VNA hekelt ‘onrealistisch’ bijtellingplan Bovag
Volgens Hemerik is één bijtellingtarief van twintig procent voor alle leaseauto’s politiek gezien ook “totaal niet realistisch” en maakt het plan de auto van de zaak onaantrekkelijk. “Het ministerie van Financiën en de Tweede Kamer willen dit niet. Ik ben verrast dat Bovag de leaseauto onaantrekkelijk maakt. Dat kost de branche auto’s en dus omzet. Onze angst is dat mensen afstand gaan nemen van leaseauto’s en zelf hun mobiliteit gaan regelen.”
Ook importeursvereniging RAI Vereniging is het niet eens met de plannen van Bovag over de bijtelling. De brancheverenigingen voeren op dit punt collectief lobby in Den Haag, maar deze gezamenlijke aanpak lijkt nu op losse schroeven te staan. Woordvoerder Harald Bresser laat weten dat de RAI-afdeling Auto`s om tafel gaat met Bovag om hierover te praten. “De staatssecretaris zit liever om tafel met 2 mannen en 1 boodschap, dan 2 mannen met 2 verschillende visies.”
Kleine stapjes
VNA pleit, net als RAI Vereniging, voor een glijdende schaal zodat het marktverstorende effect van het huidige belastingmodel verdwijnt. “In zo`n schaal moet een extra stimulans zitten voor het leasen van elektrische auto`s en phev’s. Verder moet tussen de de huidige 14 en 25 procent categorieën een oplopende lijn komen, waarbij de CO2-uitstoot het bijtellingpercentage bepaalt. Geen sprongen meer, maar kleine stapjes.”
Nog niet klaar
Hemerik haalt aan dat 30 procent van de in gebruik zijnde leaseauto`s nu in de 14 procent categorie valt. “Werknemers kijken heel erg naar de portemonnee, de prijs is leidend. Bij 20 procent bijtelling haken er dus veel mensen af.”
Het eerlijkst is volgens de VNA-directeur het betalen naar werkelijk (privé)gebruik. “Maar daar is de politiek en het ambtelijk apparaat nu nog niet klaar voor.”