Leaseplan ‘verkoopt’ haar leasecontracten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Leaseplan Nederland blijft in het proces verantwoordelijk voor de operationele uitvoering en krijgt daarvoor een fee van Bumper.

Contracten als onderpand
Leaseplan heeft door middel van een huurkoop-constructie haar Nederlandse lease-assets overgedaan aan Bumperfinance. Bumper heeft met de leasecontracten als onderpand obligaties uitgegeven die genoteerd staan aan Euronext.

Volgens Leaseplan zijn alle obligaties inmiddels in de markt gezet, waardoor de securitisatie goed is voor een totale opbrengst van 744 miljoen euro. Eerder al kende Leaseplan soortgelijke, maar dan private, transacties in Nederland (2006), Duitsland (2008) en het Verenigd Koninkrijk (2009).

Bumper heeft 703,5 miljoen obligaties met een tripple A-rating en 40,7 obligaties met een double A-rating uitgegeven. Bumper betaalt jaarlijks 1,3 en 1,65% (op de double A obligaties) opslag op de maandelijkse Euribor-rente (1,0% momenteel).

De securitisatie kent een looptijd van drie jaar. In het eerste jaar investeert Leaseplan het geld in voornamelijk nieuwe leasecontracten. Na een jaar begint de aflossing.

Minder afhankelijk
Leaseplan is de enige leasemaatschappij in Nederland die haar park publiek securitiseert. “Andere leasemaatschappijen zijn of niet groot genoeg hiervoor of hebben een bank achter zich staan die voor funding zorgt. Wij proberen op verschillende manieren aan onze funding te komen. Om deze reden zijn we gestart met een spaarbank en securitisatie, hierdoor kunnen we meer bronnen aanboren om aan onze financieringsbehoefte te voldoen”, zegt Meindert de Vreeze, directeur structured finance & secutarisation bij Leaseplan Corporation.

Leaseplan wil door middel van het securitiseren van het wagenpark minder afhankelijk zijn van normale bedrijfsobligaties (die nu nog gedeeltelijk worden gedekt door de staat). “Ook zijn we nu in staat om nieuwe investeerders te vinden, waardoor er meerdere financieringskanalen tot onze beschikking komen te staan”, aldus De Vreeze.

On-balance
Het gaat volgens De Vreeze puur om het vinden van nieuwe geldstromen. “Het restwaarderisico is voor ons, er is ook geen sprake van dat we de lease-activiteiten off-balance plaatsen.” Mocht Leaseplan in gebreke blijven bij het collecteren van het geld voor Bumper, dan zijn de risico’s in principe voor de beleggers. De eerste vijf procent ‘failures’ zijn echter – wettelijk verplicht – voor Leaseplan zelf. “We bieden een product met een hoge zekerheid, daarom hebben we van de ratingagencies een tripple A-notering voor de class A-notes gekregen voor het product.”

Leaseplan is tevreden over de opbrengst. “Vanwege de goede vraag van vele verschillende en hoge kwaliteit investeerders naar deze obligaties, konden we de omvang van de transactie van 525 miljoen naar 744 miljoen euro verhogen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Leaseplan ‘verkoopt’ haar leasecontracten | Automotive Online

Leaseplan ‘verkoopt’ haar leasecontracten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Leaseplan Nederland blijft in het proces verantwoordelijk voor de operationele uitvoering en krijgt daarvoor een fee van Bumper.

Contracten als onderpand
Leaseplan heeft door middel van een huurkoop-constructie haar Nederlandse lease-assets overgedaan aan Bumperfinance. Bumper heeft met de leasecontracten als onderpand obligaties uitgegeven die genoteerd staan aan Euronext.

Volgens Leaseplan zijn alle obligaties inmiddels in de markt gezet, waardoor de securitisatie goed is voor een totale opbrengst van 744 miljoen euro. Eerder al kende Leaseplan soortgelijke, maar dan private, transacties in Nederland (2006), Duitsland (2008) en het Verenigd Koninkrijk (2009).

Bumper heeft 703,5 miljoen obligaties met een tripple A-rating en 40,7 obligaties met een double A-rating uitgegeven. Bumper betaalt jaarlijks 1,3 en 1,65% (op de double A obligaties) opslag op de maandelijkse Euribor-rente (1,0% momenteel).

De securitisatie kent een looptijd van drie jaar. In het eerste jaar investeert Leaseplan het geld in voornamelijk nieuwe leasecontracten. Na een jaar begint de aflossing.

Minder afhankelijk
Leaseplan is de enige leasemaatschappij in Nederland die haar park publiek securitiseert. “Andere leasemaatschappijen zijn of niet groot genoeg hiervoor of hebben een bank achter zich staan die voor funding zorgt. Wij proberen op verschillende manieren aan onze funding te komen. Om deze reden zijn we gestart met een spaarbank en securitisatie, hierdoor kunnen we meer bronnen aanboren om aan onze financieringsbehoefte te voldoen”, zegt Meindert de Vreeze, directeur structured finance & secutarisation bij Leaseplan Corporation.

Leaseplan wil door middel van het securitiseren van het wagenpark minder afhankelijk zijn van normale bedrijfsobligaties (die nu nog gedeeltelijk worden gedekt door de staat). “Ook zijn we nu in staat om nieuwe investeerders te vinden, waardoor er meerdere financieringskanalen tot onze beschikking komen te staan”, aldus De Vreeze.

On-balance
Het gaat volgens De Vreeze puur om het vinden van nieuwe geldstromen. “Het restwaarderisico is voor ons, er is ook geen sprake van dat we de lease-activiteiten off-balance plaatsen.” Mocht Leaseplan in gebreke blijven bij het collecteren van het geld voor Bumper, dan zijn de risico’s in principe voor de beleggers. De eerste vijf procent ‘failures’ zijn echter – wettelijk verplicht – voor Leaseplan zelf. “We bieden een product met een hoge zekerheid, daarom hebben we van de ratingagencies een tripple A-notering voor de class A-notes gekregen voor het product.”

Leaseplan is tevreden over de opbrengst. “Vanwege de goede vraag van vele verschillende en hoge kwaliteit investeerders naar deze obligaties, konden we de omvang van de transactie van 525 miljoen naar 744 miljoen euro verhogen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.