VW Groep bouwt zes eigen batterijfabrieken

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
VW kon auto's vorig jaar niet afbouwen vanwege een tekort aan chips, vertelde ceo Herbert Diess. (Foto: VW Groep).

De Volkswagen Groep zet versneld in op een verdere digitalisering en elektrificatie en is erop gebrand om tegen 2025 wereldwijd marktleider te zijn in EV’s. Om die ambitie kracht bij te zetten wordt fors geïnvesteerd, onder andere in eigen productiefaciliteiten van batterijen zodat de fabrikant zelf de hele productieketen beheerst en minder afhankelijk is van de aanvoer vanuit Azië. Zo maakt de autofabrikant vandaag bekend tijdens de presentatie van de jaarcijfers. 

Als gevolg van de coronacrisis en haperende toevoer van chips en onderdelen meldde ceo Herbert Diess dat VW vorig jaar zo’n 100 duizend auto’s niet heeft kunnen afbouwen door een tekort aan chips. Volgens Diess wil VW de levering van chips nu borgen door directe overeenkomsten af te sluiten met de leveranciers van halfgeleiders.

Eigen batterijfabrieken 

Om de hele productieketen beter in de hand te hebben is de VW Group van plan om zes batterijfabrieken in Europa te bouwen. Op termijn gevolgd door eigen faciliteiten om accucellen te produceren. Om de elektrificatie verder te stimuleren wil VW ook in de uitbreiding van de laadinfrastructuur investeren, bijvoorbeeld via de joint venture met Ionity. Samen met BP wil VW zo’n 8.000 snellaadpunten neerzetten in Europa. Dat gaat VW ook doen in China en de VS. Electrify America plant tegen het einde van het jaar zo’n 3.500 snellaadpunten in Noord-Amerika. In China hoopt Volkswagen tegen 2025 op in totaal 17.000 snellaadpunten via de joint venture CAMS.

Eigen energie

Volkswagen wil dat de elektrische auto straks een integraal onderdeel van het energiesysteem is en de consument aan alle kanten voordelen oplevert. Denk aan groene stroom die via het zonne-energiesysteem wordt opgeslagen in de auto en kan worden terug geleverd aan het thuisnetwerk. De VW-modellen met het eigen MEB-platform (Modulaire E-Antriebs Baukasten) zullen deze technologie vanaf 2022 ondersteunen via een dienstenpakket, zodat particulieren maar ook bedrijven dit kunnen toepassen.

Reorganisatie

Om die transformatie mogelijk te maken liet VW eerder deze week al weten een reorganisatie door te voeren en banen te schrappen om die omslag mogelijk te maken en te kunnen financieren. Het concern realiseerde vorig jaar een operationele winst van meer dan 10 miljard euro, dat is een halvering ten opzicht van 2019. Zo maakte ceo Hertbert Diess bekend tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Het bruto bedrijfsresultaat is met 43 procent gedaald tot 9,7 miljard euro. 

VW Groep bouwt zes eigen batterijfabrieken | Automotive Online

VW Groep bouwt zes eigen batterijfabrieken

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
VW kon auto's vorig jaar niet afbouwen vanwege een tekort aan chips, vertelde ceo Herbert Diess. (Foto: VW Groep).

De Volkswagen Groep zet versneld in op een verdere digitalisering en elektrificatie en is erop gebrand om tegen 2025 wereldwijd marktleider te zijn in EV’s. Om die ambitie kracht bij te zetten wordt fors geïnvesteerd, onder andere in eigen productiefaciliteiten van batterijen zodat de fabrikant zelf de hele productieketen beheerst en minder afhankelijk is van de aanvoer vanuit Azië. Zo maakt de autofabrikant vandaag bekend tijdens de presentatie van de jaarcijfers. 

Als gevolg van de coronacrisis en haperende toevoer van chips en onderdelen meldde ceo Herbert Diess dat VW vorig jaar zo’n 100 duizend auto’s niet heeft kunnen afbouwen door een tekort aan chips. Volgens Diess wil VW de levering van chips nu borgen door directe overeenkomsten af te sluiten met de leveranciers van halfgeleiders.

Eigen batterijfabrieken 

Om de hele productieketen beter in de hand te hebben is de VW Group van plan om zes batterijfabrieken in Europa te bouwen. Op termijn gevolgd door eigen faciliteiten om accucellen te produceren. Om de elektrificatie verder te stimuleren wil VW ook in de uitbreiding van de laadinfrastructuur investeren, bijvoorbeeld via de joint venture met Ionity. Samen met BP wil VW zo’n 8.000 snellaadpunten neerzetten in Europa. Dat gaat VW ook doen in China en de VS. Electrify America plant tegen het einde van het jaar zo’n 3.500 snellaadpunten in Noord-Amerika. In China hoopt Volkswagen tegen 2025 op in totaal 17.000 snellaadpunten via de joint venture CAMS.

Eigen energie

Volkswagen wil dat de elektrische auto straks een integraal onderdeel van het energiesysteem is en de consument aan alle kanten voordelen oplevert. Denk aan groene stroom die via het zonne-energiesysteem wordt opgeslagen in de auto en kan worden terug geleverd aan het thuisnetwerk. De VW-modellen met het eigen MEB-platform (Modulaire E-Antriebs Baukasten) zullen deze technologie vanaf 2022 ondersteunen via een dienstenpakket, zodat particulieren maar ook bedrijven dit kunnen toepassen.

Reorganisatie

Om die transformatie mogelijk te maken liet VW eerder deze week al weten een reorganisatie door te voeren en banen te schrappen om die omslag mogelijk te maken en te kunnen financieren. Het concern realiseerde vorig jaar een operationele winst van meer dan 10 miljard euro, dat is een halvering ten opzicht van 2019. Zo maakte ceo Hertbert Diess bekend tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Het bruto bedrijfsresultaat is met 43 procent gedaald tot 9,7 miljard euro.