Leaseplan-ceo Gunning: Deze deal is strategisch noodzakelijk

Overname Leaseplan • De verschuiving van autobezit naar -gebruik en de almaar groter wordende investeringslast op het gebied van technologie, vragen om een forse schaalgrootte. Dat stelt Leaseplan-ceo Tex Gunning in een interview met Automotive naar aanleiding van de overname van het bedrijf door ALD.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Gunning: Autodelen is iets voor twintigers, niet voor dertigers. (Foto: Leaseplan)

Vandaag werd bekend dat leasemaatschappij ALD het van oorsprong Nederlandse leasebedrijf Leaseplan overneemt, voor ongeveer 5 miljard euro. Hiermee ontstaat een van de grootste leasemaatschappijen ter wereld. Volgens Leaseplan-ceo Tex Gunning is het speelveld van mobiliteit ook zo aan het veranderen, dat verdere schaalgrootte noodzakelijk is. “Deze overname is een strategische, zeker niet vanuit kostenoogpunt. De trend van bezit naar gebruik zet door, maar we zien daarbij wel dat die vooral wordt ingevuld door de behoefte aan een eigen auto. Autodelen is onder jongeren in de twintig misschien een oplossing, maar als er kinderen komen die naar de sportvereniging moeten worden gebracht, boodschappen moeten worden gedaan of als ze buiten de stad gaan wonen, dan neemt de interesse in een eigen auto – op basis van een subscription model – toe”, aldus Gunning.

Digitaal platform

De leasemaatschappijen zijn samen goed voor 3,5 miljoen auto’s, maar mede door de geschetste ontwikkeling wordt een verdere groei verwacht van zo’n 6 procent jaar-op-jaar. “Hierbij is technologie de sleutel”, aldus Gunning. “Een digitaal platform waarop het gehele proces seamless kan worden afgehandeld, dat is bepalend voor het succes; dat verwacht de klant namelijk. Om zo’n platform te ontwikkelen is enerzijds funding nodig en anderzijds volume. Dat geldt ook voor onze positie ten opzichte van autofabrikanten. Steeds meer OEM’s willen rechtstreeks aan eindgebruikers leveren, zowel particuliere als zakelijke. Ze worden daarmee naast leverancier ook concurrent van leasemaatschappijen. Dat geven ze zelf ook aan. Maar zakelijke opdrachtgevers zullen toch ook graag zaken blijven doen met universele leveranciers; zij zijn gebaat bij een pluriforme markt”, aldus Gunning. “De slagkracht en inkoopkracht zijn cruciaal, en je moet de risico’s die IT-projecten altijd met zich meebrengen, kunnen dragen.”

Voorheen ging goed gekwalificeerd personeel naar de Unilevers en Shells van deze wereld, nu naar de technologie-georiënteerde bedrijven

Een derde strategische factor van belang zit in het aantrekken van personeel. Gunning: “Voorheen ging goed gekwalificeerd personeel naar de Unilevers en Shells van deze wereld, nu naar de technologie-georiënteerde bedrijven. Het is heel lastig om als leasemaatschappij de juiste mensen naar je toe te trekken als je niet over voldoende omvang en groeimogelijkheden beschikt. Wij hebben als Leaseplan al 600 mensen in digital werken. In de toekomst zullen dat er alleen maar meer worden. Op de personeelsmarkt moet je dan kunnen opboksen tegen de techbedrijven.”

Over wat de overname voor het Nederlandse personeel betekent, kunnen beide bedrijven op dit moment nog niets zeggen. Wel bekend is dat ALD-ceo Tim Albertsen de topman wordt van het nieuwe concern.

Ook wordt er geen commentaar gegeven op de totstandkoming van de overnamesom.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Leaseplan-ceo Gunning: Deze deal is strategisch noodzakelijk | Automotive Online

Leaseplan-ceo Gunning: Deze deal is strategisch noodzakelijk

Overname Leaseplan • De verschuiving van autobezit naar -gebruik en de almaar groter wordende investeringslast op het gebied van technologie, vragen om een forse schaalgrootte. Dat stelt Leaseplan-ceo Tex Gunning in een interview met Automotive naar aanleiding van de overname van het bedrijf door ALD.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Gunning: Autodelen is iets voor twintigers, niet voor dertigers. (Foto: Leaseplan)

Vandaag werd bekend dat leasemaatschappij ALD het van oorsprong Nederlandse leasebedrijf Leaseplan overneemt, voor ongeveer 5 miljard euro. Hiermee ontstaat een van de grootste leasemaatschappijen ter wereld. Volgens Leaseplan-ceo Tex Gunning is het speelveld van mobiliteit ook zo aan het veranderen, dat verdere schaalgrootte noodzakelijk is. “Deze overname is een strategische, zeker niet vanuit kostenoogpunt. De trend van bezit naar gebruik zet door, maar we zien daarbij wel dat die vooral wordt ingevuld door de behoefte aan een eigen auto. Autodelen is onder jongeren in de twintig misschien een oplossing, maar als er kinderen komen die naar de sportvereniging moeten worden gebracht, boodschappen moeten worden gedaan of als ze buiten de stad gaan wonen, dan neemt de interesse in een eigen auto – op basis van een subscription model – toe”, aldus Gunning.

Digitaal platform

De leasemaatschappijen zijn samen goed voor 3,5 miljoen auto’s, maar mede door de geschetste ontwikkeling wordt een verdere groei verwacht van zo’n 6 procent jaar-op-jaar. “Hierbij is technologie de sleutel”, aldus Gunning. “Een digitaal platform waarop het gehele proces seamless kan worden afgehandeld, dat is bepalend voor het succes; dat verwacht de klant namelijk. Om zo’n platform te ontwikkelen is enerzijds funding nodig en anderzijds volume. Dat geldt ook voor onze positie ten opzichte van autofabrikanten. Steeds meer OEM’s willen rechtstreeks aan eindgebruikers leveren, zowel particuliere als zakelijke. Ze worden daarmee naast leverancier ook concurrent van leasemaatschappijen. Dat geven ze zelf ook aan. Maar zakelijke opdrachtgevers zullen toch ook graag zaken blijven doen met universele leveranciers; zij zijn gebaat bij een pluriforme markt”, aldus Gunning. “De slagkracht en inkoopkracht zijn cruciaal, en je moet de risico’s die IT-projecten altijd met zich meebrengen, kunnen dragen.”

Voorheen ging goed gekwalificeerd personeel naar de Unilevers en Shells van deze wereld, nu naar de technologie-georiënteerde bedrijven

Een derde strategische factor van belang zit in het aantrekken van personeel. Gunning: “Voorheen ging goed gekwalificeerd personeel naar de Unilevers en Shells van deze wereld, nu naar de technologie-georiënteerde bedrijven. Het is heel lastig om als leasemaatschappij de juiste mensen naar je toe te trekken als je niet over voldoende omvang en groeimogelijkheden beschikt. Wij hebben als Leaseplan al 600 mensen in digital werken. In de toekomst zullen dat er alleen maar meer worden. Op de personeelsmarkt moet je dan kunnen opboksen tegen de techbedrijven.”

Over wat de overname voor het Nederlandse personeel betekent, kunnen beide bedrijven op dit moment nog niets zeggen. Wel bekend is dat ALD-ceo Tim Albertsen de topman wordt van het nieuwe concern.

Ook wordt er geen commentaar gegeven op de totstandkoming van de overnamesom.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.