Directeur Bas Creemers meldt de dialoog aan te willen gaan

Carglass vraagt toeleveranciers om latere betaling

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"De vraag om latere betaling is een pro-actieve maatregel", aldus Bas Creemers, directeur Carglass Nederland. (Foto:

Carglass Nederland heeft zijn toeleveranciers en partners eind vorige week in een uitgebreide brief gevraagd om in te stemmen met een latere betaling ten tijde van de coronacrisis. Als de wereldwijde omzet zich hersteld heeft tot 75 procent van het ‘normale’ handelsniveau, wil Carglass weer gaan betalen. Volgens Bas Creemers, directeur Carglass Nederland, is het een pro-actieve maatregel en wil de ruithersteller door middel van de brief een open dialoog aangaan met toeleveranciers.

“We bevinden ons in een ongekende situatie waarin ook wij fors worden geraakt. Het aantal afspraken loopt terug en de werkvoorraad wordt minder. Alles is onzeker: het is niet bekend hoe lang dit gaat aanhouden en we weten nog niet precies wat de impact zal zijn”, aldus Creemers. Carglass maakt deel uit van het internationale Belron, dat naar eigen zeggen een gezond bedrijf is, maar in een aantal landen te maken heeft met stringente lock-downmaatregelen. “Gelukkig is hier nog alles operationeel, maar de situatie verandert elke dag en dus is besloten om deze pro-actieve maatregel te treffen.”

Niet lichtvaardig 

In de brief meldt Carglass zich te realiseren dat de coronacrisis een grote impact heeft op alle bedrijven. De keten meldt het verzoek niet lichtvaardig of zonder gegronde reden te doen. Het bedrijf vraagt in de brief in te stemmen met een latere betaling totdat de wereldwijde omzet van Carglass zich heeft hersteld tot 75 procent van het ‘normale’ handelsniveau. 
Carglass wil niet ingaan op verdere details en geeft geen commentaar op de genoemde cijfers in de brief. Volgens het bedrijf is de vraag naar autoruitschadeherstel al sterk teruggelopen en is het onvermijdelijk dat de vraag nog verder zal dalen, doordat het aantal gereden kilometers drastisch zal teruglopen. In de brief meldt Carglass dat de inschatting is dat er gedurende circa drie maanden een drastische impact zal zijn op de omzet van de groep. Die beweging is reeds afgelopen week ingezet.

Open dialoog

Volgens Creemers reageert het merendeel van de toeleveranciers met begrip op de maatregel. “We realiseren ons heel goed dat veel toeleveranciers ook worden geraakt en willen juist in een open dialoog afspraken maken”, aldus Creemers. Carglass telt in ons land 56 vestigingen en maakte afgelopen najaar bekend te stoppen met kleine carrosserieschade.

Vorige week was commercieel directeur Karen Dijkstra van Carglass te gast in de Automotive livestream, die hier is terug te zien.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Carglass vraagt toeleveranciers om latere betaling | Automotive Online
Directeur Bas Creemers meldt de dialoog aan te willen gaan

Carglass vraagt toeleveranciers om latere betaling

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"De vraag om latere betaling is een pro-actieve maatregel", aldus Bas Creemers, directeur Carglass Nederland. (Foto:

Carglass Nederland heeft zijn toeleveranciers en partners eind vorige week in een uitgebreide brief gevraagd om in te stemmen met een latere betaling ten tijde van de coronacrisis. Als de wereldwijde omzet zich hersteld heeft tot 75 procent van het ‘normale’ handelsniveau, wil Carglass weer gaan betalen. Volgens Bas Creemers, directeur Carglass Nederland, is het een pro-actieve maatregel en wil de ruithersteller door middel van de brief een open dialoog aangaan met toeleveranciers.

“We bevinden ons in een ongekende situatie waarin ook wij fors worden geraakt. Het aantal afspraken loopt terug en de werkvoorraad wordt minder. Alles is onzeker: het is niet bekend hoe lang dit gaat aanhouden en we weten nog niet precies wat de impact zal zijn”, aldus Creemers. Carglass maakt deel uit van het internationale Belron, dat naar eigen zeggen een gezond bedrijf is, maar in een aantal landen te maken heeft met stringente lock-downmaatregelen. “Gelukkig is hier nog alles operationeel, maar de situatie verandert elke dag en dus is besloten om deze pro-actieve maatregel te treffen.”

Niet lichtvaardig 

In de brief meldt Carglass zich te realiseren dat de coronacrisis een grote impact heeft op alle bedrijven. De keten meldt het verzoek niet lichtvaardig of zonder gegronde reden te doen. Het bedrijf vraagt in de brief in te stemmen met een latere betaling totdat de wereldwijde omzet van Carglass zich heeft hersteld tot 75 procent van het ‘normale’ handelsniveau. 
Carglass wil niet ingaan op verdere details en geeft geen commentaar op de genoemde cijfers in de brief. Volgens het bedrijf is de vraag naar autoruitschadeherstel al sterk teruggelopen en is het onvermijdelijk dat de vraag nog verder zal dalen, doordat het aantal gereden kilometers drastisch zal teruglopen. In de brief meldt Carglass dat de inschatting is dat er gedurende circa drie maanden een drastische impact zal zijn op de omzet van de groep. Die beweging is reeds afgelopen week ingezet.

Open dialoog

Volgens Creemers reageert het merendeel van de toeleveranciers met begrip op de maatregel. “We realiseren ons heel goed dat veel toeleveranciers ook worden geraakt en willen juist in een open dialoog afspraken maken”, aldus Creemers. Carglass telt in ons land 56 vestigingen en maakte afgelopen najaar bekend te stoppen met kleine carrosserieschade.

Vorige week was commercieel directeur Karen Dijkstra van Carglass te gast in de Automotive livestream, die hier is terug te zien.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.