Rechtbank: Rabobank mag klantrelatie met autobedrijf verbreken vanwege te hoge cash stortingen

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Rabobank mag de klantrelatie met een autobedrijf verbreken, zo oordeelt Rechtbank Amsterdam. (Foto: Shutterstock)

De Rabobank mag de klantrelatie per september opzeggen met een autobedrijf, dat van november 2019 tot en met januari 2021 in totaal voor 3 miljoen euro aan contant geld stortte. Dat is de uitkomst van een kort geding voor Rechtbank Amsterdam, dat aangespannen was door de eigenaresse van het autobedrijf. Het autobedrijf, dat in in juli 2019 als 1 van 4 autobedrijven te maken kreeg met een Fiod-inval, had een tweede kans gekregen van de bank maar ging vervolgens meerdere malen in de fout.

Vraagtekens 

Het autobedrijf bestaat sinds 1972 en heeft 14 werknemers in dienst. Naar eigen zeggen zijn de cash-activiteiten voor de in- en verkoop van personenauto’s en lichte bestelwagens afgebouwd. Met de bank was een afspraak gemaakt over een wekelijkse storting van maximaal 3 duizend euro uit het garagebedrijf. Uit verstrekte informatie van de ondernemer bleek onder andere dat zij 1,2 miljoen euro verkreeg uit de verkoop van auto’s naar het buitenland. Toen de Rabobank hier vraagtekens bij plaatste en een onderzoek wilde instellen, weigerde de ondernemer mee te werken aan het onderzoek. Hierop verbrak de bank de klantrelatie, tot onvrede van de eigenaresse.

Onderzoek

De ondernemer, die vrijgesproken is van witwassen, spande een korte geding aan tegen het beëindigen van de klantrelatie. Naar het autobedrijf loopt nog wel een onderzoek naar mogelijke btw-fraude en valsheid in geschrifte. De bank stelt dat deze zware misdrijven een corrumperend effect hebben op de bedrijfsvoering van het autobedrijf, wat genoeg reden is om de klantrelatie te beëindigen.

De rechter veroordeelde de ondernemer tot het betalen van de proceskosten van 1.683 euro.De Rabobank maakte onlangs bekend dat het de deur dicht gooit voor autobedrijven met een omzet onder de 50 miljoen euro.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Rechtbank: Rabobank mag klantrelatie met autobedrijf verbreken vanwege te hoge cash stortingen | Automotive Online

Rechtbank: Rabobank mag klantrelatie met autobedrijf verbreken vanwege te hoge cash stortingen

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Rabobank mag de klantrelatie met een autobedrijf verbreken, zo oordeelt Rechtbank Amsterdam. (Foto: Shutterstock)

De Rabobank mag de klantrelatie per september opzeggen met een autobedrijf, dat van november 2019 tot en met januari 2021 in totaal voor 3 miljoen euro aan contant geld stortte. Dat is de uitkomst van een kort geding voor Rechtbank Amsterdam, dat aangespannen was door de eigenaresse van het autobedrijf. Het autobedrijf, dat in in juli 2019 als 1 van 4 autobedrijven te maken kreeg met een Fiod-inval, had een tweede kans gekregen van de bank maar ging vervolgens meerdere malen in de fout.

Vraagtekens 

Het autobedrijf bestaat sinds 1972 en heeft 14 werknemers in dienst. Naar eigen zeggen zijn de cash-activiteiten voor de in- en verkoop van personenauto’s en lichte bestelwagens afgebouwd. Met de bank was een afspraak gemaakt over een wekelijkse storting van maximaal 3 duizend euro uit het garagebedrijf. Uit verstrekte informatie van de ondernemer bleek onder andere dat zij 1,2 miljoen euro verkreeg uit de verkoop van auto’s naar het buitenland. Toen de Rabobank hier vraagtekens bij plaatste en een onderzoek wilde instellen, weigerde de ondernemer mee te werken aan het onderzoek. Hierop verbrak de bank de klantrelatie, tot onvrede van de eigenaresse.

Onderzoek

De ondernemer, die vrijgesproken is van witwassen, spande een korte geding aan tegen het beëindigen van de klantrelatie. Naar het autobedrijf loopt nog wel een onderzoek naar mogelijke btw-fraude en valsheid in geschrifte. De bank stelt dat deze zware misdrijven een corrumperend effect hebben op de bedrijfsvoering van het autobedrijf, wat genoeg reden is om de klantrelatie te beëindigen.

De rechter veroordeelde de ondernemer tot het betalen van de proceskosten van 1.683 euro.De Rabobank maakte onlangs bekend dat het de deur dicht gooit voor autobedrijven met een omzet onder de 50 miljoen euro.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.