Topman NewALD: EV-doelstelling Leaseplan te ambitieus

Overname Leaseplan • Volgens ALD-ceo Tim Albertsen worden de strategische ambities van Leaseplan en ALD naast elkaar gelegd en wordt van beide het beste en meest haalbare overgenomen. ‘De EV-ambities zullen ergens tussen die van ALD en Leaseplan in liggen.’ 
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
ALD-ceo Tim Albertsen vindt een 100 procent inzet van EV's in 2030 onrealistisch. (Foto: ALD Automotive)

De Leaseplan-doelstelling om vanaf 2030 alleen nog nulemissie auto’s in te zetten, is te ambitieus, vindt ALD-topman Tim Albertsen. Anderzijds is de huidige doelstelling van ALD Automotive, van 50 procent van alle nieuw in te zetten leaseauto’s in 2030, te laag. Dat stelde ALD Automotive-ceo Tim Albertsen in de persconferentie naar aanleiding van de overname van Leaseplan door ALD, in antwoord op de vraag in hoeverre de strategische plannen van beide bedrijven in elkaars verlengde liggen. “We zullen de doelstellingen van beide bedrijven naast elkaar leggen en nieuwe doelstellingen formuleren die daarbij passen”, zo zei Albertsen. “De nieuwe ambitie op het gebied van de EV-aflevering zal ergens tussen beide in zitten.” Bij ALD is op dit moment zo’n 27 procent van de nieuw ingezette auto’s een elektrische (PHEV en BEV), bij Leaseplan is dat 20 procent.

Relatief klein

De integratie tussen beide bedrijven, die samen NewALD gaan vormen, moet in de komende jaren zijn beslag krijgen en rond 2025 zijn afgerond. Er wordt een Integration Management Office ingericht om de integratie in goede banen te leiden en te voorkomen dat de overname de dagelijkse zaken vertraagt. “Maar we zullen niet gaan acquireren in markten waar we moeten integreren”, aldus Albertsen. En dat zijn er nogal wat: in meer dan 10 landen in Europa zijn de leasemaatschappijen allebei gevestigd en in sommige landen wordt de marktpositie van de nieuwe leasereus zeer dominant (zie ook kader ‘Marktdruk’). Dat maakt dat Fleet Europe eerder al opmerkte (zie kader) dat de overname door de instanties goed zal worden bestudeerd omdat hij “vergelijkbaar is met een fusie tussen Microsoft en Apple”.

Marktdruk

Onder andere in Zweden, Portugal en Spanje zou de marktvertegenwoordiging van het fusiebedrijf de 60 procent overstijgen, zo schreef het Europese fleetmagazine Fleet Europe. Maar ook overzees zullen er wat knopen moeten ontwaard. Zo heeft ALD in de Verenigde Staten een strategisch partnerschap met Wheels, dat zelf weer is gefuseerd met Donlen; Leaseplan heeft daar juist een eigen kantoor. In Oceanië lijkt het probleem opgelost: daar heeft Leaseplan zijn vestigingen verkocht aan SGFleet.

Anderzijds stelt Norbert van den Eijnden, columnist bij Automotive en voormalig ceo van Alphabet International, dat de nieuwe combinatie in vergelijking met de captives nog altijd een relatief kleine speler is. En uiteraard bekijkt NewALD de fusie ook vanuit dit perspectief: de universele leasemaatschappij plaatst zichzelf met een vloot van 3,5 miljoen auto’s achter Toyota (3,2 mln), RCI (de captive van Renault-Mitsubishi-Nissan, 3,8 mln) en Volkswagen (11,3 mln). Arval komt dan op een vijfde positie met 1,4 miljoen auto’s.Lees ook het interview met Tex Gunning: Deze deal is van strategisch belang

Volgens NewALD is schaalgrootte nodig om te kunnen blijven investeren in ict (en zo te bouwen aan een platform dat essentieel is in de trend van bezit naar gebruik) en voldoende inkoopkracht te hebben op de financiële markt en ten opzichte van importeurs. Het stelt dat de concurrentie van zowel techbedrijven als autofabrikanten toeneemt en dat slagkracht de sleutel is om een rol van betekenis te kunnen blijven spelen.

