Mitsubishi kondigt opzegging dealercontracten aan

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In december krijgen alle Mitsubishi-dealers een opzegging van hun dealercontract. Dat bevestigen meerdere dealers aan Automotive. De importeur heeft hierover een brief verstuurd. Automotive heeft de brief ingezien. Importeur Mitsubishi Nederland wil niet reageren.

De fabrikant kondigde eerder dit jaar aan zijn salesactiviteiten in Europa te staken. Europa is voor de fabrikant te duur en te bewerkelijk. De ratio achter het besluit is helder. Alleen is het nu zaak om tot een goede vertrekregeling te komen. Omdat alle dealers in december een opzegging krijgen, heeft het merk per eind 2022 geen salesdealers meer. In totaal zeventien dealers voeren alleen Mitsubishi, waarmee per eind 2020 het totaal aantal contractpartners in Nederland direct met 4 procent teruggebracht is. Nederland telt nu in totaal nog 400 dealereigenaren. De mededeling dat Mitsubishi zich terugtrekt uit Europa kwam hard aan bij de dealers.

De toekomst van deze bedrijven is ongewis, maar omdat het al vrij lastig was om op basis van alleen Mitsubishi een bedrijf te kunnen voeren, hebben ze bijna zonder uitzondering al aanvullende activiteiten. Tegelijkertijd geven enkele bedrijven aan dat ze overwegen de deuren eind 2022 te sluiten. 

Compensatie

De importeur heeft de dealers laten weten dat ze de komende twee jaar ‘op kosten van de importeur’ kunnen uitverkopen. Hierbij moet aangetekend worden dat er naar verwachting voldoende nieuwe modellen komen om nog twee jaar vooruit te kunnen. Volgend jaar komt de nieuwe Eclipse Cross naar Europa. Die komt als benzine- en plug-in. De plug-in heeft dezelfde techniek als de Outlander plug-in (die niet meer naar Europa komt). 

De dealers krijgen nieuwe auto’s op voorraad zonder daarvoor financieringskosten doorberekend te krijgen. Daarmee moet de schade voor de dealers beperkt worden. “De voorwaarden (van de contractbeëindiging) zullen met de dealervereniging worden afgestemd. Uitgangspunt is een aanzienlijke verlaging van de kosten en verplichtingen”, schrijft Mitsubishi in een brief aan de dealers. “Dealers die liever op korte termijn stoppen wordt in overleg de mogelijkheid aangeboden om dat te doen”, meldt de importeur verder nog.

Aftersales

Over in welke mate er verder gecompenseerd wordt door de fabrikant is nog niets bekend. Het is wel de verwachting dat dealers die recent geïnvesteerd hebben in huisvestiging daarvoor extra gecompenseerd zullen gaan worden.

De aftersales echter blijft tot en met 2034 gegarandeerd. Uitgangspunt is dat dealers die dat wensen een nieuw servicecontract krijgen aangeboden.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Mitsubishi kondigt opzegging dealercontracten aan | Automotive Online

Mitsubishi kondigt opzegging dealercontracten aan

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In december krijgen alle Mitsubishi-dealers een opzegging van hun dealercontract. Dat bevestigen meerdere dealers aan Automotive. De importeur heeft hierover een brief verstuurd. Automotive heeft de brief ingezien. Importeur Mitsubishi Nederland wil niet reageren.

De fabrikant kondigde eerder dit jaar aan zijn salesactiviteiten in Europa te staken. Europa is voor de fabrikant te duur en te bewerkelijk. De ratio achter het besluit is helder. Alleen is het nu zaak om tot een goede vertrekregeling te komen. Omdat alle dealers in december een opzegging krijgen, heeft het merk per eind 2022 geen salesdealers meer. In totaal zeventien dealers voeren alleen Mitsubishi, waarmee per eind 2020 het totaal aantal contractpartners in Nederland direct met 4 procent teruggebracht is. Nederland telt nu in totaal nog 400 dealereigenaren. De mededeling dat Mitsubishi zich terugtrekt uit Europa kwam hard aan bij de dealers.

De toekomst van deze bedrijven is ongewis, maar omdat het al vrij lastig was om op basis van alleen Mitsubishi een bedrijf te kunnen voeren, hebben ze bijna zonder uitzondering al aanvullende activiteiten. Tegelijkertijd geven enkele bedrijven aan dat ze overwegen de deuren eind 2022 te sluiten. 

Compensatie

De importeur heeft de dealers laten weten dat ze de komende twee jaar ‘op kosten van de importeur’ kunnen uitverkopen. Hierbij moet aangetekend worden dat er naar verwachting voldoende nieuwe modellen komen om nog twee jaar vooruit te kunnen. Volgend jaar komt de nieuwe Eclipse Cross naar Europa. Die komt als benzine- en plug-in. De plug-in heeft dezelfde techniek als de Outlander plug-in (die niet meer naar Europa komt). 

De dealers krijgen nieuwe auto’s op voorraad zonder daarvoor financieringskosten doorberekend te krijgen. Daarmee moet de schade voor de dealers beperkt worden. “De voorwaarden (van de contractbeëindiging) zullen met de dealervereniging worden afgestemd. Uitgangspunt is een aanzienlijke verlaging van de kosten en verplichtingen”, schrijft Mitsubishi in een brief aan de dealers. “Dealers die liever op korte termijn stoppen wordt in overleg de mogelijkheid aangeboden om dat te doen”, meldt de importeur verder nog.

Aftersales

Over in welke mate er verder gecompenseerd wordt door de fabrikant is nog niets bekend. Het is wel de verwachting dat dealers die recent geïnvesteerd hebben in huisvestiging daarvoor extra gecompenseerd zullen gaan worden.

De aftersales echter blijft tot en met 2034 gegarandeerd. Uitgangspunt is dat dealers die dat wensen een nieuw servicecontract krijgen aangeboden.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.