Leasewagenpark gegroeid tot bijna 1,25 miljoen voertuigen

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het Nederlandse Leasewagenpark groeide tot en met het derde kwartaal van 2022 met 3,2 procent ten opzichte van eind 2021. Het park telt nu 1.243.900 voertuigen (personenauto’s en bestelwagens) en nadert daarmee de grens van 1,25 miljoen.

Dat meldt de vereniging van Autoleasemaatschappijen (VNA). In de periode januari tot en met september is het park zakelijke leasepersonenauto’s met 4,2 procent toegenomen. Dit segment telt nu 783 duizend auto’s. Dat zijn er 31.300 meer dan eind 2021. De solide Nederlandse arbeidsmarkt, met een toenemend aantal banen, stimuleert de vraag naar zakelijke mobiliteit, aldus de VNA. Uitdaging blijft volgens Renate Hemerik, voorzitter VNA, wel het tekort aan nieuwe auto’s en lange levertijden. “Het is de vraag wat 2023 brengt nu de kans op een recessie toeneemt. Daarnaast blijft inflatie een punt van zorg. Ook auto’s en zeker EV’s, worden steeds prijziger. De leasebranche richt zich daarom nadrukkelijker op (her)inzet van gebruikte auto’s,” aldus Hemerik.

Zorgen omtrent verduurzaming 

Het park zakelijke leasepersonenauto’s bestaat nu voor ruim een kwart uit stekkerauto’s (volledig elektrisch en plug-in hybride). De leasesector levert daarmee de grootste bijdrage aan de verduurzaming van het totale Nederlandse personenautopark aldus de VNA. Dat bestaat voor zo’n 5 procent uit stekkerauto’s.

Groei voor private lease

Waar de groei van private lease in de eerste helft van het jaar nog stilviel, heeft dit segment in het derde kwartaal de stijgende lijn hervonden. Ten opzichte van eind 2021 is nu sprake van een groei van het private leasepark met 1,6 procent tot 234.700 auto’s. Een krap aanbod van nieuwe auto’s en prijsstijgingen spelen de markt parten. Echter wordt ook in private lease volgens de VNA steeds nadrukkelijker gekeken naar de inzet van gebruikte auto’s. 

De leasebranche ziet verder dat particulieren veel interesse tonen voor elektrisch rijden. De combinatie van private lease en de particuliere subsidie op emissievrije auto’s heeft dit jaar volgend de VNA tot succes geleid. Ruim een kwart van de nieuw ingezette private lease auto’s is dit jaar volledig elektrisch. 

Recessie bedreigt vraag bestelauto’s

Het aantal leasebestelwagens groeit tot en met het derde kwartaal met 1,6 procent tot 226.200 voertuigen. Daarmee is de toename dit jaar lager dan in 2021. In de eerste helft van het jaar was er een groot tekort aan nieuwe en gebruikte bestelwagens. Een dalende vraag dreigt echter nu hoge energielasten en recessie-angst ondernemers terughoudender maakt, aldus de VNA. “Eigenlijk zou de bestelwagenmarkt volop in transitie moeten raken naar emissie-vrije bestelwagens. Naast een stokkend aanbod dreigt echter ook een lagere vraag naar bestelauto’s. Het leasepark groeit nog, maar de uitdagingen in deze markt nemen toe,” aldus Hemerik.

  2021 Q4

2022 Q3

Groei +/- 

Groei in %

Personenauto’s zakelijk

757.700

783.000

31.300

4,2%

Private lease

231.000

234.700

3.700

1,6%

Bestelwagens

222.600

226.200

3.600

1,6%

Totaal

1.205.300

1.243.900

+ 38.600

3,2%

Tabel: Ontwikkeling totale leasepark Nederland  (VNA)

Leasewagenpark gegroeid tot bijna 1,25 miljoen voertuigen | Automotive Online

Leasewagenpark gegroeid tot bijna 1,25 miljoen voertuigen

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het Nederlandse Leasewagenpark groeide tot en met het derde kwartaal van 2022 met 3,2 procent ten opzichte van eind 2021. Het park telt nu 1.243.900 voertuigen (personenauto’s en bestelwagens) en nadert daarmee de grens van 1,25 miljoen.

Dat meldt de vereniging van Autoleasemaatschappijen (VNA). In de periode januari tot en met september is het park zakelijke leasepersonenauto’s met 4,2 procent toegenomen. Dit segment telt nu 783 duizend auto’s. Dat zijn er 31.300 meer dan eind 2021. De solide Nederlandse arbeidsmarkt, met een toenemend aantal banen, stimuleert de vraag naar zakelijke mobiliteit, aldus de VNA. Uitdaging blijft volgens Renate Hemerik, voorzitter VNA, wel het tekort aan nieuwe auto’s en lange levertijden. “Het is de vraag wat 2023 brengt nu de kans op een recessie toeneemt. Daarnaast blijft inflatie een punt van zorg. Ook auto’s en zeker EV’s, worden steeds prijziger. De leasebranche richt zich daarom nadrukkelijker op (her)inzet van gebruikte auto’s,” aldus Hemerik.

Zorgen omtrent verduurzaming 

Het park zakelijke leasepersonenauto’s bestaat nu voor ruim een kwart uit stekkerauto’s (volledig elektrisch en plug-in hybride). De leasesector levert daarmee de grootste bijdrage aan de verduurzaming van het totale Nederlandse personenautopark aldus de VNA. Dat bestaat voor zo’n 5 procent uit stekkerauto’s.

Groei voor private lease

Waar de groei van private lease in de eerste helft van het jaar nog stilviel, heeft dit segment in het derde kwartaal de stijgende lijn hervonden. Ten opzichte van eind 2021 is nu sprake van een groei van het private leasepark met 1,6 procent tot 234.700 auto’s. Een krap aanbod van nieuwe auto’s en prijsstijgingen spelen de markt parten. Echter wordt ook in private lease volgens de VNA steeds nadrukkelijker gekeken naar de inzet van gebruikte auto’s. 

De leasebranche ziet verder dat particulieren veel interesse tonen voor elektrisch rijden. De combinatie van private lease en de particuliere subsidie op emissievrije auto’s heeft dit jaar volgend de VNA tot succes geleid. Ruim een kwart van de nieuw ingezette private lease auto’s is dit jaar volledig elektrisch. 

Recessie bedreigt vraag bestelauto’s

Het aantal leasebestelwagens groeit tot en met het derde kwartaal met 1,6 procent tot 226.200 voertuigen. Daarmee is de toename dit jaar lager dan in 2021. In de eerste helft van het jaar was er een groot tekort aan nieuwe en gebruikte bestelwagens. Een dalende vraag dreigt echter nu hoge energielasten en recessie-angst ondernemers terughoudender maakt, aldus de VNA. “Eigenlijk zou de bestelwagenmarkt volop in transitie moeten raken naar emissie-vrije bestelwagens. Naast een stokkend aanbod dreigt echter ook een lagere vraag naar bestelauto’s. Het leasepark groeit nog, maar de uitdagingen in deze markt nemen toe,” aldus Hemerik.

  2021 Q4

2022 Q3

Groei +/- 

Groei in %

Personenauto’s zakelijk

757.700

783.000

31.300

4,2%

Private lease

231.000

234.700

3.700

1,6%

Bestelwagens

222.600

226.200

3.600

1,6%

Totaal

1.205.300

1.243.900

+ 38.600

3,2%

Tabel: Ontwikkeling totale leasepark Nederland  (VNA)