Kostenbesparing

ALD en Leaseplan verwachten dat een fusie leidt tot een flinke kostenbesparing, maar dat het eventuele banenverlies wordt opgevangen door natuurlijk verloop in plaats van ontslagen. Daarnaast wordt er ingezet op groei. Op dit moment wordt er vooral gekeken hoe de bedrijven op strategisch niveau op elkaar aansluiten. Naast de al genoemde ambities op het gebied van duurzaamheid gaat het daarbij ook om remarketing, klantportfolio en de vraag of de auto of mobiliteit centraal komt te staan. Leaseplan gaat uit van het Car-as-a-Servicemodel, bij ALD draait het om Mobility-as-a-service. De verwachting is dat NewALD uitgaat van die laatste, mede omdat ALD naar eigen zeggen al een state-of-the art platform heeft om hier gestalte aan te geven.

De overlap in het klantportfolio van beide bedrijven is verwaarloosbaar

Tim Albertsen, ceo ALD Automotive

Op het gebied van remarketing heeft het fusiebedrijf dankzij de samenwerking tussen Leaseplan en Constellation en het remarketingplatform ALD Carmarket ook toegang tot diverse remarketingkanalen, wat het resultaat op de verkochte vloot moet verbeteren.

Albertsen verwacht niet dat er veel van de huidige contracten verloren zullen gaan als gevolg van bedrijven met een dual supplier policy, die zakendoen met zowel ALD als Leaseplan. “Leaseplan is sterk vertegenwoordigd bij grote corporate bedrijven en in de private leasemarkt, wij zijn juist sterk vertegenwoordigd bij middelgrote en kleinere bedrijven, naast last mile solutions”, aldus Albertsen. “De overlap tussen beide is verwaarloosbaar.” Het bedrijf verwacht een jaar-op-jaar vlootgroei te kunnen realiseren van zo’n 6 procent, mede door de verwachte toenemende vraag naar leaseauto’s.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Topman NewALD: EV-doelstelling Leaseplan te ambitieus | Automotive Online

Topman NewALD: EV-doelstelling Leaseplan te ambitieus

Overname Leaseplan • Volgens ALD-ceo Tim Albertsen worden de strategische ambities van Leaseplan en ALD naast elkaar gelegd en wordt van beide het beste en meest haalbare overgenomen. ‘De EV-ambities zullen ergens tussen die van ALD en Leaseplan in liggen.’ 
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
ALD-ceo Tim Albertsen vindt een 100 procent inzet van EV's in 2030 onrealistisch. (Foto: ALD Automotive)

De Leaseplan-doelstelling om vanaf 2030 alleen nog nulemissie auto’s in te zetten, is te ambitieus, vindt ALD-topman Tim Albertsen. Anderzijds is de huidige doelstelling van ALD Automotive, van 50 procent van alle nieuw in te zetten leaseauto’s in 2030, te laag. Dat stelde ALD Automotive-ceo Tim Albertsen in de persconferentie naar aanleiding van de overname van Leaseplan door ALD, in antwoord op de vraag in hoeverre de strategische plannen van beide bedrijven in elkaars verlengde liggen. “We zullen de doelstellingen van beide bedrijven naast elkaar leggen en nieuwe doelstellingen formuleren die daarbij passen”, zo zei Albertsen. “De nieuwe ambitie op het gebied van de EV-aflevering zal ergens tussen beide in zitten.” Bij ALD is op dit moment zo’n 27 procent van de nieuw ingezette auto’s een elektrische (PHEV en BEV), bij Leaseplan is dat 20 procent.

Relatief klein

De integratie tussen beide bedrijven, die samen NewALD gaan vormen, moet in de komende jaren zijn beslag krijgen en rond 2025 zijn afgerond. Er wordt een Integration Management Office ingericht om de integratie in goede banen te leiden en te voorkomen dat de overname de dagelijkse zaken vertraagt. “Maar we zullen niet gaan acquireren in markten waar we moeten integreren”, aldus Albertsen. En dat zijn er nogal wat: in meer dan 10 landen in Europa zijn de leasemaatschappijen allebei gevestigd en in sommige landen wordt de marktpositie van de nieuwe leasereus zeer dominant (zie ook kader ‘Marktdruk’). Dat maakt dat Fleet Europe eerder al opmerkte (zie kader) dat de overname door de instanties goed zal worden bestudeerd omdat hij “vergelijkbaar is met een fusie tussen Microsoft en Apple”.

