5 miljoen euro, een stijging van 19,2 procent. De totale vloot van Leaseplan bestond aan eind van derde kwartaal uit 1,73 miljoen voertuigen. Een jaar geleden waren dat er 1,64 miljoen. Bekijk het kwartaalbericht van Leaseplan in de Automotive Kennisbank.

Dalende remarketinginkomsten

De dalende opbrengsten uit de verkoop van ex-leaseauto’s zette in Q3 door. In het derde kwartaal bedroegen de inkomsten uit remarketing 698 miljoen euro, tegenover 726,6 miljoen euro in 2016; een daling van een kleine 4 procent. Leaseplan verklaart in het kwartaalbericht dat deze daling een logisch gevolg is van de aantrekkende economie. Een paar jaar geleden werd namelijk nog geprofiteerd van de crisisjaren 2008/2009, toen de occasionprijzen onder druk stonden en daarom lagere restwaarden werden ingecalculeerd. De remarketingopbrengsten aan het eind van het contract lagen uiteindelijk hoger dan verwacht. De occasionprijzen zijn de laatste jaren genormaliseerd, waardoor ook het verschil tussen restwaarde-inschatting en uiteindelijke -opbrengst dichter bij elkaar liggen.

Leaseplan lanceerde in september een nieuwe strategie, waarbij het naast de grootzakelijke klanten het mkb en privéleasers aan zich wil binden. Onderdeel van dit plan is een b2c-platform om ex-leaseauto’s direct online aan particulieren te kunnen verkopen. Occasions worden sinds dit voorjaar ook ingezet als private leaseauto.

Verkoop aandeel Terberg Leasing

Naast de vernieuwde strategie is ook de organisatie aangepast, onder de noemer One Leaseplan. De reservering voor deze herstructurering, die leidde tot een ware stoelendans in de Nederlandse directie, bedroeg 53,9 miljoen euro. Deze kosten werden voor een deel gecompenseerd door de verkoop van het 24 procentsbelang dat Leaseplan had in Terberg Leasing. Deze verkoop leverde 5,1 miljoen euro op. Vorig jaar werd de winst gedrukt door herstructureringskosten.

In het derde kwartaal zijn Gijsbert de Zoeten en Franca Vossen toegetreden in de Raad van Bestuur van Leaseplan.

Leaseplan onderzoekt momenteel een mogelijke beursgang.