Audi zet in op klimaatneutrale productie in 2025

Jeroen Vos Jeroen Vos
De productie van de Audi e-tron in de CO2-neutrale fabriek in Brussel. (Foto: Audi)

Audi gaat zijn productiefabrieken ombouwen om zijn auto’s in 2025 klimaatneutraal te kunnen bouwen. In het kader van dit milieuprogramma Mission:Zero wordt ook de toeleveringsketen op aangepast. De bedoeling is om de CO2-uitstoot in het productieproces energie-intensieve materialen zoals aluminium, staal en batterijcomponenten, terug te brengen. Dat maakte het bedrijf bekend tijdens de online Audi Tech Talk Carbon Neutrality, waar Automotive aan deelnam.

De autofabrikant produceert al CO2-neutraal in Brussel en het Hongaarse Györ. Zo maakt de Belgische fabriek gebruik van biogas, terwijl Györ aardwarmte inzet via een geothermisch systeem. Op de Duitse productielocaties Ingolstadt en Neckarsulm, dat vorig jaar nog kampte met overcapaciteit, en het Mexicaanse San José Chiapa is de koolstofdioxine-uitstoot inmiddels afgenomen met 70 tot 75 procent per locatie. De komende jaren moet dat percentage verder afnemen, onder andere door gebruik te maken van groene stroom. Gezamenlijk waren de fabrieken goed voor een productie van circa 1,8 miljoen auto’s in 2019.

Elektrificatie

Volgens Peter Kössler, lid van de Raad van Bestuur van Audi, verschuift de uitstoot van auto’s van de gebruiksfase naar het productieproces. “Dat komt vooral door de elektrificatie. Als fabrikant spelen wij hierin een doorslaggevende rol. Met CO2-neutrale productielocaties en het doorvoeren van onze ambitie in de toeleveringsketen, moeten onze auto’s een kleinere CO2-voetafdruk krijgen.” Lees ook: Volkswagen investeert weer meer miljarden in elektrificering.

Zo komt er bij het productieproces van batterijen veel CO2 vrij. Audi hoopt met duurzaam materiaalgebruik tegenwicht aan te bieden. Dat doet het bijvoorbeeld door waar mogelijk gerecycled materiaal (waaronder aluminium) te gebruiken. Het hergebruiken van aluminium kost veel minder energie dan het gebruik van primair aluminium. Verder voert de autofabrikant het gebruik van recyclingmaterialen in plastic onderdelen op en gebruikt het groene stroom. Tot slot houdt het bedrijf een proefproject voor de chemische recycling van autokunststoffen. Het doel is om gemengde kunststoffen te recyclen tot pyrolyse-olie, die bruikbaar is voor de productie van plastic auto-onderdelen. In 2025 moeten deze initiatieven een besparing opleveren 1,2 ton aan CO2 per auto. Audi maakt niet bekend hoeveel het investeert in zijn milieuprogramma.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Audi zet in op klimaatneutrale productie in 2025 | Automotive Online

Audi zet in op klimaatneutrale productie in 2025

Jeroen Vos Jeroen Vos
De productie van de Audi e-tron in de CO2-neutrale fabriek in Brussel. (Foto: Audi)

Audi gaat zijn productiefabrieken ombouwen om zijn auto’s in 2025 klimaatneutraal te kunnen bouwen. In het kader van dit milieuprogramma Mission:Zero wordt ook de toeleveringsketen op aangepast. De bedoeling is om de CO2-uitstoot in het productieproces energie-intensieve materialen zoals aluminium, staal en batterijcomponenten, terug te brengen. Dat maakte het bedrijf bekend tijdens de online Audi Tech Talk Carbon Neutrality, waar Automotive aan deelnam.

De autofabrikant produceert al CO2-neutraal in Brussel en het Hongaarse Györ. Zo maakt de Belgische fabriek gebruik van biogas, terwijl Györ aardwarmte inzet via een geothermisch systeem. Op de Duitse productielocaties Ingolstadt en Neckarsulm, dat vorig jaar nog kampte met overcapaciteit, en het Mexicaanse San José Chiapa is de koolstofdioxine-uitstoot inmiddels afgenomen met 70 tot 75 procent per locatie. De komende jaren moet dat percentage verder afnemen, onder andere door gebruik te maken van groene stroom. Gezamenlijk waren de fabrieken goed voor een productie van circa 1,8 miljoen auto’s in 2019.

Elektrificatie

Volgens Peter Kössler, lid van de Raad van Bestuur van Audi, verschuift de uitstoot van auto’s van de gebruiksfase naar het productieproces. “Dat komt vooral door de elektrificatie. Als fabrikant spelen wij hierin een doorslaggevende rol. Met CO2-neutrale productielocaties en het doorvoeren van onze ambitie in de toeleveringsketen, moeten onze auto’s een kleinere CO2-voetafdruk krijgen.” Lees ook: Volkswagen investeert weer meer miljarden in elektrificering.

Zo komt er bij het productieproces van batterijen veel CO2 vrij. Audi hoopt met duurzaam materiaalgebruik tegenwicht aan te bieden. Dat doet het bijvoorbeeld door waar mogelijk gerecycled materiaal (waaronder aluminium) te gebruiken. Het hergebruiken van aluminium kost veel minder energie dan het gebruik van primair aluminium. Verder voert de autofabrikant het gebruik van recyclingmaterialen in plastic onderdelen op en gebruikt het groene stroom. Tot slot houdt het bedrijf een proefproject voor de chemische recycling van autokunststoffen. Het doel is om gemengde kunststoffen te recyclen tot pyrolyse-olie, die bruikbaar is voor de productie van plastic auto-onderdelen. In 2025 moeten deze initiatieven een besparing opleveren 1,2 ton aan CO2 per auto. Audi maakt niet bekend hoeveel het investeert in zijn milieuprogramma.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.