Marktdruk

Onder andere in Zweden, Portugal en Spanje zou de marktvertegenwoordiging van het fusiebedrijf de 60 procent overstijgen, zo schreef het Europese fleetmagazine Fleet Europe. Maar ook overzees zullen er wat knopen moeten ontwaard. Zo heeft ALD in de Verenigde Staten een strategisch partnerschap met Wheels, dat zelf weer is gefuseerd met Donlen; Leaseplan heeft daar juist een eigen kantoor. In Oceanië lijkt het probleem opgelost: daar heeft Leaseplan zijn vestigingen verkocht aan SGFleet.

Anderzijds stelt Norbert van den Eijnden, columnist bij Automotive en voormalig ceo van Alphabet International, dat de nieuwe combinatie in vergelijking met de captives nog altijd een relatief kleine speler is. En uiteraard bekijkt NewALD de fusie ook vanuit dit perspectief: de universele leasemaatschappij plaatst zichzelf met een vloot van 3,5 miljoen auto’s achter Toyota (3,2 mln), RCI (de captive van Renault-Mitsubishi-Nissan, 3,8 mln) en Volkswagen (11,3 mln). Arval komt dan op een vijfde positie met 1,4 miljoen auto’s.Lees ook het interview met Tex Gunning: Deze deal is van strategisch belang

Volgens NewALD is schaalgrootte nodig om te kunnen blijven investeren in ict (en zo te bouwen aan een platform dat essentieel is in de trend van bezit naar gebruik) en voldoende inkoopkracht te hebben op de financiële markt en ten opzichte van importeurs. Het stelt dat de concurrentie van zowel techbedrijven als autofabrikanten toeneemt en dat slagkracht de sleutel is om een rol van betekenis te kunnen blijven spelen.

Kostenbesparing

ALD en Leaseplan verwachten dat een fusie leidt tot een flinke kostenbesparing, maar dat het eventuele banenverlies wordt opgevangen door natuurlijk verloop in plaats van ontslagen. Daarnaast wordt er ingezet op groei. Op dit moment wordt er vooral gekeken hoe de bedrijven op strategisch niveau op elkaar aansluiten. Naast de al genoemde ambities op het gebied van duurzaamheid gaat het daarbij ook om remarketing, klantportfolio en de vraag of de auto of mobiliteit centraal komt te staan. Leaseplan gaat uit van het Car-as-a-Servicemodel, bij ALD draait het om Mobility-as-a-service. De verwachting is dat NewALD uitgaat van die laatste, mede omdat ALD naar eigen zeggen al een state-of-the art platform heeft om hier gestalte aan te geven.

De overlap in het klantportfolio van beide bedrijven is verwaarloosbaar

Tim Albertsen, ceo ALD Automotive

Op het gebied van remarketing heeft het fusiebedrijf dankzij de samenwerking tussen Leaseplan en Constellation en het remarketingplatform ALD Carmarket ook toegang tot diverse remarketingkanalen, wat het resultaat op de verkochte vloot moet verbeteren.

Albertsen verwacht niet dat er veel van de huidige contracten verloren zullen gaan als gevolg van bedrijven met een dual supplier policy, die zakendoen met zowel ALD als Leaseplan. “Leaseplan is sterk vertegenwoordigd bij grote corporate bedrijven en in de private leasemarkt, wij zijn juist sterk vertegenwoordigd bij middelgrote en kleinere bedrijven, naast last mile solutions”, aldus Albertsen. “De overlap tussen beide is verwaarloosbaar.” Het bedrijf verwacht een jaar-op-jaar vlootgroei te kunnen realiseren van zo’n 6 procent, mede door de verwachte toenemende vraag naar leaseauto’s.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.