Nieuw college Amsterdam: strenge milieuzones en hogere parkeertarieven

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Een Tesla aan de Amsterdamse gracht (foto: Shutterstock)

In Amsterdam werd vanmorgen het coalitieakkoord gepresenteerd van het nieuwe college, gevormd door Groen Links, D66, SP en PvdA. Er komt een ‘Agenda Amsterdam Autoluw’ met daarin de ambitie om de binnenstad zoveel mogelijk autovrij te maken. Het college gaat onderzoeken of in ieder geval de smalle grachten parkeervrij kunnen worden. De parkeertarieven gaan omhoog, naar een maximum van € 7,50 per uur in de binnenstad. Het college wil het aantal parkeerplaatsen tot 2025 met 7 tot 10 duizend terugbrengen. De bestaande milieuzones worden strenger en uitgebreid naar meer voertuigcategorieën. De maximumsnelheid gaat in woonstraten zoveel mogelijk naar 30 kilometer per uur. Op de ringweg A10 wil het nieuwe stadsbestuur een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur invoeren.

Financiering zoekt het college onder meer in verhoging van de toeristenbelasting en de OZB. Deze wordt voor huiseigenaren volgend jaar verhoogd met 2 procent, zo blijkt uit het coalitieakkoord.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Nieuw college Amsterdam: strenge milieuzones en hogere parkeertarieven | Automotive Online

Nieuw college Amsterdam: strenge milieuzones en hogere parkeertarieven

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Een Tesla aan de Amsterdamse gracht (foto: Shutterstock)

In Amsterdam werd vanmorgen het coalitieakkoord gepresenteerd van het nieuwe college, gevormd door Groen Links, D66, SP en PvdA. Er komt een ‘Agenda Amsterdam Autoluw’ met daarin de ambitie om de binnenstad zoveel mogelijk autovrij te maken. Het college gaat onderzoeken of in ieder geval de smalle grachten parkeervrij kunnen worden. De parkeertarieven gaan omhoog, naar een maximum van € 7,50 per uur in de binnenstad. Het college wil het aantal parkeerplaatsen tot 2025 met 7 tot 10 duizend terugbrengen. De bestaande milieuzones worden strenger en uitgebreid naar meer voertuigcategorieën. De maximumsnelheid gaat in woonstraten zoveel mogelijk naar 30 kilometer per uur. Op de ringweg A10 wil het nieuwe stadsbestuur een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur invoeren.

Financiering zoekt het college onder meer in verhoging van de toeristenbelasting en de OZB. Deze wordt voor huiseigenaren volgend jaar verhoogd met 2 procent, zo blijkt uit het coalitieakkoord.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.