VNA werkt aan plan rekeningrijden

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

“Er moet dan wel gedifferentieerd worden op basis van tijd, plaats en milieu. Bovendien moet het een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid.”

In aanloop naar de verkiezingen van maart 2017 werkt VNA samen met andere automotive stakeholders aan een plan voor de overheid om het rekeningrijden weer onder de aandacht te brengen. “Lange tijd is dit onderwerp onbespreekbaar geweest in de politiek, maar de deur staat in Den Haag weer op een kier. Dat moet ook wel want met de aantrekkende economie raken de wegen weer voller, we hopen dat de overheid de handschoen dit keer wel oppakt.”

Leaseplan publiceerde vandaag een trendreport over kilometerheffing. Volgens de leasemaatschappij is betalen naar gebruik de oplossing voor het fileprobleem in Nederland en bevordert het de vergroening van het wagenpark. Leaseplan onderbouwt zijn stelling met de resultaten van rekeningrijden in grote steden als Londen, Stockholm en Singapore, waar rekeningrijden heeft gezorgd voor minder autogebruik op bepaalde tijden van de dagen. Ook is de filedruk in bepaalde gebieden gedaald en steeg de luchtkwaliteit.

Stockholm voegde onlangs een extra snelweg toe aan het de zone met kilometerheffing, waarna het aantal autokilometers daalde met 22 procent.

Rekeningrijden mag autorijden absoluut niet duurder maken.

Martijn Versteegen, marketing director bij Leaseplan

Op dit moment belasten zes van de zeven autobelastingen het bezit van de auto: bpm, btw, mrb, assurantiebelasting, bijtelling en leges. Alleen de brandstofaccijns belast het gebruik. Volgens Leaseplan levert rekeningrijden nog meer voordelen op, want volgens het bedrijf kan juist het verlagen van deze ‘bezitsbelastingen’ de aankoop van nieuwe auto’s stimuleren.

EV’s vrijstellen

Daarnaast kan de overheid volgens Leaseplan een voorbeeld nemen aan het Londense model om het gebruik van de elektrische auto verder te stimuleren. Daar worden volledig elektrische auto’s vrijgesteld van kilometerheffing.

Volgens zowel VNA als Leaseplan mag het invoeren van rekeningrijden niet leiden tot hogere belasting voor de automobilist. Één ding staat buiten kijf: “meer belasting betalen is uit den boze. Automobilisten betalen al genoeg belasting en een groot deel van die opbrengst wordt niet eens besteed aan de weg”, aldus Hemerik. Dat vindt ook Martijn Versteegen, marketing director bij Leaseplan. Hij denkt dat een fileheffing in bepaalde gebieden tijdens de spits de juiste manier is, mits er rekening wordt gehouden met ‘waterbedeffecten’ zoals extra drukte rondom de heffingszones. “Rekeningrijden mag autorijden absoluut niet duurder maken. Er zijn duidelijke politieke afspraken nodig om te voorkomen dat rekeningrijden een ‘open einde’ regeling wordt.”

RAI Vereniging pleitte eerder al voor een pilot met rekeningrijden. Lobbygenoot ANWB remt juist af en wil eerst een onderzoek.

VNA werkt aan plan rekeningrijden | Automotive Online

VNA werkt aan plan rekeningrijden

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

“Er moet dan wel gedifferentieerd worden op basis van tijd, plaats en milieu. Bovendien moet het een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid.”

In aanloop naar de verkiezingen van maart 2017 werkt VNA samen met andere automotive stakeholders aan een plan voor de overheid om het rekeningrijden weer onder de aandacht te brengen. “Lange tijd is dit onderwerp onbespreekbaar geweest in de politiek, maar de deur staat in Den Haag weer op een kier. Dat moet ook wel want met de aantrekkende economie raken de wegen weer voller, we hopen dat de overheid de handschoen dit keer wel oppakt.”

Leaseplan publiceerde vandaag een trendreport over kilometerheffing. Volgens de leasemaatschappij is betalen naar gebruik de oplossing voor het fileprobleem in Nederland en bevordert het de vergroening van het wagenpark. Leaseplan onderbouwt zijn stelling met de resultaten van rekeningrijden in grote steden als Londen, Stockholm en Singapore, waar rekeningrijden heeft gezorgd voor minder autogebruik op bepaalde tijden van de dagen. Ook is de filedruk in bepaalde gebieden gedaald en steeg de luchtkwaliteit.

Stockholm voegde onlangs een extra snelweg toe aan het de zone met kilometerheffing, waarna het aantal autokilometers daalde met 22 procent.

Rekeningrijden mag autorijden absoluut niet duurder maken.

Martijn Versteegen, marketing director bij Leaseplan

Op dit moment belasten zes van de zeven autobelastingen het bezit van de auto: bpm, btw, mrb, assurantiebelasting, bijtelling en leges. Alleen de brandstofaccijns belast het gebruik. Volgens Leaseplan levert rekeningrijden nog meer voordelen op, want volgens het bedrijf kan juist het verlagen van deze ‘bezitsbelastingen’ de aankoop van nieuwe auto’s stimuleren.

EV’s vrijstellen

Daarnaast kan de overheid volgens Leaseplan een voorbeeld nemen aan het Londense model om het gebruik van de elektrische auto verder te stimuleren. Daar worden volledig elektrische auto’s vrijgesteld van kilometerheffing.

Volgens zowel VNA als Leaseplan mag het invoeren van rekeningrijden niet leiden tot hogere belasting voor de automobilist. Één ding staat buiten kijf: “meer belasting betalen is uit den boze. Automobilisten betalen al genoeg belasting en een groot deel van die opbrengst wordt niet eens besteed aan de weg”, aldus Hemerik. Dat vindt ook Martijn Versteegen, marketing director bij Leaseplan. Hij denkt dat een fileheffing in bepaalde gebieden tijdens de spits de juiste manier is, mits er rekening wordt gehouden met ‘waterbedeffecten’ zoals extra drukte rondom de heffingszones. “Rekeningrijden mag autorijden absoluut niet duurder maken. Er zijn duidelijke politieke afspraken nodig om te voorkomen dat rekeningrijden een ‘open einde’ regeling wordt.”

RAI Vereniging pleitte eerder al voor een pilot met rekeningrijden. Lobbygenoot ANWB remt juist af en wil eerst een onderzoek.